Un sistem de navigație de origine rusă numit Navi-Sailor 4100 a fost instalat pe cel puțin o sută de unități navale germane, inclusiv două submarine de tip U-212. Dezvăluirile cotidianului Bild am Sonntag, citat de Deutsche Welle, vorbesc despre această vulnerabilitate.
Germania, calul troian al lui Putin? Achiziționarea de către Turcia a sistemului rusesc de apărare antiaeriană a declanșat un scandal imens în NATO. S-a vorbit despre faptul că punerea în funcțiune a acestui sisem de către armata turcă pune în pericol alianța. Se pare, însă, că mai există și alte riscuri care vin din partea Germaniei.
Germania, calul troian al lui Putin?
Bild afirmă că în 2005, pe vremea cancelarului Gerhard Schröder, aproximativ o sută de unități navale erau echipate cu noile sisteme de navigație ale unei companii ruse, Transas. Aceastî companie, fondată la St. Petersburg în 1990, a fost achiziționată în 2018 de finlandezii de la Wartsila. Divizia de apărare a rămas, însă, în mâna rusilor.
Financial Times anunță războiul între SUA și China. Totul va porni de aici
Ziariștii de la Bild susțin, de asemenea, că algoritmul criptarea datelor din sistem nu respectă standardele de securitate militară .„În timpul unui atac cibernetic, în cel mai rău caz, datele de navigație ar putea fi pierdute și nava ar putea pierde complet funcționarea”, a declarat ziariștilor germani o sursă oficială care a cerut să rămână anonimă. Navi-Sailor 4100 pare să fie instalat în mod normal pe nave civile, dar Germania l-a ales pentru unitățile sale militare, inclusiv cel puțin două submarine din clasa U-212, U35 și U36, lansate în 2015 și în 2016. La întrebarea adresată Ministerului Apărării din Germania cu privire la vulnerabilitatea sistemului Transas, jurnaliștii de la Bild au primit un răspuns sec: „guvernul depune eforturi mari pentru a asigura securitatea cibernetică, tehnologică și criptografică în zonele sale operaționale”.
Site-ul Wartsila afirmă că filiala Transas furnizează 35% din sisteme care utilizează diagrame electronice pentru navigație și 45% din echipamentele de simulare, utilizate în mod obișnuit pentru instruire.
Războiul din Orientul Mijlociu a început deja. Operațiuni secrete de comando și sabotaje
„Echipamentele și serviciile de date marine de la bord sunt utilizate pe mai mult de 13.000 de nave comerciale și bărci de patrulare în flotele navale și de pază de coastă din peste 100 de națiuni”, potrivit Wartsila.
Ce riscuri implică folosirea soft-ului rusesc?
Dezvăluirile Bild au declanșat un scandal în Germania, Verzii au cerut explicații guvernului în legătură cu siguranța Deutsche Marine și au pus întrebarea legitimă de ce nu a fost ales un sistem de navigație produs de o țară NATO.
Pericolul nu este neglijabil. O mică portiță cibernetică ar putea fi ascunsă în acest software. Prin intermediul ei,un utilizator extern, în acest caz Rusia, ar putea să intre în sistem și să preia controlul asupra acestuia. Ar putea fie să-l dezactiveze, fie să furnizeze date incorecte. Furnizarea de date incorecte se numește spoofing în limbaj de specialitate. Ea constă în manipularea unui semnal, de pildă GPS, care poate schimba cursul unei unități navale sau permite o anumită formă de control asupra echipamentelor „automate”, cum ar fi dronele sau rachetele, scrie Il Giornale.