Jerzy Skolimowski: "Am inventat propria mea metodă de tortură"
- Adam Popescu
- 15 septembrie 2010, 14:05
Regizorul Jerzy Skolimowski, câştigător al Premiului juriului la Veneţia, a vorbit pentru EVZ despre Coran, CIA şi bazele ei secrete din Europa.
Criticii italieni au pus tunurile pe Quentin Tarantino după anunţarea premianţilor de la cea de-a 67-a ediţie a Mostrei şi au contestat în cor "obiectivitatea" preşedintelui juriului. Asta deoarece Sofiei Coppola (fosta iubită a lui Tarantino) i-a revenit Leul de Aur pentru lungmetrajul "Somewhere", lui Monte Hellman (mentorul lui Tarantino), distincţia pentru întreaga activitate, în timp ce Álex de la Iglesia (bun prieten cu Tarantino) s-a ales cu trofeul pentru regie şi cu acela pentru scenariu. Potrivit BBC, regizorul a negat acuzaţiile de nepotism, spunând că nu s-ar fi lăsat afectat de astfel de considerente.
De învinuirile criticilor italieni au scăpat regizorul Jerzy Skolimowski (Premiul special al juriului pentru filmul "Essential Killing") şi actorul Vincent Gallo (Coppa Volpi pentru interpretare în acelaşi lungmetraj). Acesta din urmă joacă un presupus terorist, pe numele lui Mohamed, prins de americani şi mutat în Europa pentru interogatoriu. Actorul nu spune o vorbă pe tot parcursul lungmetrajului.
EVZ: În "Essential Killing" vorbiţi despre o operaţiune a CIA care a avut loc în apropierea locuinţei dv. din Polonia. Puteţi să dezvoltaţi această temă? Jerzy Skolimowski: Când am decis să îmi vând casa din California şi să mă mut în Polonia, am cumpărat o cabană de vânătoare din secolul nouăsprezece, în mijlocul unei păduri din Mazuria, o zonă care ţinea de estul Prusiei înainte de cel de-al Doilea Război Mondial. Deci cabana este o construcţie solidă făcută de nemţi (râde) şi va mai supravieţui cel puţin încă un secol. Acolo am filmat ultimul meu lungmetraj, "Patru nopţi cu Anna".
A fost foarte confortabil, fără hoteluri, fără călătorii cu avionul. După ce l-am terminat, m-am gândit că ar fi bine să repet formula, dar ce mai puteam face în pădure?
Ştiam de operaţiunile CIA pentru că pista lor de aterizare, secretă, vezi Doamne, este literalmente la 20 de kilometri de casa mea, dar m-am gândit că un astfel de subiect, cu o aşa încărcătură politică, nu e bun pentru mine, nu vreau să mă ating de el, nu am o opinie despre acest subiect.
Dar, într-o noapte de iarnă, parcă în 2008, mă întorceam acasă cu maşina. Drumul era atât de alunecos încât până şi automobilul meu 4x4 a început să patineze şi a ajuns aproape de buza unei prăpăstii. Am fost foarte speriat, dar mi-am spus "Stai un pic! Dacă un convoi militar merge pe acest drum şi, de exemplu, dă peste un grup de animale, ceea ce întâlnesc pe acel drum foarte frecvent, primul vehicul frânează brusc, al doilea se ciocneşte de el şi alunecă".
Într-un astfel de accident, uşile unui vehicul se pot sparge, prizonierii cad în zăpadă şi au posibilitatea de a evada. Din acel punct a început să fie filmul meu, subiectul potrivit pentru mine! Am scăpat de aspectul politic şi m-am concentrat asupra unui tip pierdut în mijlocul pădurii, habar n-are unde se află, are picioarele goale, lanţuri la mâini şi la picioare, şi poartă un soi de salopetă - ăsta e eroul meu! Şi atunci am hotărât să fac filmul. Orice se întâmplă înainte de acea secvenţă, acele 15 minute de prolog, reprezintă doar cadrul de care aveam nevoie pentru a "înscena" povestea realistă.
