În forma finală a Master Planului de Transport, multe din rutele pe care ministrul anunțase că va construi drumuri expres devin autostrăzi.
Ministrul Ioan Rus a anunțat numai 656 de kilometri de autostradă în prima variantă a Master Planului, pentru ca acum, în forma finală a acestuia, să includă nu mai puțin de 1.300 de kilometri, ce ar urma să fie construiți până în 2030. Ultimele detalii au fost făcute ieri publice de minister. Ioan Rus a precizat că Master Planul va fi aprobat de Guvern săptămâna viitoare, iar până pe 15 martie va ajunge la Comisia Europeană.
Noile planuri
Concret, rutele Sibiu-Piteşti, Bacău-Paşcani, Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni şi Târgu Mureş-Târgu Neamţ, prevăzute inițial în Master Plan ca drumuri expres, vor fi construite din start ca autostrăzi. „După dezbaterea publică au fost propuşi 1.301 km de autostradă, cu un plus de 645 km faţă de versiunea iniţială a Master Planului, 1.877 km de drum expres, 3.147 km de drum Trans Regio şi Euro Trans şi 67 de variante de ocolire”, a anunțat ieri Ministerul Transporturilor.
Totalul investițiilor în sectorul rutier va fi, până în 2030, de 24 de miliarde de euro, scrie în Master Plan. Cu toate astea, România dispune pentru acest sector, atât din fonduri europene dar și din cofinanțări, de numai 5 miliarde de euro.
Aproape 20 de miliarde de euro pentru feroviar
Alte 19 miliarde de euro vor fi alocate investițiilor în sectorul feroviar, potrivit Master Planului. Circa 3.000 de kilometri de cale ferată urmează să fie reabilitați. De asemenea, liniile incluse pe coridoarele TEN-T vor fi electrificate, scrie în Master Plan.
Profit la CFR Marfă
Potrivit ministrului Ioan Rus, companiile din subordinea ministerului au înregistrat progrese. Astfel, CFR Marfă a obținut anul trecut un profit de circa 5 milioane de euro, ceea ce crește atractivitatea în ochii investitorilor. În viziunea finanțatorilor internaționali, administrarea companiilor de stat s-a înrăutățit însă anul trecut. Reprezentanții FMI au atras atenția că CFR Marfă a beneficiat de ștergerea datoriilor istorice, în cadrul procesului de privatizare, care nu a mai avut loc.