Recentul conflict din Nagorno-Karabakh a pus în lumină biplanul Antonov AN-2 „Colt”, un avion proiectat în URSS în urmă cu mai bine de șapte decenii.
Se pare că forțele azere au folosit aceste avioane pentru a păcăli apărarea aeriană armeană. Au circulat două versiuni cu privire la acest mod operator. Unele surse au susținut că un pilot era însărcinat cu aducerea avionului AN-2 în apropierea zonei de operațiuni, apoi îi bloca comenzile înainte de a sări din avion cu parașuta.
Alții au susținut că un kit a fost instalat la bord pentru a face din el o dronă ... Oricum, obiectivul era de a forța sistemele de apărare antiaeriană să se dezvăluie și apoi să fie neutralizeze. Metode de succes, dacă e de dat crezare afirmațiilor de la Baku, scrie Opex 360.
A inspirat acest episod US Marine Corps? Tot ce-i posibil. În orice caz, un aviz de achiziție publicat de administrația federală americană (și reperat de Defence-Blog) indică faptul că Marine Aviation Weapons & Tactics Squadron One (MAWTS-1), cu sediul în Yuma (Arizona) este în căutarea unui AN-2 „Colt” precum și a unui elicopter de atac Mil Mi-24, de asemenea, de concepție sovietică și încă utilizat pe scară largă astăzi de multe forțe armate.
În plus, se solicită ca aceste două aeronave să poată transporta nacele de urmărire folosite de pușcași marini.
Obiectivul, se explică în aviz, este de a permite instructorilor MAWTS-1 să „se familiarizeze cu caracteristicile de zbor, capacitățile și limitările aeronavelor biplan și cu elice ale adversarului” . Ideea ar fi ca aceste aparate să fie incluse în cadrul unei „forțe de opoziție realiste”.
De precizat că misiunea MAWTS-1 este de a oferi „pregătire tactică standardizată”, de a certifica calificările unui instructor și de a contribui la dezvoltarea tacticii în aviația maritimă.
MAWTS-1 nu ar trebui să aibă probleme pentru a găsi un AN-2 „Colt”. Din 1948, au fost construite peste 18.000 de avioane de acest tip, inclusiv în China, sub licență. Și asta, în ciuda celor 200 de litri/ oră de combustibil și a celor 10 până la 12 litri de ulei înghițiți de motorul său Șvețov ASh-62.
De altă parte, mai multe forțe NATO folosesc în continuare acest avion, în special cele care au făcut parte din Pactul de Varșovia în timpul Războiului Rece.
În ceea ce privește eliopterul Mil Mi-24 „Hind”, acesta este un elicopter de atac utilizat și el pe scară largă.
Produs în peste 2.500 de exemplare și capabil să transporte până la 8 soldați, este înarmat cu tunuri, lansatoare de rachete UB-32-57 de 57 mm și cu patru rachete antitanc.
În anunțul de participare, MAWTS-1 nu exclude achiziționarea unui Mi-17 Hip, model construit în 12.000 de exemplare.