Guvernul polonez condus de premierul Donald Tusk a venit cu noi dezvăluiri cu privire la accidentul aviatic de la Smolensk. Fostul guvern este acuzat de presupuse fapte de corupţie şi deturnare de fonduri.
Guvernul polonez vine cu noi dezvăluiri despre accidentul aviatic de la Smolensk
Guvernul polonez actual arată că în elaborarea raportului cerut de fostul guvern al Poloniei asupra accidentului aviatic de la Smolensk, în care pe 10 aprilie 2010 au murit 96 de persoane, printre care şi preşedintele de la acea vreme al Poloniei, Lech Kaczynski, soţia sa şi alţi înalţi oficiali polonezi, sunt multe nereguli.
Mai exact, cotidianul polonez Rzeczpospolita, arată că din cele 19 milioane de euro, cât a costat raportul, în jur de 10 milioane au fost cheltuite pentru achiziţionarea unui avion identic cu cel implicat în accident, pentru a reconstitui circumstanţele prăbuşirii.
Documentul, care cuprinde 800 de pagini, a fost denunţat de actualul ministru polonez al Apărării, Waldislaw Kosiniak-Kamysz, spunând autorii acestuia vor fi aduşi în faţa justiţiei pentru „nereguli economice şi juridice, partizanat şi lipsă de veridicitate în activitatea depusă”.
În raport s-au descoperit informații false
Ministerul Apărării publicat un mesaj online, unde sunt detaliate 41 de puncte în care raportul descrie elemente ce par a fi informaţii false sau afirmaţii inconsistente, dintre care unele, potrivit lui Kosiniak-Kamysz, „sunt imposibile conform legilor fizicii”.
Investigatorii ruşi spuneau la acea vreme că avionul Tupolev TU-154 s-a prăbuşit din cauza unei erori de pilotaj, în timpul aterizării în condiţii de ceaţă densă, probabil şi ca urmare a presiunilor exercitate de unii membri ai delegaţiei asupra piloţilor să aterizeze la Smolensk în pofida vizibilităţii reduse.
Numia că, aceste concluzii nu au fost însă niciodată acceptate de Partidul Lege şi Justiţie (PiS), care a guvernat Polonia până în decembrie 2023 şi a susţinut mereu, fără dovezi, că avionul prezidenţial polonez „s-a prăbuşit în urma unui sabotaj”.
Guvernul polonez, despre „dovezile incontestabile”
Reamintim că delegaţia poloneză, aflată la bordul acelui avion, se îndrepta spre Katyn pentru a participa la o ceremonie de marcare a 70 de ani de la masacrul din 1940, când circa 22.000 de prizonieri de război polonezi au fost ucişi de forţele sovietice.
Guvernul polonez înființase o comisie pentru a afla cauzelor dezastrului aerian. Ancheta a fost condusă de fostul ministru de Interne şi al Apărării, Antoni Macierewicz, care a asigurat că va aduce „dovezi incontestabile” care să arate că accidentul a fost de fapt un atac.
În cadrul investigaţiilor comisiei, potrivit presei poloneze, aproximativ patru milioane de euro au fost alocate securităţii personale şi cheltuielilor lui Macierewicz şi asistenţilor săi şi mai puţin de un sfert din buget a fost dedicat angajării experţilor sau analizei tehnice.
Donald Tusk a desfiinţat această comisie imediat după ce a devenit premier
Mai mult, un audit al comisiei a relevat e-mailuri între membrii acesteia şi expertul în aviaţie Christopher Protheroe, în care acestuia i s-au oferit circa 6.000 de euro pentru a modifica concluziile investigaţiei sale astfel încât aceasta să acrediteze teza sabotajului.
Donald Tusk a desfiinţat această comisie a doua zi după ce a devenit premier şi a acuzat guvernul anterior că „încearcă să transforme o tragedie naţională într-o chestiune politică”.
Fostul ministru Macierewicz a declarat, de asemenea, că „minciunile şi manipulările” împotriva sa „au ca scop protejarea (preşedintelui rus Vladimir Putin şi a lui Donald Tusk” pe care îi consideră complici în catastrofa aviatică de la Smolensk.