Dar trebuie să înţelegeţi şi că "Essential Killing" nu e integral realist, nu se vrea un documentar. Este şi pură fantezie, are şi ceva de basm. De exemplu, suntem cu toţii la curent cu existenţa metodei de tortură „waterboarding” (simulare de înec pe scândură), dar cine ştie cum arată de fapt? Am inventat propria mea metodă de tortură pentru că nu aveam cum să mă documentez cu privire la „waterboarding”, deşi ştim că ea există.
De ce aţi pus acţiunea filmului într- un context religios? Nu sunt de acord cu formularea dv. Când am terminat filmarea şi am văzut lungmetrajul, mi-am spus: "Ok. Am drept personaj un bărbat despre care, deliberat, nu vreau să ştiu prea multe. Nu vreau să fie clar dacă e terorist sau nu, nu ştiu cum s-a implicat în situaţia iniţială din cauza căreia e prins de americani şi încarcerat, dar ceva-ceva, nu informaţii factuale despre convingerile sau ideologiile sale, tot trebuie să se ştie despre el!". Atunci am inclus acele flashbackuri, cu soţia şi cu copilul său şi altele cu viaţa din satul lui.
M-am gândit că, din moment ce e musulman, trebuie să se roage de multe de ori, dar din nefericire nu are timp înainte să fie capturat. Deci măcar în visele lui ar trebui să existe o urmă de aspect religios. Aşa că am frunzărit Coranul şi am găsit acele citate, care mi s-au părut foarte importante.
Primul spune "Nu tu ucizi, ci Allah" - crucial, pentru că atunci când Mohamed pune mâna pe o armă şi începe să omoare, nu e el vinovat (râde). Adăugă culoare personajului, dar Mohamed nu e teribil de religios, că altfel s-ar mai ruga pe parcursul acţiunii.
Nu credeţi că "Essential Killing" va fi boicotat de cei care văd Islamul drept o religie paşnică? Oho, în acest film există o multitudine de provocări şi mă aştept la o mulţime de reacţii dure din partea musulmanilor! La câte păcate comite Mohamed... Se uită la o femeie străină, o atinge, bea lapte de la sânul unei femei - sunt lucruri care îi trimit direct în iad pe musulmani! Eram conştient că este un subiect controversat sub toate aspectele, începând cu avioanele CIA care aterizează în Polonia.
ALEGERE
Un afgan de peste Ocean
Cum de l-aţi distribuit pe Vincent Gallo, un american, într-un rol de "sperietoare" a americanilor? Păi, când am terminat scenariul şi i l-am dat producătorului Jeremy Thomas, el l-a lăudat şi mi-a spus: "Nu mai fi atât de modest, n-ai de ce să faci un film ieftin, găseşte distribuţia potrivită, asta te va scoate din ghetoul cinemaului de artă" (râde).
Anul trecut, la Cannes, l-am întâlnit pe stradă pe Vincent Gallo, care era acolo cu "Tetro", filmul lui Francis Ford Coppola. L-am văzut şi mi-am spus: "Uite, Vincent are acea calitate animalică, se mişcă într-un fel anume, are o faţă ciudată, nu poţi spune cu precizie de unde e". Ar putea trece drept afgan sau drept un imigrant care a fost asimilat într-o ţară arabă.
L-am oprit pe Gallo, i-am dat scenariul, l-a citit pe loc, m-a sunat două ore mai târziu, spunându-mi: "Vreau acest rol, sunt într-o formă fizică excelentă, îmi place frigul, sunt din Buffalo, acolo e frig tot timpul".
A putut să lucreze pe acea temperatură atât de scăzută? O, Vincent e un caz special! Când îl văd în film, mă gândesc că a meritat să trec peste toate conflictele pe care le-am avut cu el. Joacă excelent! Poate că nu-l plac ca om, dar când îi văd interpretarea... Jos pălăria! Dar, da, a fost dificilă colaborarea cu el. E foarte "vocal". Ce să zic, Vincent s-a comportat pe măsura reputaţiei. <object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_0CR2N4xbfQ?fs=1&hl=en_GB" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="http://www.youtube.com/v/_0CR2N4xbfQ?fs=1&hl=en_GB" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>