Infernalele mașinării de război create de ISIS: camioanele-kamikaze

Camioanele-kamikaze ale ISIS nu au reușit să împiedice distrugerea organizației jihadiste care prinsese putere în Siria și Irak. Dar s-au dovedit îngrozitor de eficiente și și-au luat tributul de vieți. Atât printre civili, cât și prin soldați.

La începutul anilor 2000, jocul video „Command & Conquer: Generals” a inclus o fracțiune teroristă care putea construi camioane-kamikaze, în propriile fabrici, pentru a-și arunca în aer adversarii. La vremea respectivă, conceptul a surprins, fiind considerat pur și simplu ridicol, scrie NationalInterest.

Iată însă că, după câțiva ani, camioane blindate kamikaze, cunoscute și ca ”VBIED” grație dispozitivelor explozive improvizate de pe vehicule, au fost produse în masă și utilizate la scară industrială de către Statul Islamic din Siria și Irak. Aceste camioane sinucigașe, ironizate în jocurile video, au ajuns să mutileze și să ucidă mii de oameni în Irak și Siria.

Jihadiștii care au construit VBIED au încercat să ofere acestor vehicule îndrumare (umană), să le facă mai mortale, (transportând sute de kilograme de explozivi) și greu de oprit prin încorporarea plăcilor blindate.

Camioanele-bombă parcate sunt o stratagemă veche și letală folosită atât în ​​atacuri teroriste care vizează civili, cât și pentru a crea ambuscade în rîndul patrulelor militare. În contextul operațiunilor de pe câmpul de luptă, este dificil să atragi trupe inamice în raza letală a unui camion-bombă. Așa a luat naștere ideea morbidă de a oferi camioanelor piloți umani, care se pot arunca cu totul în aer în pozițiile trupelor inamice.

În timpul războiului din Irak, Al Qaeda a folosit SVBIED-uri „sub acoperire”, în traficu civil, provocând ambuscade. Un efect secundar util din perspectiva insurgenților este că aceste camioane letale au făcut să crească paranoia forțelor americane și irakiene față de vehiculele civile obișnuite. Asta crește șansele ca soldații americani să deschidă focul și să ucidă civili nevinovați, la punctele de control, sporind și mai mult sprijinul localnicilor pentru insurgență.

Dar capacitatea focului de mitralieră de a trage asupra mașinilor civililor și de a ucide șoferii diminuează șansele unui SVBIED de a lovi o țintă militară. Acest lucru a fost valabil în cazul ISI. Statul Islamic a trecut de la insurgență la operațiuni convenționale de gherilă după ce a capturat zone întinse de teritoriu și echipamente, mai întâi în Siria, și apoi în Irakul natal.

Jihadiștii au înființat fabrici subterane pentru a produce în masă aceste SVBIED blindate

Armura cu lamă sau „cușcă” a fost, de asemenea, instalată pe unele vehicule pentru a împiedica atacul focoaselor de pe majoritatea rachetelor antitanc. Astfel, imaginea terifiantă a unui camion încărcat cu explozivi, acoperit cu plăci de armură în stil Mad Max, a devenit un semn distinctiv al operațiunilor de luptă ale ISIS.

Jihadiștii au înființat fabrici subterane pentru a produce în masă aceste SVBIED blindate, care au devenit ulterior ținte- cheie ale atacurilor aeriene ale coaliției. Gruparea jihadistă a transformat o serie de vehicule blindate capturate, cum ar fi Humvee-uri și vehiculele de luptă ale infanteriei BMP-1, pentru a servi ca tancuri kamikaze.

Ideologia sângeroasă și fanatismul ISIS au atins cote inimaginabile. Într-o manieră care amintește de ritualurile din jurul operațiunilor japoneze Kamikaze, luptătorii ISIS care se înghesuiau în capcana blindată a morții înregistrau videoclipuri în care țineau discursuri religioase, înainte de a pleca în misiune. Iar liderii ISIS au combinat apoi aceste discursuri cu filmări ale atacurilor, creând videoclipuri de propagandă.

„Formula tactică” a camionului blindat sinucigaș a fost și va continua să fie reprodusă de alte grupări insurgenți, deși contextul neobișnuit care a permis ISIS să le producă în masă nu va fi întotdeauna la fel.