Informații despre cartea electronică de identitate. Ce va conține CIP-ul electronic

Cărțile de identitate electronice. Sursa foto: Arhiva EVZ

Noile cărți de identitate electronice (cu CIP) vor fi implementate, la nivelul României începând cu jumătatea acestui an. Conform calendarului de implementare, în prima fază, cărțile de identitate electronice vor fi eliberate la nivelul municipiului București, iar până la finalul anului proiectul va fi extins în toată țara. Noile acte de identitate au fost introduse, în statele Uniunii Europene, din vara anului 2021, în baza unei directive a Comisiei Europene.

Implementarea noilor cărți de identitate electronice trebuia să înceapă din luna august a anului 2021, însă autoritățile române nu au fost pregătite. Drept urmare, Ministerul Afacerilor Interne (MAI), instituția însărcinată cu introducerea noilor documente de identitate au recurs la un subterfugiu.

Pentru a respecta termenele stabilite de Comisia Europeană au implementat proiectul la nivelul unui singur județ, Cluj, sub forma unui proiect pilot.

Noile cărți de identitate electronice, cu CIP, au stârnit numeroase controverse la nivelul opiniei publice. Au fost contestate de numeroși adepți ai Bisericii Ortodoxe care văd în ele „semnele Apocalipsei”, cât și de conspiraționiștii care susțin că reprezintă o nouă formă de control a statului asupra cetățenilor.

Drept urmare, autoritățile au propus un compromis. Cei care nu doresc să-și preschimbe buletinele, le vor păstra pe cele vechi, fără CIP, cu condiția să se supună unor restricții. Vechile cărți de identitate nu vor mai putea fi utilizate ca documente de călătorie pe teritoriul statelor Uniunii Europene, ca până acum.

Informațiile conținute pe CIP-ul electronic

Cartea de identitate electronică va conține mai multe informații despre posesori și vor putea fi utilizate în relația cu autoritățile statului, fără a fi nevoie de documente suplimentare. Este vorba de un certificat digital cu care deținătorii se vor autentifica în interfețele administrației publice.

Noua carte de identitate, cu CIP, sunt de mărimea unui card bancar și vor cuprinde o serie de informații. Pe CIP-ul electronic vor fi stocate mai multe informații despre posesor, între care și o semnătură electronică. Acest lucru va facilita relația cu instituțiile statului, dar și cu cele financiar bancare etc.

Documentul va mai conține și informațiile de pe cardul național de asigurări sociale, permițând autentificarea în Platforma informatică a sistemului public al asigurărilor sociale de sănătate pentru a dovedi calitatea de asigurat.

Datorită CIP-ului, autoritățile vor putea prelua în format digital adresele cetățenilor, astfel că nu va mai fi nevoie ca acestea să prezinte certificatele de stare civilă sau documentele privind proprietatea asupra unor bunuri. Datorită acestei facilități, cetățeanul ar putea să solicite schimbarea domiciliului de la distanță, fără a mai fi nevoit să se deplaseze la ghișeu.

Posesorii vor beneficia de mai multe servicii

Conform chestorului de poliție Cătălin Giulescu, în acest moment se lucrează la extinderea tipului de servicii care vor fi puse la dispoziția posesorilor de carte de identitate electronică. În viitor, aceștia vor avea acces la cazierul judiciar, dar și la anumite servicii oferite de Direcția Generală Regim Permise și Înmatriculări.

„Lucrăm în acest moment să expunem, până la finalul acestui an, niște servicii. Putem să ne gândim la cazierul judiciar, putem să ne gândim la anumite servicii expuse de colegii de la Direcția Generală Regim Permise și Înmatriculări. Toate acestea vor fi expuse prin intermediul unui proiect la care colegii mei din minister lucrează”, a declarat chestorul Cătălin Giulescu.