Grijă mare la ce cumperi online! Te poți trezi oricând cu Fiscul pe cap. Statul va ști totul despre tine
- Ramona Rotaru
- 19 mai 2022, 06:00
ANAF face o serie de precizări cu privire la Ordonanța de urgență privind raportarea datelor de către firmele de curierat. Acestea din urmă vor fi obligate să raporteze detalii cu privire la persoanele care au plătit la livrare pentru produsele comandate online. Ordonanța a fost aprobată astăzi de Guvern.
Ordonanța de urgență prin care firmele de curierat sunt obligate să raporteze la Autoritatea Națională de Administrare Fiscală (ANAF) detalii referitoare la persoanele care au plătit ramburs pentru produsele comandate online a fost aprobată de Guvern miercuri, 18 mai.
ANAF vine cu o serie de precizări la ordonanța privind raportarea datelor de către firmele de curierat, susținând că se urmărește identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele și impozitele.
“Scopul acestei modificări legislative este atât prevenirea și combaterea evaziunii fiscale din domeniul comerțului on-line, cât și protejarea intereselor cumpărătorilor”, menționează Fiscul.
Măsura urmărește identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele și impozitele datorate, prin încasarea sub formă de rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii poștale, a veniturilor obținute din tranzacții efectuate în mediul on-line.
“Prin stabilirea realității relației comerciale dintre cumpărătorul și vânzătorul implicați în comerțul online, ANAF poate avea acces la confirmarea cel puțin a beneficiarului, care are interesul direct să primească factură fiscală și să beneficieze astfel de garanția legală și indirect să determine plata taxele și impozitele aferente veniturilor încasate de vânzător din comercializarea produselor respective”, conform sursei citate.
ANAF trebuie să țină cont de normele cu privire la protejarea datelor personale
ANAF a subliniat faptul că datele colectate respectă normele constituționale cu privire la viața privată, precum și secretul corespondenței, fără a se face referire la conținutul coletului comandat online.
„De altfel, în scopul exercitării atribuţiilor sale legale specifice de prevenire și combatere a evaziunii fiscale, ANAF prelucrează curent date cu caracter personal cu respectarea întocmai a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare”, se arată în precizările făcute de ANAF.
Personalul de la Fisc este obligat de art. 11 din Codul de procedură fiscală să păstreze secretul asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu.
Ordonanța de urgență prin care firmele de curierat sunt obligate să raporteze la Autoritatea Națională de Administrare Fiscală (ANAF) detalii referitoare la persoanele care au plătit ramburs pentru produsele comandate online va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial. Transmiterea datelor se va realiza ulterior adoptării ordinului președintelui ANAF, în care va fi prevăzut modelul declarației.