Jimbolia, o afacere cu iz de petrol, mafie italiană, servicii secrete și bani de la Bancorex

Jimbolia, o afacere cu iz de petrol, mafie italiană, servicii secrete și bani de la Bancorex Sursa foto: dreamstime.com

Dosarul Jimbolia sau traficarea a 1.000 de vagoane de produse petroliere în Serbia a prejudiciat statul român cu 800 de milioane de lei. Pentru acest jaf nu a răspuns nimeni, procurorul Viorel Cerbu a clasat acest dosar.

Dosarul Jimbolia este unul dintre cele mai mari scandaluri de corupție ale anilor 1990. Mari, dar și complexe, în traficarea combustibului către Serbia fiind implicați mafia italiană, serviciile secrete române, oameni de afaceri și bani de la Bancorex. Au fost trei firme care au exportat produse petroliere în Serbia, care avea embargo la acea dată, impus de ONU.

Cele trei firme au luat de la Bancorex, banca unde activa Răzvan Temeșan, colaborator al SIE. Practic se prespune că se știa motivul pentru care cele trei firme cereau bani, dar nimeni nu a zis nimic. Cele trei firme au cumpărat peste o mie de vagoane cu produse petroliere de la rafinăriile din Ploiești.

SIE a recunoscut colaborarea cu Răzvan Temeșan. Cum a fost recrutat

Sursa foto: captură video Youtube

Negocierea prețului în Serbia, se făcea printr-un om al mafiei italiene. Ionel Bara, care ajunsese să fie reprezentant al Ordinului Cavalerilor de la Malta în România. Dar în spatele lui erau reprezentanții ”Propaganda due” la acel moment o mafie extrem de puternică. Mai exact Licio Gelli era șeful, iar locotenții care stăteau în umbra lui Bara Angelo Lonadroni și Caiumi Serafimo. Detalii despre cum se făcea traficul de combustibil sunt și în cartea unui fost șef al poliției economice din Jimbolia, Ilie Tipa. Acesta a explicat faptul că periodic soseaua în vama Jimbolia garniture de vagoane cisternă.

Ne puteți urmări și pe Google News

Cum dispăreau vagoanele noaptea din Jimbolia

Noaptea acestea dispăreau fiind tractate de o locomotive sârbească spre Kikinda. Trenurile se întorceau goale tot în timpul noții. Polițistul a spus că inclusiv ministrul de interne Doru Ioan Tărăcilă știa de această afacere.

Întrebat despre această situație, Ioan Talpeș, fost șef al SIE din acea perioadă a spus că nu puteau supraveghea 400 de kilometric de vamă. Deși era clar pe unde se face contrabanda. Așa se ducea combustibilul în fosta Iugoslavie, iar banii erau adusi de Ionel Bara. Acesta a adus cu el și italieni cu legături în serviciile secrete de acolo.

Aceștia au fost trimiși să controleze operațiunile de embargo impuse de ONU la acea dată.

Italienii, ”observatorii” contrabandei

Desigur de observatorii străini ava știință și Ioan Talpeș care a recunoscut că el i-a adus. Și cum niciun lucru nu se face fără voie, Alberto ramera, unul dintre observatori, a căzut la învoială pentru încălcarea embargo-ului. Doar că subit, Ramera moare, iar frâiele afacerii din România sunt preluate de mafia ”Propaganda Due” prin Angelo Lonadroni.

Capacul a fost pus de Ristea Priboi care numai ce cimentase relația dintre Iliescu și Miloșevici, iar în 1994 când a început afacerea Jimbolia acesta își înceta detașarea la Belgrad. Prejudiciul calculat a fost de 800 de milioane de lei. S-a întocmit dosar penal, s-au făcut cercetări și s-a clasat. Procurorul care a făcut dosarul se numește Viorel Cerbu și în acest moment este consilier al șefului DNA.