Craiova este orașul micilor giganți. După un autoturism liliputan, ”bătrânul” Daewoo Matiz, care a avut anii lui de glorie, a venit rândul unui motor ”de buzunar”, care va fi asamblat în același oraș, Ford 1.0 Ecoboost, să aibă în față un viitor interesant.

Și asta pentru că noul proprietar al fabricii de automobile din Bănie nu va produce acolo numai mașini, iar B-Max-ul, deși neîndoielnic mai sexy, nu va fi singura vedetă Ford cu obârșie oltenească.

Planul este ca, la un moment dat, motorul și mașina pe care Ford a promis de atâta vreme că le va face la Craiova să formeze un parteneriat de succes. Dacă nimic nu se mai schimbă, acest lucru se va petrece la toamnă, după lansarea comercială a monovolumului.

Deocamdată, Ford a montat micul motor de 999 de centimetri cubi – fabricat la Koln, în Germania – pe modelul compact Focus. Și ne-a invitat să ne facem o primă impresie despre unitatea cu trei cilindri alimentată cu benzină.
O glumă? Nicidecum

Un motor de un litru pus să urnească un Ford Focus? E o glumă? Prezența chestiei aceleia mici sub capota unui model de dimensiuni compacte ar trebui să fie la fel de ”normală” ca apariția Stelei în finala Europa League. Sau a lui Dan Grigore la emisiunea ”Un show păcătos”. Și totuși producătorul american a fost cât se poate de serios, atunci când a luat această decizie.

Printr-o ”simplă” schimbare de motor (1.0 Ecoboost îi ia locul unității 1.6, tot pe benzină), Ford resetează consumul mediu aferent vesiunii de bază a gamei Focus cu peste un litru! De la 5,9 l/100 km, la 4,8 l/100 km. Suplimentar, nivelul mediu al emisiilor de dioxid de carbon coboară la 109 grame pe kilometru – cel mai scăzut din segment.

Ambele cifre sunt oficiale – așadar aproape imposibil de validat în utilizarea cotidiană – și valabile pentru o mașină echipată cu varianta ”de bază” a motorașului. Cea care dezvoltă 100 de cai-putere. Focusul dotat cu Ecoboost-ul mai viguros, de 125 CP (comercializat în România), e și puțin mai gurmand, și nițel mai poluant.
Uriaș între ”pitici”

Este corect. Motorul 1.0 Ecoboost livrază, în funcție de maparea electronică, 100 sau 125 CP. La fel de mult ca ”benzinarul” normal aspirat de 1.600 de centimetri cubi căruia îi va lua, treptat, locul. Marele secret al ”micului gigant” este un sistem de supraalimentare, cu ajutorul căruia se oxigenează mai bine și, pe cale de consecință, se transformă într-un fel de Prâslea cel Voinic.

La fel a procedat și Fiat cu și mai plăpânda unitate în doi cilindri TwinAir, cea care, la numai 875 de centimetri cubi, este capabilă să dezvolte 85 de cai-putere, atunci când funcționează în tandem cu o turbosuflantă mititică.

Nici Fiat și nici alți producători care dețin astfel de motoare (Volkswagen – o unitate de 999 cmc, Kia – una de 998 cmc, Toyota – 997 cmc, toate în trei cilindri) nu au îndrăznit, deocamdată, să le utilizeze pe altceva decât modele mici și foarte mici.
Avantaje pecuniare

Ford a făcut-o, cu promisiunea de a oferi o scădere însemnată a consumului, emisiilor de dioxid de carbon și costurilor de operare (taxe și impozite), în condițiile păstrării unui nivel de performanță similar.

Măcar în ceea ce privește taxa de primă înmatriculare, avantajul utilizării motorului 1.0 Ecoboost este evident. Înscrierea în circulație a unui Focus 1.6 costa puțin peste 1.000 de lei. Aceeași operațiune se poate ”rezolva”, în cazul versiunii propulsate de noua unitate, cu nici măcar 200 de lei.

Asigurarea obligatorie RCA, dar și impozitul anual devin mai ieftine, la rândul lor, chiar dacă nu atât de drastic, odată cu diminuarea cilindreei.

Cel mai ieftin Ford Focus 1.0 Ecoboost (125 CP) costă, începând de ieri, 17.600 de euro cu TVA, deloc puțin, totuși.
Cum se mișcă

Focusul echipat cu micul motor 1.0 Ecoboost de 125 CP, pe care l-am testat, în premieră, pe drumurile din jurul Barcelonei, a fost o surpriză mai mult decât plăcută. Aproape că nu îți vine să crezi că sub capotă lucrează un agregat de numai 999 centimetri cubi.

Grație cuplului maxim important – 175 Nm, superior celui oferit de vechiul 1.6 normal aspirat – disponibil la mai puțin de 2.000 rpm, Focusul 1.0 Ecoboost este un companion mai mult decât plăcut. Și mai surprinzătoare se dovedește însă disponibilitatea cu care sprintează, atunci când i se cere, depășirile dovedindu-se un exercițiu mai degrabă plăcut, nicidecum primejdios.

Transmisia manuală cu 6+1 trepte ține turația în frâu la viteze de croazieră ridicate. La fel și consumul. După aproximativ 100 de kilometri acoperiți în cea mai mare viteză posibilă (mai mereu la 4.000-5.000 rpm), cu porțiuni de autostradă, dar, în principal, drumuri montane virajate, în urcare, computerul de bord a indicat un consum mediu de 8,2 l/100 km.

Suntem convinși că, dacă am fi ales un stil de șofat detașat, am fi obținut fără probleme o medie de 5,5-6 l/100 km, apropiată de ceea ce indică datele oficiale.

După acest prim contact, mai mult decât agreabil, suntem convinși că ”micul gigant” din Craiova se va simți încă și mai bine sub capota monovolumului de dimensiuni inferioare B-Max.
125 de cai-putere
livrează versiunea de top a foarte micului motor Ford


DATE ESENŢIALE
Motorul Ford 1.0 Ecoboost
Capacitate: 999 cmc; Arhitectură: trei cilindri dispuși în linie
Sistem de supraalimentare:
cu turbină;
Carburant
: benzină; Performanţe: 100 sau 125 CP;
Transmisie asociată
: manuală, cu 5+1 sau 6+1 trepte;
Modele dedicate
: Focus, B-Max, C-Max, Fiesta (neconfirmat);
Uzine de producţie
: Craiova, Köln;
Înlocuieşte:
versiunea de 125 CP (cu transmisie manuală)
a "benzinarului" 1.6 Ti-VCT.

Preţ minim cu TVA: 17.600 de euro
(valabil pentru versiunea Focus 1.0-125 CP).

Comparaţie Focus 1.0 (125 CP) – Focus 1.6 (125 CP):

costuri de operare inferioare (consum oficial mai mic cu aproape un litru "la sută"), taxe reduse (înmatriculare mai ieftină cu aproximativ 800 de lei) – toate în favoarea noii motorizări.

Citiţi şi:

  • Ce știe să facă micul motor Ford fabricat la Craiova