Fotbal la televizor pe banii microbiștilor români

Fotbal la televizor pe banii microbiștilor români

Iorgulescu vrea să ia banii de la telespectatori pentru televizarea meciurilor de fotbal. Operatorii de cablu refuză, deocamdată, să bată palma cu Liga.

Șarada vânzării drepturilor TV ale meciurilor de fotbal din Liga 1 pare să se îndrepte spre un uriaș scandal. Pe 3 martie, Liga Profesionistă de Fotbal (LPF) a anunțat că a semnat un contract de parteneriat cu o Intel Sky, firmă din Malta, care să vândă drepturile de televizare ale meciurilor din primul eșalon fotbalistic din România. Firma malteză, ai cărei acționari au avut legături de afaceri cu Arpad Paszkany, a cumpărat de la acesta două televiziuni, Look TV și Transilvania Live.

Potrivit unor surse din LPF, firma malteză intenţionează să vândă drepturile TV ale meciurilor, cu peste 27,5 milioane de euro, către cei trei mari „cablişti” - RCS, Dolce şi UPC. Ei ar urma să televizeze toate meciurile, pe banii microbiștilor, care trebuie să achite nota de plată.

Nu se mai face nicio licitație!

Ne puteți urmări și pe Google News

Surse din piață spun că Intel Sky nu are de gând să organizeze nicio licitație și că va difuza meciurile din prima Ligă, probabil prin cele două televiziuni, Look TV şi transilvania Live, pe toate cele trei mari rețele de cablu. Dacă se va proceda astfel, toți microbiștii vor putea vedea la televizor meciurile din Liga I, dar vor plăti mai mulți bani pe abonament. Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a confirmat existența acestui scenariu. Tot el ne-a declarat că nici Liga, nici firma malteză, nu au trimis contractul către Consiliu. Chirițoiu confirmă, însă, că a înțeles că Liga ar dori să scoată banii, taxându-i suplimentar pe microbiști.

EVZ: V-a trimis Liga Profesionistă de Fotbal contractul cu Intel Sky Broadcast Ltd? Bogdan Chirițoiu: Nu ni s-a transmis încă un contract, deo c a m d a - tă sunt doar discuții între experți. Liga Profesionistă spune că vrea să lucreze cu niște profesioniști, care vor avea grijă ca meciurile să fie disponibile pe toate platformele. Am înțeles că vor să vină la noi, dar cred că nici ei nu și-au definitivat încă ideile.

V-au spus dacă mai fac licitație pentru vânzarea drepturilor? Dacă ei spun că nu mai fac licitație, dar au grijă să dea meciurile tuturor, ar putea fi o variantă OK. Ideea este să nu favorizezi pe cineva.

Este licitația obligatorie? Ca principiu general, nu pot să spun că trebuie să am o licitație, dacă merg pe un sistem care e deschis, accesibil oricui, nu l-aș respinge aprioric. Dacă ei merg pe ceea ce spun și dau tuturor, nu mai am ce spune. În general însă, practica în lume este să faci o licitație.

Cum ar putea fi disponibile meciurile, cu o plată suplimentară? Cu o anumită plată, ar fi disponibile peste tot. Sigur, dacă plata este foarte mare, atunci devine o barieră. Dar dacă vinzi pe UPC, RCS și Dolce, iar plata nu ar fi extrem de mare, este o opțiune bună pentru consumator. Dar acum speculăm, nu trebuie să ne avântăm până nu avem niște hârtii concrete, nu doar discuții.

RCS-RDS ar putea reclama afacerea la Consiliul Concurenței

Surse din piața media ne-au spus că RCS-RDS, Dolce și UPC au ajuns la o limită de saturație în ceea ce privește dezvoltarea în piață. Ele nu mai pot crește semnificativ decât dacă-și vor fura abonații una celeleilalte și nu vor plăti în solidar 27,5 milioane de euro pentru a transmite aceleași meciuri. Mai mult, spun sursele, RCS-RDS ar lua în calcul să ceară Consiliului Concurenței să deschidă o investigație. Bogdan Chirițoiu ne-a confirmat că RCS a solicitat o întâlnire cu Consiliul Concurenței pe tema vânzării drepturilor TV.

Morișca intereselor din jurul lui Paszkany

Deși patronul CFR Cluj a declarat, în mod repetat, că nu are nicio legătură cu afacerea, sunt fire care conduc, chiar și indirect către acesta. Mai întâi, Intel Sky Broadcasting Limited din Malta, are ca acționar (1.199 de acțiuni din 1.200) firma Librum Investment din Seychelles, care i-a vândut, acum doi ani, lui Paszkany, postul de televiziune Transilvania Channel. Apoi, Intel Sky a cumpărat două televiziuni ale lui Paszkany (foto), pe care s-ar putea să transmită meciurile. Înainte de vânzare, tot patronul CFR Cluj a declarat, pentru Prosport, pe 6 martie: „Voi vinde canalele mele de televiziune pentru că ei (Intel Sky - n.r.) au nevoie să descarce drepturile de televizare”.

Negociază șeful CFR în numele Intel Sky?

Personaje din lumea fotbalului cârcotesc însă cu privire la „experiența” firmei malteze. „Acea rusoaică (Olga Zakimatova, administratorul Intel Sky - n.r.), nu s-a întâlnit cu nicio televiziune, nu a vorbit cu nimeni, cu niciun cablist. Știu însă că Paszkany a fost la Dolce, să negocieze vânzarea drepturilor, dar nu s-ar fi înțeles încă la bani”, ne-a mai spus sursa citată.

Vlad Enăchescu, directorul general al Dolce Sport, a răspuns foarte reticent la întrebarea dacă s-a întâlnit cu Paszkany să discute despre vânzarea-cumpărarea drepturilor. „N-aș vrea să vorbesc despre asta în momentul de față, pentru că este mult prea devreme și nu am ce să vă spun. Nici nu confirm, nici nu infirm că m-am întâlnit cu domnul Paszkany”, ne-a declarat Enăchescu.

Arpad Paszkany nu a putut fi contactat pentru un punct de vedere.