La Neptun s-a discutat aprins despre adaptarea literaturii est-europene la UE.
Festivalul „Zile si nopti de literatura”, de la Neptun si Mangalia, i-a lansat in discutii pe cei peste 60 de scriitori romani si straini invitati la colocviul pe tema „Asteptarile europene fata de literatura tarilor recent aderate la UE”. In cele doua zile de dezbateri, sambata si luni, autori autohtoni precum Mircea Iorgulescu, Nicoleta Salcudeanu, Magda Carneci, Bogdan Ghiu, Alexandru Musina si Dan C.
Mihailescu au trecut de la optimism la pesimism si de la intrebari la posibile solutii. Alaturi de ei, au abordat aceasta tema si invitati straini ca politologul Adam Michnik, scriitorul Vitalie Ciobanu (Republica Moldova), poetul si traducatorul Jan Mysjkin (Belgia). Colocviul i-a avut drept moderatori, din partea Uniunii Scriitorilor, pe Nicolae Manolescu, venit de la Paris pentru acest festival, Gabriel Chifu si Horia Garbea.
„Europa de Est e o fictiune” Dintre toti vorbitorii, criticul literar Mircea Iorgulescu si-a provocat cel mai mult colegii de breasla romani. Pentru el, impartirea aceasta literara a Europei in Est si Vest este falsa. „Literatura europeana a premers Uniunii Europene”, spune criticul. In opinia sa, cortina de fier a creat, printre multele iluzii, si pe cea a scriitorului tipic din Est. Separarea politica a creat pentru occidentali imaginea acestuia de „ruda saraca, nu chiar handicapata, dar pe aproape, a europenilor pursange”.
„Uniunea Europeana a scriitorilor” Iorgulescu vede in aceasta doar un alt efect al aceleiasi ignorante care-i face pe unii sa confunde Budapesta cu Bucurestiul. „Acum, ramane sa mai infiintam Uniunea Europeana a scriitorilor, cu sediu, buget, moneda unica a imaginatiei europene”, a criticat el.
Cu declaratia ca „Europa de Est este in primul rand o fictiune care a existat in mintea noastra”, Iorgulescu a reusit sa-i incite pe ceilalti participanti. Dintre acestia, Nicolae Manolescu a intervenit contrazicandu-l in dezbaterile ce-au urmat.
Manolescu a luat exemple nu din literatura, ci din cinematografie. Pentru ca in filmul „Danton” (1982) regizorul polonez Andrzej Wajda a expus ororile revolutiei franceze din 1789, acesta a fost sfatuit sa nu mearga sa-si ridice Premiul Cesar. Un astfel de film putea fi facut doar de un regizor din Europa de Est, in opinia lui Manolescu.
„Statutul nostru cultural este acelasi in Uniunea Europeana, iar asteptarile trebuie create”, a spus criticul literar Nicoleta Salcudeanu in expunerea ei. Drept singura solutie, ea a dat „exportul exuberant si pe cont propriu. Cred doar in succesul individual al scriitorului”.
Nicolae Manolescu crede ca scriitorii romani vor avea de infruntat acum nu Uniunea Europeana, ci globalizarea si marketingul in literatura. „Desi nu-mi place, cartea e o marfa care se cumpara si se vinde, exista o piata editoriala libera pentru asta”, a precizat Manolescu.
FINANTARE
Centrul National al Cartii Tania Radu, vicepresedintele Institutului Cultural Roman, a anuntat luni, la acordarea premiilor Festivalului Zile si nopti de literatura la Mangalia, deschiderea Centrului National al Cartii. Aici vor functiona toate programele de traducere si promovare a literaturii romane in strainatate si se vor oferi burse traducatorilor.