Kazahstanul vrea să gestioneze un volum mai mare de mărfuri care circulă între Rusia și Iran, declară un oficial kazah

Sursa foto: Kremlin

Kazahstanul vrea să gestioneze un volum mai mare de mărfuri care circulă între Rusia și Iran, a declarat luni un înalt oficial kazah, pe această rută comercială din ce în ce mai importantă pe măsură ce crește izolarea Rusiei din cauza invadării Ucrainei.

Iranul, vizat și de sancțiunile occidentale din cauza programului său nuclear, a devenit un aliat-cheie al Rusiei, oferindu-i atât bunuri foarte necesare, cum ar fi dronele militare, cât și acces la porturile sale din Golf, de unde mărfurile rusești pot ajunge în Asia.

Kazahstanul, o fostă republică sovietică, s-a distanțat politic de Moscova, dar Rusia rămâne cel mai mare partener comercial al său, iar vicepremierul Serik Zhumangarin a anunțat că guvernul de la Astana este dornic să-și sporească rolul în tranzitarea așa-numitului coridor Nord-Sud dintre Rusia și Iran.

Astfel de transporturi se pot realiza fie prin Marea Caspică, fie pe cale feroviară prin Kazahstan și Turkmenistan, a declarat Zhumangarin la o întâlnire cu oficiali ruși la care președinții Vladimir Putin și Kassym-Jomart Tokayev au participat prin intermediul unei legături video. „În primele nouă luni ale acestui an, 80.000 de tone de mărfuri au fost expediate pe această rută (estică), ceea ce reprezintă o creștere de opt ori față de anul trecut, deși capacitatea coridorului permite 6 milioane de tone de transporturi (anual)”, a precizat Zhumangarin, menționând că reducerea birocrației și îmbunătățirea infrastructurii ar putea eficientiza fluxurile de marfă. Tokayev s-a întâlnit luni cu Putin la Moscova, în prima sa călătorie în străinătate de când și-a asigurat un al doilea mandat în urma alegerilor anticipate din 20 noiembrie. Zhumangarin a mai spus că Kazahstanul are în vedere construirea celei de-a treia treceri feroviare la frontiera sa cu China. Demersul ar putea fi considerat pozitiv sau negativ pentru Rusia, în funcție de direcția volumului suplimentat. Națiunea din Asia Centrală este în discuții cu Uniunea Europeană cu privire la creșterea capacității sale de tranzit, ca parte a unui proiect de redirecționare a traficului de mărfuri China-Europa din Rusia către Marea Caspică și Caucaz.

(REUTERS - 28 noiembrie, traducerea Rador)