Cele două portavioane din India și-au condus grupurile de luptă într-o operațiune combinată în Marea Arabiei la începutul acestei săptămâni, arătând ceea ce specialiștii numesc „capacități maritime formidabile” și forța de a concentra puterea în jurul Oceanului Indian și nu numai, potrivit CNN.
Analiştii spun că este o mare realizare şi una pe care doar Marina Statelor Unite a realizat-o recent. „Aceasta nu este o realizare mică și subliniază că Marina Indiană este una dintre puținele din lume care operează mai mult de un portavion”, a spus Nick Childs, cercetător principal pentru forțele navale și securitate maritimă la Institutul Internațional de Studii Strategice ( IISS).
Cele două portavioane, INS Vikramaditya și INS Vikrant, au condus exercițiul cu peste 35 de avioane și o serie de nave de suprafață și submarine, potrivit unui comunicat de presă al Marinei Indiene. „Demonstrația de succes a operațiunilor grupurilor de luptă cu două portavioane servește ca o dovadă puternică a rolului esențial al puterii aeriene pe mare în menținerea superiorității maritime”, se spune în comunicat. India a devenit capabilă de operațiuni cu două portavioane atunci când Vikrant de 3 miliarde de dolari, prima navă construită deIndia, a fost pus în funcțiune în septembrie anul trecut, alăturându-se lui Vikramaditya, care a fost cumpărat din Rusia și a intrat în funcțiune în 2013.
India a pus în funcțiune primul său portavion în 1961 și a adăugat un al doilea în 1987. A operat două portavioane în două ocazii anterioare, între 1987 și 1997 și între 2013 și 2017. „Trebuie amintit că Marina Indiană a fost întotdeauna o forță foarte instruită, disciplinată și foarte competentă”, a spus Schuster. Comunicatul de presă al Marinei Indiene a numit portavioanele „aerodromuri suverane plutitoare”, adăugând că „le oferă prietenilor noștri o asigurare că Marina Indiei este capabilă și gata să sprijine nevoile noastre de securitate „colectivă” în regiune”.
Forțele din New Delhi au intensificat cooperarea cu alte flote, inclusiv cu cele din parteneriatul informal Quad – Statele Unite, Japonia și Australia – în cadrul exercițiilor navale anuale Malabar. „Parteneriatele și exercițiile de colaborare ale Indiei cu alte forțe navale au lărgit cunoștințele operaționale ale marinei și experiențele în oceane deschise”, a spus Schuster. Ceea ce poate afla Marina Indiană de la SUA despre operațiunile cu două portavioane ar putea fi substanțial. Marina SUA operează cea mai mare flotă de astfel de capabilități din lume – 11 nave de război – și chiar săptămâna trecută au avut două exerciții, USS Nimitz și USS Ronald Reagan, care operează împreună în Marea Filipinelor.
China, „o amenințare de ritm”
Marina SUA vede China ca o „o amenințare de ritm” în Indo-Pacific, iar operațiunile navale ale Indiei privesc și spre China, a spus Schuster. „Agresiunea Chinei de-a lungul graniței (comparată cu Himalaya) și extinderea operațiunilor și prezenței în Oceanul Indian au devenit cea mai serioasă preocupare de securitate a Indiei.
Expansiunea și modernizarea navale sunt menite să abordeze această problemă”, a spus Schuster. Dar chiar și cu progresele demonstrate de operațiunea cu dublu transportator, programul de transport din India are încă semne de întrebare, a spus Childs de la IISS. „Deși este un afișaj cu aspect impresionant, s-ar putea să existe o întrebare cu privire la ce înseamnă acest lucru cu adevărat în ceea ce privește capacitatea operațională reală”, a spus el, remarcând că imaginile de la operațiunea din India au arătat relativ puține avioane de luptă pe punțile Vikramaditya. și Vikrant.
„Acest lucru poate indica disponibilitatea limitată a aeronavelor sau că capacitățile navelor sunt oarecum limitate în acest moment. Ar sugera cu siguranță că marina indiană ar putea face cu mai multe avioane de transport”, a spus Childs. „Agresiunea Chinei de-a lungul graniței (compartită cu Himalaya) și extinderea operațiunilor și prezenței în Oceanul Indian au devenit cea mai serioasă preocupare de securitate a Indiei. Expansiunea și modernizarea navale sunt menite să abordeze această problemă”, a spus Schuster.
Dar chiar și cu progresele demonstrate de operațiunea cu dublu transportator, programul de transport din India are încă semne de întrebare, a spus Childs de la IISS. „Deși este un afișaj cu aspect impresionant, s-ar putea să existe o întrebare cu privire la ce înseamnă acest lucru cu adevărat în ceea ce privește capacitatea operațională reală”, a spus el, remarcând că imaginile de la operațiunea din India au arătat relativ puține avioane de luptă pe punțile Vikramaditya. și Vikrant.
„Acest lucru poate indica disponibilitatea limitată a aeronavelor sau că capacitățile navelor sunt oarecum limitate în acest moment. Ar sugera cu siguranță că marina indiană ar putea face cu mai multe avioane de transport”, a spus Childs.