Frigul din abator, importat

Frigul din abator, importat

Afacerile importatorilor de echipamente frigorifice cresc intr-un ritm spectaculos, odata cu aparitia de noi magazine.

Orice magazin - chiar si unul mic - are nevoie de cel putin o vitrina frigorifica, iar cu cat suprafata de vanzare creste, cu atat echipamentele frigorifice folosite sunt mai specializate si mai numeroase. Pentru producatorii si importatorii de astfel de echipamente afacerea pare sa fie o mina de aur: lanturile de magazine de mare suprafata au investit sume importante in extinderea retelelor si continua sa priveasca expansiunea in tara si in regiune ca prioritatea numarul 1.

Nici producatorii din industria alimentara nu sunt putini. „Programul SAPARD si cele similare (care cofinanteaza dezvoltarea industriei alimentare in zona rurala) folosesc din plin industria de frig”, ne-a spus Corneliu Lipan, directorul de maketing al grupului de firme Midal.

Pe de alta parte, produsele - fie ele de frig comercial (sisteme de climatizare si racire pentru hoteluri, restaurante si spatii comerciale), industrial (cu precadere in industria alimentara) sau aparatele de aer conditionat nu sunt doar proiectate, vandute si montate clientilor, dar au nevoie si de intretinere, ceea ce genereaza venituri suplimentare, deloc de neglijat.

Comandam de afara

Echipamentele frigorifice comercializate la noi poarta insa tot mai rar eticheta „fabricat in Romania”. In principal, pentru ca producatorii romani nu pot tine pasul cu preturile extrem de competitive ale echipamentelor venite din afara, potrivit lui Nicolae Bara, consultant manager la Frigotehnica, companie cu o traditie de aproape 60 de ani pe piata romaneasca de frig. Asa se face ca 90% din produsele „de frig” de la noi sunt importate.

Liderii industriei de frig de dinainte de 1989, asa cum sunt Frigocom din Bucuresti si Tehnofrig din Cluj, fie au renuntat sa mai produca, fie se concentreaza acum doar pe proiectare si mentenanta. Frigotehnica nu a renuntat la productia de usi frigorifice si componente metalice din cele doua fabrici din Bucuresti, insa mare parte din venituri au ca sursa comercializarea de echipamente din import, proiectarea si montajul acestor produse.

„Noi lucram cu aproape toate lanturile mari de hipermarketuri din Romania. Avem contracte si cu magazine Metro din Sankt Petersburg, Belgrad, Novisad, Chisinau sau Balti”, ne-a declarat actionarul majoritar al companiei Frigotehnica, Nicolae Bara. Compania a inregistrat anul trecut afaceri de 45 de milioane de euro, circa jumatate din performantele pietei de profil.

Ne puteți urmări și pe Google News