Petrolul, Israelul și Kurzii. Aproape jumătate din petrolul extras din Kurdistan în 2017, a ajuns în Israel

Petrolul, Israelul și Kurzii. Aproape jumătate din petrolul extras din Kurdistan în 2017, a ajuns în Israel

Aproape jumătate din cantitatea brută de petrol extras din zonele petroliere kurde, în 2017, a ajuns în Israel.

Israelul este cel mai important cumpărător de țiței din regiunea kurdă aflată în nordul Irakului, în acest an, potrivit datelor de transport maritim și interviurilor cu analiștii din industrie. Acest comerț  poate sta la baza poziției unice a statului evreu, de susținător al Guvernului Regional Kurd (KRG) care a dispus organizarea referendumului pentru independență, luna trecută.

Deși cumpărătorii din Israel sunt firme private, achizițiile respective crește bugetul regiunii autonome și ajută la înțelegerea motivelor practice ale declarației dată de Primul-Ministru israelian, Benjamin Netanyahu, înainte de votul cu privire la independență, potrivit căreia Israelul "sprijină mijloacele legitime prin care poporul kurd își poate obține propriul stat".

Potrivit analiștilor din domeniu, kurzii trimit aproximativ 500.000-600.000 de barili de țiței pe piața mondială, pe zi, printr-o conductă care ajunge la portul Ceyhan din sudul Turciei – pe care președintele turc, Recep Tayyip Erdogan, a amenințat două ori că îl va închide, dacă guvernul kurd de la Erbil va începe să ia măsuri concrete pentru a se separa complet de guvernul federal de la Bagdad.

Ne puteți urmări și pe Google News

Matt Smith, directorul departamentului de cercetare din cadrul companiei Clipperdata, a declarat că firma sa poate urmări destinația finală a petrolului kurd, din portul Ceyhan, pe baza numărului de înregistrare a transportului navelor și a foilor de cargo emise de agenții portuari, care înregistrează tipul unic de petrol din acea zonă, denumit "Kirkuk".

"De obicei, datele noastre arată că Israelul primește aproximativ 300.000 de barili (în medie, pe zi) de petrol neprelucrat, pe mare, și puțin sub jumătate din această cantitate reprezintă țiței brut de tip Kirkuk", a declarat domnul Smith pentru i24NEWS. "Așadar, ei sunt cei mai mari furnizori de petrol brut pe mare [către Israel]".

O listă realizată de Mișcarea Gorran, partid kurd de opoziție, arătă că firme israeliene au primit, în luna septembrie, cel puțin 3,8 milioane de barili de petrol brut, de la KRG. Încercările de a contacta reprezentanții partidului pentru noi informații nu au avut succes, dar acestea concordă cu datele referitoare la transporturile maritime înregistrate în aceeași perioadă.

Aceste tranzacții sunt oarecum secrete, urmare a neînțelegerilor de natură legală, încă nerezolvate, dintre autoritățile de la Erbil și Guvernul Federal Irakian, cu privire la cine are dreptul să exporte petrolul și cum se pot împărți veniturile obținute din această sursă.

Din portul Ceyhan, petrolierele transportă țițeiul neprelucrat pe piața mondială, dar datele de expediere și imaginile din satelit arătă că multe dintre aceste vase își lasă cargoul în porturi israeliene.

Documentele de la bordul navelor afișează adesea o altă destinație, deși se îndreaptă adesea spre Israel, potrivit site-ului TankerTrackers, o bază de date online administrată de entuziaști din domeniul comerțului cu petrol.

Deși Israelul nu dă detalii cu privire la importurile de țiței în datele statistice oficiale referitoare la comerțul exterior al acestei țări, unul dintre cofondatorii site-ului, Samir Madani, a declarat că se pot obține date sigure din analiza site-urilor de urmărire a transporturilor pe apă, precum Marine Traffic, dar și din analiza imaginilor din satelit.

"Folosim formule matematice cu ajutorul cărora, dacă știm dimensiunea navei, în combinație cu adâncimea acesteia, putem afla cantitatea de petrol aflat la bordul vasului respectiv", a scris acesta într-un e-mail. "Când are loc o livrare / preluare, nivelul vasului se schimbă și astfel avem o altă cantitate de barili."

De asemenea, multe petroliere ancorează în apele internaționale din largul coastei și transferă încărcătura către alte nave care își dezactivează transponderul de urmărire prin satelit înainte de a se întoarce în Israel, conform mai multor experți în domeniu, citați de postul israelian de televiziune i24NEWS.