Generaţie IT, impusă de legea „Funeriu”

Generaţie IT, impusă de legea „Funeriu”

Laboratoarele de informatică din şcoli, peste care s-a aşternut praful, vor putea intra în uz începând cu următorul an şcolar.

Astăzi, Bacalaureatul continuă, în premieră, cu testarea competenţelor digitale. Astfel, în cadrul testării care se va desfăşura până pe 29 aprilie, liceenii claselor a XII-a vor trebui să demonstreze, pentru prima dată în istoria „examenului de maturitate”, că ştiu să lucreze cu bazele de date, cu fişierele şi sistemele de operare şi să folosească internetul.

La final, vor primi certificate pe care va fi înscris nivelul de competenţă al fiecăruia în folosirea computerului (începător, mediu, avansat, experimentat).

Calculatorul, frate cu tabla şcolară

Ne puteți urmări și pe Google News

Obligativitatea susţinerii acestei probe la Bac va pune accent pe studierea unei materii care, până acum, nu a fost valorificată, susţin profesorii de specialitate. „Tehnologia informaţiei şi comunicării, materie diferită de informatică, este foarte importantă. Dându-i-se atenţia cu venită, învăţământul românesc are şanse să crească”, este de părere Marian Banu, reprezentant al Inspectoratului Şco lar al Municipiului Bucureşti.

De altfel, noua lege a educaţiei - aflată acum pe masa parlamentului - introduce tehnologia informaţiei în trunchiul comun la gimnaziu şi la liceu - materia devenind astfel obligatorie -, în timp ce prichindeii o vor putea studia, ca disciplină opţională, în clasele primare. În plus, potrivit noii legi, din 2013, prima testare a abilităţilor digitale va fi susţinută încă de la clasa a VI-a, iar nota obţinută va fi înscrisă în portofoliul educaţional, ce va conta în proporţie de 70% la admiterea la liceu.

Paradoxal, deşi nu le folosesc, şcolile româneşti nu duc lipsă de computere, unele dintre ele fiind dotate chiar şi cu laboratoare de informatică. „Problema cea mai mare nu e lipsa computerelor, ci a cadrelor didactice de specialitate, lucru care nu a deranjat prea mult până acum, deoarece tehnologia informaţiei şi comunicării nu este o materie obligatorie la clasele I-VIII”, au explicat dascăli cu vechime. SUSŢINĂTORII NOII LEGI

„Copiii noştri sunt aşi într-ale butonatului” La Şcoala nr. 13 din Capitală, mai multe computere „dorm”, acoperite de praf, într-o cameră îngustă. Le mai dezmorţesc din când în când mâinile nerăbdătoare ale elevilor care studiază geo grafia, deoarece doar profesorul care predă această disciplină îi mai provoacă la câte o lecţie interactivă pe computer. Asta nu pentru că profesorul de informatică nu-şi face datoria, ci pentru că acesta nu există.

„Am dorit să aducem un profesor de informatică, dar nu s-a înscris nimeni la concurs. În plus, la gimnaziu, informatica este opţională”, explică situaţia directorul Camelia Dumitrache.

Şcoala românească, în epoca informaticii

Asemenea Şcolii nr. 13 din Bucureşti, multe unităţi de învăţământ din ţară au dotările necesare. Nu are însă cine să şteargă praful de pe tastaturile computerelor, pentru că nu există suficienţi dascăli care „să acopere” tehnologia informaţiei.

În ciuda crizei de personal, introducerea materiei ca disciplină obligatorie în orar nu este însă o decizie fără temei, susţin mulţi dintre profesori, care, de această dată, se declară de acord cu ideea ministrului Daniel Funeriu. „Bază materială există. În Bucureşti, toate şcolile au calculatoare. În plus, dascălii se pregătesc, merg la Casa Corpului Didactic şi fac cursuri de utilizare a computerului. Sunt atâţia absolvenţi de informatică, cel puţin la clasele primare, care pot preda fără probleme”, susţine, la rândul ei, Brânduşa Bogdan, inspector de informatică.

Potrivit acesteia, este absolut necesar ca şi cei mai mici dintre elevi să înveţe să utilizeze computerul. „Fără voia noastră, copiii noştri sunt aşi într-ale butonatului. E epoca in formaticii şi este bine ca elevii să fie în drumaţi de un profesor, pentru a naviga în siguranţă pe internet. Lăsaţi nesupravegheaţi, cei mici pot fi acaparaţi de computer, dar un profesor le-ar putea doza timpul”, încheie inspectorul.

„Este bine ca elevii să fie îndrumaţi de un profesor pentru a naviga în siguranţă pe internet.“, BRÂNDUŞA BOGDAN, inspector de informatică