Mulți șoferi iau în calcul să își echipeze mașinile cu instalații GPL, din cauza prețurilor mari la benzină și motorină. Totuși, trebuie avută în vedere siguranța pasagerilor și riscurile pe care le aduce instalația GPL.
Datele unui studiu au arătat avantajele pe care le are o instalație GPL în favoarea benzinei sau motorinei. Totuși, au fost prezentate și riscurile pe care șoferii trebuie să și le asume. Toate mașinile moderne au rezervoare de benzină realizate din plastic. Motivele principale sunt să nu se fisureze la fel de ușor ca tabla și să nu ruginească. În plus, în cazul unei spărturi aceasta să fie mare pentru pierderea rapida a combustibilului, în loc să picure fără ca șoferul să își dea seama.
La polul opus, rezervorul unei instalații de GPL este realizat din oțel. Este un tip de oțel tratat în așa fel ca să nu ruginească și pentru a rezista la șocuri și impact direct. Un rezervor care se montează longitudinal în portbagaj cu o capacitate de 90 de litri are o grosime a peretelui de 0.5 - 2 centimetri. În schimb, rezervoarele toroidale, care se pun în locul roții de rezervă, cu o capacitate mai mică, au o grosime a peretelui de 3-4 milimetri. Mai puțin, dar oricum suficiente ca sa reziste.
Rezervorul de GPL se face la fel ca o oala de bucătărie, la fel ca orice alt recipient, dintr-o foaie de oțel băgată într-o serie de prese. Ca să fie etanș, intervine cel puțin un punct de sudură. Rezervorul, chiar dacă are o grosime de 2 centimetri la punctul de sudura este cel mai vulnerabil, acolo fiind o grosime mult mai mică. Totuși, față de un rezervor de benzină, cel de GPL este net superior la rezistență. Deoarece este realizat din oțel, este conceput să se îndoaie în caz de impact violent, nu să se spargă.
Gazul arde mai ușor față de benzină și motorină
Gazul are o singura problemă. Arde mai repede față de motorină și benzină. În cazul unui impact, dacă motorul merge pe GPL și zona compartimentului motor sau o conductă este afectată, gazul emanat în atmosferă se va aprinde extrem de repede. Dacă se întâmplă așa ceva, gazul va arde exact ca la brichetă, cu flacăra bine localizată, fără să explodeze absolut nimic. Incendiul începe mai ușor, dar are nevoie de timp ca să se extindă. Acest lucru le va permite pasagerilor să-l stingă sau să plece de la fața locului.
Spre deosebire de gaz, benzina are alte riscuri. O mașină pe benzină poate să explodeze pentru că, dacă rezervorul nu se sparge în urma unui impact și există un foc ce se propagă din cauza altor materiale inflamabile când căldura este prea mare, rezervorul începe să se umfle și plasticul cedează, provocând o explozie puternică. Mai este și situația în care un rezervor este mai mult gol decât plin cu benzină lichidă, însă vaporii sunt cei mai inflamabili și provoacă o implozie puternică din interior.
Sisteme de siguranță suplimentare la instalațiile pe GPL
Gazul are nevoie de măsuri speciale de protecție deoarece este mai volatil și inflamabil. Precum la aragazul din casă, care vine cu senzor și supapă automată de închidere. O instalație GPL are câteva măsuri de precauție:
- un sistem cu supape ce nu permit umplerea rezervorului cu peste 80% din capacitate, astfel încât gazul să aibă loc să se extindă în caz că sunt schimbări de temperatură
- un senzor de presiune care închide automat alimentarea daca o conductă se fisurează, simțind un debit crescut
- în unele cazuri și o supapă mecanică ce taie alimentarea la oprirea motorului.
La incendiu s-au gândit și cei care proiectează rezervoarele deoarece au lăsat acea marjă de 20% la umplere astfel încât gazul, chiar dacă rezervorul este învăluit de flăcări, să aibă unde să se extindă fără să facă implozie de la interior. Totuși, acest lucru nu înseamnă că în cazuri speciale de accidente violente nu pot apărea scurgeri de gaz care întrețin un incendiu.
Când și cum poate exploda un rezervor de GPL?
Atunci când ceva se strică un rezervor GPL poate exploda. Acesta, cu toate supapele și senzorii săi, poate sa cedeze. De exemplu, dacă supapa care împiedică umplerea rezervorului cedează și șoferul va umple 100% recipientul, gazul se poate extinde și există riscul să facă implozie. Însă, nu trebuie chiar să ia foc ci doar să iasă cu presiune, precum în următorul videoclip:
Există șanse ca și în urma unui accident grav din spate, care duce la crăparea rezervorului, să pornească un incendiu. Sau când sunt scurgeri și acumulări de gaze sub capotă. Situații de acest tip se pot întâmpla și în cazul unui automobil pe benzină, potrivit 4tuning.ro.
Riscurile unei instalații GPL
Unii refuză soluția instalațiilor GPL, cu gândul că ar fi mai periculos să conduci o mașină de acest fel pentru că ar fi inflamabil. Totuși, pericolul nu vine din cauza caracteristicii de a fi inflamabil a gazului, pentru că și benzina e inflamabilă, ci din cauza riscului ca cineva ar fi efectuat lucrări necalitative la montarea instalației de gaz.
În cazul benzinei, canalele de combustibil, pompa, injectoarele, toate sunt montate de uzină și totul este de cele mai multe ori sigur. În cazul gazului, dacă un mecanic lucru a făcut instalația lucrurile vor fi la fel de sigure.