Tezele cu subiect unic sustinute, de maine, de elevii claselor a VII-a si a VIII-a conteaza in proportie de 50% in repartizarea la liceu.
Condensarea excesiva a materiei si incurajarea alergaturii dupa note sunt principalele probleme cu care se confrunta elevii din clasele a VII-a si a VIII-a, care sustin, incepand de maine, tezele cu subiect unic. Notele vor conta in proportie de 50% in media finala de admitere la liceu, alaturi de media generala a claselor V-VIII.
Andrei, elev in clasa a VIII-a la Scoala nr. 45 „Titu Maiorescu”, din Capitala, spune ca ar fi preferat un examen final in locul a sase mai mici, insirate de-a lungul anului scolar.
„Examenul era mai bun, pentru ca nu s-ar mai fi ajuns la sase teze, pe durata unui an. Asa, pot sa iau note bune in primul semestru si note mai proaste in al doilea. Si imi pot strica media si viitorul”, considera Andrei. Este contrazis insa de colegul sau de-a VII-a, Dragos, care spune ca examenul ar fi insemnat o singura sansa de a arata ca a invatat, pe cand tezele ii ofera sase intr-un an.
Teme din materia nepredata
Una peste alta, se plang cu totii de concentrarea excesiva a materiei, de faptul ca profesorii sunt uneori obligati sa le dea teme din lectiile pe care nu le-au predat inca, bazandu-se pe faptul ca elevii le-au parcurs la meditatii. Copiii sunt ametiti de navala schimbarilor: o parte din subiectele care contau pentru examen au fost scoase in timpul semestrului. „Sunt, poate, detalii, dar ne hotarasc viitorul”, este de parere Sanziana, din clasa a VIII-a.
Si parintii constata usurinta cu care se aplica reforme peste reforme si consecintele acestora asupra copiilor. „Ii obliga sa invete strict materiile pentru pe care le dau la teste: matematica, limba romana, geografie, fug dupa note. Nu raman insa cu nimic”, arata Delia Rus, presedintele Comitetului de Parinti de la Scoala nr. 45.
Directorul Florin Lixandru spune ca scoala incearca sa-i ajute pe elevi, asigurandu-le pregatire suplimentara, o data pe saptamana, la obiectele la care vor da teze.
Evaluarea va dura trei zile
Tezele vor incepe simultan si vor dura doua ore, din momentul primirii subiectelor. Supravegherea va fi realizata de doi profesori. Lucrarile - notate pe baza unui punctaj de la 1 la 100 - vor fi evaluate de doi dascali din alta unitate de invatamant decat cea din care provin acestea.
Evaluarea va dura trei zile, fiind urmata de o perioada de cinci zile in care profesorii si elevii vor analiza rezultatele la clasa. In urma acesteia, elevii puteau depune contestatii.
CALENDARUL TEZELOR
Semestrul I
> 30 noiembrie 2007 - limba si literatura materna
> 5 decembrie 2007 - matematica
> 11 decembrie 2007 - istorie sau geografie (numai pentru clasa a VIII-a)
> 14 decembrie 2007 - limba si literatura romana
> 11 ianuarie 2008 - contestatii
Semestrul al II-lea
> 6 mai 2008 - limba si literatura materna
> 9 mai 2008 - istorie sau geografie (numai pentru clasa a VIII-a)
> 13 mai 2008 - limba si literatura romana
> 16 mai 2008 - matematica
> 29 mai 2008 - contestatii