Guvernul modifică decontarea locuinţelor de protocol ale RA-APPS. Ce prevede noua ordonanță

Guvernul modifică decontarea locuinţelor de protocol ale RA-APPS. Ce prevede noua ordonanțăSursa foto: Arhiva EvZ

Guvernul a anunțat recent modificări semnificative în privința regulilor de decontare a cheltuielilor pentru deputați, miniştri şi asimilaţi ai acestora precum şi preşedintele Consiliului Legislativ şi Avocatul Poporului prin adoptarea unei Ordonanțe de Urgență.

Guvernul schimbă regulile pentru deputați. Cum își vor deconta cheltuielile

​ Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență prin care a modificat legislația referitoare la locuințele de protocol gestionate de Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat” (RA-APPS). Conform noilor reglementări, vicepreședinții Senatului și ai Camerei Deputaților, miniștrii și echivalenții acestora, precum și președintele Consiliului Legislativ și Avocatul Poporului, care solicită locuințe de protocol, vor avea posibilitatea de a-și deconta chiria, cheltuielile de întreținere, precum și taxele și impozitele pe clădiri și terenuri, prin intermediul instituțiilor unde activează.

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, a declarat la finalul ședinței Executivului că această ordonanță a fost necesară pentru a fluidiza relația dintre Secretariatul General al Guvernului și Regia Protocolului de Stat. Unul dintre scopurile principale ale acestei modificări legislative este pregătirea Palatului Victoria pentru un proces de reabilitare, care, conform documentelor disponibile, se estimează că va dura aproximativ trei ani.

Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 19/2002, care reglementează măsurile pentru constituirea și utilizarea fondului locativ de protocol și a bunurilor mobile din domeniul public al statului, administrate de Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat” (RA-APPS). De asemenea, ordonanța modifică și completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 173/2020, care stabilește condițiile pentru atribuirea și închirierea unor imobile, proprietate publică și privată a statului, aflate în administrarea RA-APPS, și alte măsuri economico-financiare. Scopul principal al acestor modificări este de a optimiza gestionarea fondului locativ de protocol și de a îmbunătăți reglementările privind atribuirea și închirierea imobilelor administrate de RA-APPS.

Ședință de Guvern

Ședință de Guvern. Sursa foto: INQUAM_Photos

Ce prevede noua ordonanță de urgență

Guvernul a adus aceste modificările Ordonanței Guvernului nr. 19/2002, pentru a reglementa utilizarea fondului locativ administrat de Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat” (RA-APPS), vizează ajustarea regulilor privind locuințele de protocol și mecanismul de atribuire a acestora, în concordanță cu poziția și ierarhia beneficiarii.

Atribuirea locuințelor de protocol se va face la cererea persoanelor eligibile (vicepreședinți ai Senatului și ai Camerei Deputaților, miniștri și echivalenții acestora, precum și președintele Consiliului Legislativ și Avocatul Poporului) și cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului. Procesul de atribuire se va realiza prin contracte de închiriere și prestări servicii, în limita fondului locativ disponibil.

Este important de menționat că locuințele de protocol pot fi atribuite doar dacă persoana respectivă nu deține în proprietate exclusivă sau în coproprietate o altă locuință corespunzătoare în localitatea unde își desfășoară activitatea, criteriile pentru aceste locuințe fiind stabilite prin hotărâre de Guvern. În plus, toate costurile aferente atribuirii acestor locuințe vor fi suportate integral de ministerele și instituțiile publice în care activează persoanele beneficiare.

Cine va beneficia de decontarea sau suportarea chiriei

O altă modificare vizează posibilitatea ca bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, să acopere cheltuielile pentru reparații și investiții la fondul locativ administrat de RA-APPS. Această schimbare este importantă, având în vedere că o parte din imobilul „Palatul Parlamentului” a trecut din administrarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în cea a RA-APPS. Acest transfer este destinat să servească drept sediu pentru Secretariatul General al Guvernului și toate entitățile din aparatul de lucru al Guvernului, care vor fi relocate pe durata lucrărilor de eficientizare energetică a Palatului Victoria.

„De astăzi înainte persoanele care ocupă funcţii eligibile pentru a fi beneficiari pentru o locuinţă de protocol vor beneficia de decontarea sau suportarea chiriei acelei locuinţe de către instituţiile pe care le conduc. De regulă, e vorba despre conducători din instituţiile respective, în condiţiile legii, care sunt, de asemenea, prevăzute. Am avut puţin timp să mă documentez. Lanţul reglementator privind aceste locuinţe de reşedinţe oficiale, reşedinţe de protocol, de serviciu, începe undeva prin pe la mijlocul anilor '90 şi a fost de mai multe ori modificat. Sunt aduse modificările menţionate de către dumneavoastră. Le repet, ca să fie limpede: persoanele care se califică pentru a beneficia de o locuinţă de protocol vor beneficia de asemenea şi de suportarea chiriei de către instituţia la care lucrează”, a explicat Purtătorul de cuvânt al Guvernului Mihai Constantin, la finalul şedinţei de Guvern.

Ce dorește Guvernul prin adoptarea noii ordonanțe

Acesta a mai precizat că „principala oportunitate pentru care a fost necesară această ordonanţă adoptată astăzi de către Guvern este fluidizarea raportului dintre Secretariatul General al Guvernului şi Regia Protocolului de Stat în vederea intrării acestui palat în care ne aflăm acum, Palatul Victoria, într-un proces de reabilitare care, din ce documente am văzut, va dura în jur de 3 ani de zile”.

„Sunt fonduri din PNRR, dar este nevoie... e o cheltuială încă nestabilită, care va necesita şi plăţi din fondul Secretariatului General. Deşi palatul este un monument istoric în proprietatea RA-APPS. Odată ce lucrurile vor fi demarate şi procedurile de decontare a cheltuielilor trebuie făcute rapid, Secretariatul General a fost împuternicit astăzi să facă aceste plăţi cu rapiditate. Este ce am înţeles până la această oră. Va urma şi comunicatul care detaliază şi va trebui, într-adevăr, poate împreună, să ne uităm retroactiv pe lanţul legislativ care a reglementat aceste locuinţe cu caracter special”, mai precizat Constantin.

 

Ne puteți urmări și pe Google News