Japonia vrea să construiască un lift spațial. Ce beneficii va aduce astronauților
- Bianca Ion
- 9 iunie 2024, 11:28
Japonia intenționează să construiască un lift spațial care va permite lansarea navelor pe orbită, facilitând astfel o deplasare mai rapidă și mai îndepărtată în spațiu, informează Science Alert.
Ce prevede conceptul de lift spațial
Călătoria spre Marte, realizată cu o navă spațială lansată de pe Terra, este estimată la 6-8 luni. Oamenii de știință cred că utilizarea unui lift spațial ar putea reduce timpul necesar pentru a ajunge pe Planeta Roșie la 3-4 luni sau chiar la 40 de zile.
Ideea de ascensoare spațiale nu este nouă, însă proiectarea unei astfel de structuri reprezintă o provocare semnificativă. Totuși, compania japoneză Obayashi Corporation consideră că deține expertiza necesară pentru a construi un lift spațial.
Compania care se ocupă de construcție a făcut și cel mai înalt turn din lume
Obayashi Corporation, renumită pentru construirea celui mai înalt turn din lume, Tokyo Skytree, a anunțat în 2012 că intenționează să meargă și mai departe, dezvoltând propriul lift spațial. Compania a declarat că va începe construcția acestui proiect de 100 de miliarde de dolari până în 2025 și că operațiunile spațiale ar putea fi lansate încă din 2050.
Yoji Ishikawa, autorul raportului referitor la liftul spațial, afirmă acum că Obayashi nu va începe construcția liftului spațial anul viitor, însă compania este „angajată în cercetare și dezvoltare, design, formarea de parteneriate și promovare”.
Trimiterea oamenilor și a obiectelor în spațiu cu rachete este foarte costisitoare. De exemplu, NASA a estimat că fiecare dintre cele patru misiuni lunare Artemis va costa 4,1 miliarde de dolari per lansare.
Pentru a ajunge în spațiu este necesară o cantitate mare de combustibil, însă combustibilul în sine este greu, ceea ce duce la creșterea cantității necesare de combustibil pentru o navă. Acesta este un cerc vicios.
Un lift spațial va reduce costurile pentru călătoriile în spațiu
Cu un lift spațial, nu ar mai fi necesare rachete sau combustibil, ceea ce ar reduce semnificativ costurile. Conform unor modele simulate pe computer, ascensoarele spațiale ar putea transporta încărcătura pe orbită folosind vehicule electromagnetice ce ar putea fi alimentate de la distanță, de exemplu cu energie solară sau cu microunde, eliminând astfel necesitatea de combustibil la bord. În plus față de beneficiile legate de costuri, nu ar exista riscul de explozie al unei rachete, iar vehiculele electromagnetice ar emite zero poluanți.
Ishikawa a afirmat că Obayashi Corporation consideră că un lift spațial ar reprezenta un nou tip de proiect de infrastructură de interes public, care ar aduce beneficii întregii omeniri.
Ce impedimente întâmpină constructorii
În prezent, unul dintre principalele obstacole în construcția unui lift spațial este materialul din care ar trebui să fie fabricat. Pentru a rezista la tensiunea uriașă, tubul ar trebui să fie extrem de gros dacă ar fi realizat din materiale obișnuite, cum ar fi oțelul. Cu toate acestea, „resursele de oțel de pe Pământ nu sunt suficiente” pentru a-l construi, a declarat Christian Johnson, un expert care a publicat anul trecut un raport despre conceptul lifturilor spațiale.
Conform raportului lui Ishikawa, Obayashi Corporation ar putea utiliza nanotuburi de carbon. Acestea sunt mult mai ușoare și mai rezistente în comparație cu oțelul, așa că liftul spațial ar putea fi mult mai compact, a explicat Johnson. Cu toate acestea, există o problemă: nanotuburile de carbon sunt scurte, în timp ce liftul spațial ar trebui să fie lung de 35.000 de kilometri.
Deci, conform lui Ishikawa, ar putea fi necesar un material complet nou. În plus, acestea nu sunt singurele provocări. Locația liftului ar trebui să fie una în care să nu poată fi afectat nici de intervenția umană, nici de fenomene naturale, cum ar fi uraganele.
Există numeroase obstacole și este puțin probabil ca un lift spațial să fie operațional până în 2050, mai ales că Ishikawa estima că va fi nevoie de 25 de ani pentru construcție. El afirmă acum că estimarea pentru 2050 nu a fost niciodată definitivată și că totul depinde de progresul tehnologic necesar.
„Nu este scopul sau promisiunea noastră”, a spus el.