AVENTURI PITOREȘTI PE MAREA NEAGRĂ (PARTEA II). Cu ajutorul unei năprasnice furtuni, goeleta Adornate a învins flota lui Putin chiar la ea acasă
- Mihnea-Petru Pârvu
- 29 septembrie 2016, 00:00
Trei din cele patru uriașe veliere rusești au abandonat competiția în partea a doua a regatei. O furtună puternică a lovit coasta Rusiei între porturile Novorsyissk și Sochi.
Goeleta Adornate, singura navă românească prezentă la evenimentul nautic, a luat locul I la clasa B și locul trei în clasamentul general
Plecarea din Novorosyissk, către Sochi, a celor 14 veliere ce compun flota care participă la Regata Marilor Veliere – SCF Black Sea Tall Ships Regatta 2016 – a fost una cât se poate de spectaculoasă. Corăbiile și-au întins pânzele, puțin după prânz, pe o vreme splendidă și pe o mare ce abia vălurea. Nimic nu prevestea ce avea să se întâmple peste numai câteva ore. Ceea ce trebuia să fie o cursă de plăcere, cu durata de maxim două zile, s-a transformat într- o palpitantă aventură. Marea Neagră ne-a demonstrat, din nou, de parcă mai era nevoie, că este una extrem de capricioasă. Nici n-a apucat bine să se însereze, că vântul s-a întețit, până la forța șase, suflând în rafale ce săreau de 30 de noduri. Marea a crescut de la gradul unu-doi, până la gradul cinci spre șase, pe scala Beaufort. Valurile au atins, spre dimineață, patru- cinci metri, iar micuța noastră corabie, splendida goeletă Adornate, se înfigea, îndrăzneață, în valurile care parcă vroiau să o înghită. Și aici nu este vorbă nici de cea mai mică exagerare. Așa a fost.
O zi și o noapte de coșmar între Novorosyissk și Sochi
Ca să înțelegi mai bine ce s-a întâmplat în cele 36 de ore petrecute pe mare, între cele două porturi rusești, ar trebui să fie suficient să știi că marelui și frumosulului barc rusesc Nadezhda, venit tocmai de la Vladivostock, din Oceanul Pacific, vântul i-a rupt partea de sus a trinchetului – catargul din prova, iar barchetina bulgărească Royal Helena a ajuns la Sochi cu trei vele sfâșiate. Nici barchetina poloneză Pogoria, pe care se află și cinci cadeți români – trei băieți și două fete, cu toții de 15 -16 ani – n-a scăpat teafără, alegându- se cu două pânze rupte de furtună. Pe velierele mai mici, de clasă C și D, marea le-a zburătăcit zdravăn, micuțele cuttere alegând navigația costieră, mai sigură, lucru care le-a întârziat binișor.
În ceea ce privește corabia noastră, Adornate s-a comportat exemplar, sub comanda Căpitanului de Cursă Lungă Ovidiu Eram. Iar echipajul așijderea, în ciuda răului de mare care a răpus chiar și marinari cu mare experiență. Nava de numai 45 de metri lungime, cu tot cu bompres, avea un tangaj, adică o balansare prova-pupa, ce atingea și 35 de grade și un ruliu –o balansare tribord-babord de 15-20 de grade. Noaptea a fost de-a dreptul sinistru. Greementul – totalitatea parâmelor și saulelelor – scârția de parcă plângea, cele două catarge se jeluiau și ele, iar valurile, ce se succedau cam șapte-opt pe minut, se spărgeau nervoase de etrava corăbiei.
Trei din cele patru uriașe veliere rusești au abandonat, răpuse de furtună
Dimineața, soarele contrasta izbitor cu apele ce parcă fierbeau în jur, iar după la prânz, până la apus, furtuna a atins punctul culminant. Din cele trei focuri – velele triunghiulare din prova – două au fost coborâte și strânse în sacheți, iar cel de-al treilea terțarolat – strâns la maxim, la fel ca și vela strai de pe catargul din mijloc, iar randa de pe arborele din pupa strânsă de tot. Măsurile au fost luate pentru a evita ruperea vreunui catarg sau sfâșierea pânzelor. În aceste condiții extrem de vitrege, celelalte două uriașe veliere rusești, barcurile Kruzenshtern și Khersones, au trebuit să abandoneze competiția nautică. Au pornit motoarele și au intrat primele în Sochi. Practic, din toată flota lui Putin, doar barcul Mir a continuat să navigheze cu vele, celelalte pronindu-și motoarele. Iar comandantul barcului Nadezhda, cu catargul rupt, nici n-a intrat în port, de rușine. Adornate a câștigat primul loc la clasa sa și cel de-al treilea la general, înaintea sa poziționându-se doar cutter-ul Akela și marele Mir. Urmează partea a treia a regatei, a cărei escală finală va fi la Varna.