Conform ultimului studiu privind competențele necesare inginerilor, publicat de britanicii de la Institutul de Inginerie și Tehnologie (IET), nu doar companiile, ci aproape trei sferturi dintre respondenți spun că au întâlnit, la interviuri, candidați cu o pregătire academică foarte bună, dar care nu au abilitățile practice necesare.

Tim Baker, cercetător în Departamentul de Inginerie Mecanică al Universității College din Londra (UCL), este unul dintre profesioniștii industriei care a avut de a face cu absolvenți fără pregătire practică.

„Am lucrat în industria sporturilor cu motor mulți ani, dezvoltând motoare pentru mașini de Formula 1”, spune el. „Angajam destul de mult absolvenții. Dura până la șase luni până când puteau face ceva cu adevărat util, până deveneau productivi”, a adăugat Tim Baker.

În inginerie, nu poți să te prefaci

Fiind și el absolvent al UCL, inginerul a declarat că în urmă cu șase ani, când a terminat studiile, universitatea l-a „ademenit”, propunându-i o nouă ofertă. A acceptat-o cu reticență și cu speranța că modul de predare de la UCL se va schimba.

„În inginerie, nu poți să te prefaci. Poți, desigur, să faci tot felul de prezentări fanteziste, să analizezi, să teoretizezi, dar până la urmă tot trebuie să vii cu un dispozitiv, aparat, motor care să funcționeze ”, a adăugat el.

La acel moment, universitatea observa deja ceva ciudat. La interviurile pentru angajare, studenții facultăților mai puțin prestigioase le luau fața celor de la universitățile de top.

„Cred că există un pericol pentru studenții universităților de top. Ei cred că doar reputația universității le va deschide ușa. Din păcate, am văzut studenți cu adevărat capabili, dar care nu se descurcă prea bine la interviuri, din cauza lipsei de experiență”, spune Baker.

Număr surprinzător de mic de absolvenți de la Oxford sau Cambridge

Ben Hodgkinson este inginer-șef la Ilmor Engineering, o companie cu sediul în Northamptonshire, care dezvoltă motoare pentru mașinile de Formula 1. Compania are peste 500 de angajați și se face coadă de ingineri, când anunță un post vacant. Cu toate acestea, Hodgkinson spune că, în ciuda prestigiului companiei, nu angajează prea mulți ingineri pregătiți la universitățile prestigioase din Marea Britanie.

„Angajăm aproximativ 20 de absolvenți pe an și avem peste 900 de cereri”, spune Hodgkinson. „Citesc toate CV-urile lor, dar nu îi iau în considerare pe cei fără experiență, chiar dacă au calificări academice excepționale. Avem un număr surprinzător de mic de absolvenți de la Oxford sau Cambridge. Avem unul sau doi, dar sunt adesea post-absolvenți, adică au făcut un doctorat care a inclus destul de multă muncă practică. ”

Ed Collings, reprezentat Red Bull Racing, o altă companie de top din Formula 1, este de acord cu Hodgkinson: „Aș prefera să angajez pe cineva care are experiență, în loc de cele mai bune calificări academice”, spune el. „Oamenii pot obține note bune, dar asta nu înseamnă neapărat că vor avea o înclinație naturală pentru inginerie. În schimb, cei care și-au reparat motocicletele sau cei care au construit un kart, de exemplu, au o pasiune mai mare pentru inginerie și vor învăța mai repede”.

El a conchis că acești candidați, care să pună efectiv mâna pe o unealtă, sunt din ce în ce mai rari, mai ales că din urmă vine generația care a crescut în fața tabletelor și a telefoanelor mobile.