Platformele digitale vor fi obligate să plătească pentru știrile australiene, chiar dacă vor încheia sau nu acorduri cu editorii. Astfel, companiile precum Meta și Google vor fi împiedicate să ocolească codul de negociere pentru presă.
Legea care sprjină editorii
Guvernul Albanese şi-a prezentat, joi, „stimulentul de negociere a ştirilor”. Acesta constă într-o taxă aplicată platformelor digitale și rambursate printr-o compensare dacă plătesc direct companiile de ştiri.
Guvernul nu intenţionează să obţină venituri prin această măsură, taxa fiind mult mai mare decât cel pe care platformele digitale l-ar plăti în cadrul contractelor directe. Prin urmare, se stimulează plalta editorilor, nu a guvernului.
Această măsură este o reacție a unei decizii luate de Meta, compania care deține Facebook și Instagram, care a hotărât în martie că nu va mai finanţa ştirile australiene prin acorduri cu editorii.
Cine are de pierdut în urma legii
Astfel, noul model va impune platformelor digitale cu venituri în Australia de peste 250 de milioane de dolari, precum Meta, Google și Bytedance (TikTok), să plătească o taxă fixă sau să încheie contracte directe.
Deși guvernul poate garanta că nu vor fi mai puțini bani care vor ajunge la editorii de ştiri în termeni globali, noul sistem ar putea să dezavantajeze editorii mici dacă platformele îşi compensează complet răspunderea pentru editorii mai mari.
Cum va arăta situația în Australia
După ce va fi legiferat, până la 1 ianuarie 2025 obligaţia de plată va fi retroactivă, iar veniturile din contractele plătite după această dată vor fi eligibile pentru compensări.
În 2025 vor avea loc consultări cu privire la un mecanism de distribuire în cazul în care o platformă decide să plătească taxa guvernului și la nivelul taxei.
Astfel, guvernul a ales un mod de compensare și de taxare pentru a preveni refuzul platformelor digitale de a transmite ştiri ca mijloc de a evita obligaţia de a negocia cu editorii locali.
Google și Meta au investit aproximativ 200 de milioane de dolari
Codul de negociere pentru mass-media a fost introdus în 2021. Scopul acestuia vizează dezechilibrul major al puterii de negociere dintre platformele digitale şi editorii de ştiri.
Acest cod a permis platformelor digitale, precum Google sau Meta, să investească aproape 200 de milioane de dolari în mass-media australiană, unde modelul de afaceri a fost tulburat de creşterea platformelor digitale.
În luna octombrie, Comisia parlamentară mixtă pentru social media şi societatea australiană a sugerat crearea unei „taxe pe platformele digitale” pentru companii precum Google și Meta. Această taxă mai poartă numele de „taxă pe tehnologie” și are scopul de a finanţa jurnalismul de interes public.
Raportul interimar al comisiei a vizat Meta, criticând „de-prioritizarea ştirilor” pe platformele sale și de a nu reînnoi contractele.