Reprezentanții din turism au reluat, ieri, subiectul necesității modificării anumitor prevederi ce reglementează tratamentul fiscal al bacșișului în domeniul HORECA din țara noastră.

Astfel, a avut loc o întâlnire informală între reprezentanții Ministerului Finanțelor și operatorii din tursim, la care a luat parte ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, președintele ANAF, Mirela Călugăreanu, entrepreneurship Task Force, Dragoș Petrescu și tourism Task Force, Dragoș Anastasiu.

„Este o temă pe care o urmărim de ceva timp și pe care o considerăm benefică industriei turismului. Reglementarea tipsului este o chestiune pe care industria și-o dorește foarte mult, pentru că o consideră benefică. Au mai fost niște experiențe în trecut. De data asta cred că lucrurile sunt gândite mult mai aprofundat. Va fi o măsură voluntară, nu va exista bacșiș obligatoriu în România. Banii vor ajunge la cei care prestează serviciile, nicidecum la antreprenori. Vor exista venituri transparente mai mari, vor avea posibilitatea să acceseze mai ușor credite sau orice alte facilități de tip financiar. Sunt și anumite avantaje pe care le vor avea și clienții și antreprenorii și sperăm, sau credem, că și statul român”, a declarat Dragoș Anastasiu la începutul conferinței de presă.

„Dacă se vor face venituri, foarte bine, să fie primite”

Există ţări în care bacşişul se pune pe nota de plată și astfel nu se mai așteaptă nimic în plus. Reprezentanții turismului cer o soluţie pentru ca bacşişul să poată fi trecut pe nota de plată şi, implicit, fiscalizat și în țara noastră. Aceștia susțin că astfel ar putea să ofere salarii mai mari angajaţilor. Astfel, ospătarii ar trebui să pună deoparte 10% din ce primesc de la clienţi, pentru impozitul de la final de an.

„Este obligația noastră, ca Minister de Finanțe, să ascultăm mediul de afaceri, mediul economic, și, ori de câte ori vine cu o propunere, să dăm curs, astfel încât să facilităm acel tip de activitate în acel sector. Asta am făcut și astăzi. Este o discuție începută de ceva timp, cauzată de la o situație pe care sectorul vrea să o reglementeze. Este o practică europeană. Nu știu dacă sunt maxim două țări care nu au reglementat această zonă a bacșișului. Este o chestiune voluntară. Sprijină angajații din sector și una peste alta creează un mediu oarecum reglementat, ceea ce este foarte bine pentru economie. Angajații vor fi cu siguranță mulțumiți, pentru că au într-un mod reglementat un venit transparent.

Vedeți că n-am pus problema legată de venitul la bugetul de stat. Dar dacă se vor face venituri, foarte bine, să fie primite”, a declarat ministrul de Finanțe, Eugen Teodorovici, care a subliniat și faptul că va acționa destul de repede în ceea ce privește această propunere. „Dacă va exista o propunere de text în următoarele zile, noi până la final de august vom avea postate un set de modificări, propuneri venite din economie, pe zona de cod fiscal și de procedură fiscală, la care se pot adăuga și aceste aspecte, astfel încât până la final de august să reglementăm și această speță”.

 

Încercările eșuate, experiențele ministrului

În anul 2015, tot cu Eugen Teodorovici în fruntea Ministerului de Finanțe, s-a mai încercat modificarea reglementării bacșișului, care a ajuns chiar să fie aprobat, dar nu a durat mult timp și a fost retrasă, după doar trei luni de la aprobare. La momentul repectiv, Teodorovici declara că, decizia de a renunța la impozitarea tipsului „a fost o experiență și nu un eșec”. Eugen Teodorovici a mai precizat atunci că, deşi taxarea bacşişului a fost introdusă la solicitarea mediului de afaceri, aplicarea acestuia ar fi extrem de dificilă. Anunțul era făcut după ce minstrul s-a consultat cu reprezentanţi ai industriei HORECA, inclusiv din segmentul de piaţă al livrărilor la domiciliu, dar şi reprezentanţi ai organizaţiilor patronale şi sindicale din industria funizorilor de servicii de taximetrie. „Din păcate, nu se poate reglementa în toate speţele sale”, a declarat în 2015 ministrul Teodorovici, referindu-se la impozitarea bacşişului.

 

Și cu cardul

Astăzi, mai mult de 50% din plățile din restaurante sau hoteluri se realizează cu mijloace electronice de plată. Acesta este și motivul invocat de reprezentanții turismului, care consideră esențial ca fiecare client să aibă posibilitatea de a oferi tips, dacă aceștia consideră acest lucru necesar.

„Plățile cu cardul trebuie să fie acolo, în mod special. Să existe o facilitate inclusiv pentru cei care doresc să plătească astfel, să le fie ușor”, a spus Dragoș Anastasiu. „Cum vor crește veniturile? Foarte simplu. Astăzi, când se prezintă un ospătar la o masă cu nota de plată, clientul nu are posibilitatea să lase bacșiș în situația în care plătește nota cu cardul. Neexistând această reglementare, acest bacșiș nu poate fi acordat. Evident, poate să dea numerar, dar începând de astăzi sau din ziua în care bacșișul va fi reglementat, va putea fi dat și cash și cu mijloace de plată electronice”, a completat Dragoș Petrescu.

Va continua să fie un act benevol, dar impozitat

În ziua de astăzi, chiar dacă bacșișul nu este reglementat, pe nota de plată din restaurante se recomandă, dacă ești mulțumit de servicii, să oferi un bacșiș, în mod voluntar. „Este decizia clientului de a lăsa sau nu bacșiș. În momentul în care decide să lase tips, acesta va fi fiscalizat pe nota de plată, la cererea dânsului. În toată comunitatea europeană, la fiecare restaurant la care te duci există pe această notă un spațiu gol, unde clientul poate să scrie dacă dorește, cât vrea să lase bacșiș. Este un act pe care clientul îl face în mod voluntar și pe care îl scrie pe nota de plată”, a declarat Dragoș Petrescu, care a explicat ulterior că „vor fi două mecanisme de încasare a acestui bacșiș, fie cash, care se trece pe nota de plată și se fiscalizează, fie card.

Atât prin card, cât și prin cash, aceste sume vor fi disponibilizate către angajat, reținându-se la sursă cei 10% impozit ca venituri din alte surse. Bacșișul nu reprezintă contravaluarea unui bun sau a unui serviciu, drept urmare nu are de ce să fie în sfera de TVA. Deci, iese din sfera de TVA, este un venit din alte surse, care va fi impozitat cu 10%. Restul de 90% din tips va intra în posesia angajatului. Mecanismele se vor păstra la fel, doar că vor fi impozate, vor fi și pe card, nu vor mai fi toate la nivel de cash”.

Te-ar putea interesa și: