În plină criză, firmele care vând echipamente de securitate şi supraveghere video au câştiguri substanţiale.
Pe fondul sărăciei generalizate, a crescut numărul in fractorilor, dar şi al persoanelor fizice şi juridice care vor să-şi protejeze bunurile şi cumpără astfel echipamente sau servicii furnizate de firme de specialitate pentru o mai mare siguranţă. Creşte nevoia de siguranţă „Fenomenul infracţional a crescut, la fel şi cererea din partea clienţilor de a le asigura bunurile. Lipsa banilor în piaţă poate sugruma o astfel de afacere, dar avem strategiile noastre de a atrage clienţii în aceste vremuri grele. Avem acum şi o ofertă de vânzare a produselor în rate. Foarte mulţi dintre clienţi au realizat că în vremuri tulburi au nevoie şi mai mare să protejeze ceea ce au decât în perioadele în care totul mergea bine”, spune Alin Aivănoaiei, directorul coordonator al Gip Est Iaşi.
Omul de afaceri are două categorii de clienţi. „Cei care locuiesc în apartamente şi nu au venituri foarte mari optează numai pentru alarma de la intrare, unii, mai înstăriţi, îşi pun şi camere video. Cei cu proprietăţi mai mari sau cu adevărate domenii vor alarmă, camere de supraveghere, sisteme de control acces, cum sunt porţi automate, bariere de siguranţă automatizate, montate înainte de intrarea pe domeniu, şi chiar şi senzori cu infraroşu în jurul proprietăţii. Iniţial facem un audit de securitate şi-i propunem clientului varianta care i se potriveşte.
Avem clienţi şi VIP-uri, persoane publice, dar şi oameni de afaceri care au puncte de lucru şi în alte judeţe”, explică Aivănoaiei. Firma a pornit cu o investiţie mare pentru a atrage anual clienţi conştienţi de beneficiile noii tehnici. „Suma minimă pentru un contract care presupune şi întreţinerea echipamentelor începe de la câteva sute de euro şi se ridică undeva la zeci de mii de euro”, a precizat reprezentantul firmei. A montat pe holurile blocului camere video
Asociaţia de proprietari „Vasile Lupu” nr. 114-116 din cartierul Tătăraşi şi-a montat deja camere video de supraveghere în bloc. Răzvan Luca, preşedintele asociaţiei, agent de pază şi protecţie cu o vechime de 13 ani, i-a convins pe locatari că este în avantajul lor să aibă în bloc camere video, pe lângă interfon, sistem de lumini automatizat şi plase anticădere montate între balustrade, cu atât mai mult cu cât casieria asociaţiei rulează sume importante de bani.
„Am montat în toamna anului 2008 camere cu infraroşu, din păcate, acum o lună, câteva au fost furate de nişte studenţi specializaţi într-ale informaticii, au lucrat bine la deconectarea lor, dar îi am pe filmări, înregistrările sunt date la poliţie. Acum o să asigur bine camerele, o să închei un contract cu dispeceratul unei firme de pază, o să le fac cutii de protecţie, le sudez, sunt păţit. Am investit la început în ele 3.000 de lei, cât de curând o să le înlocuiesc pe cele furate.
Locatarii nu au plătit nimic pentru sistemul de supraveghere, noi avem pe bloc antene şi din chiria primită pentru ele am cumpărat sistemul”, a declarat Răzvan Luca, preşedintele asociaţiei de proprietari. Firma Disan, cea de la care au fost cumpărate camerele, este nou intrată pe piaţă, dar a reuşit să încheie câteva contracte avantajoase, printre care şi cu firma lui Gigi Becali, Avicola Iaşi.
„Avem preţuri pentru fiecare buzunar, contractele de întreţinere a echipamentelor costă între 30 lei şi 2.500 lei. Investiţia într-o astfel de afacere e în jur de câteva zeci de mii de euro, poţi începe şi cu mai puţin, cu un 10.000 de euro dacă ai deja maşină, dar trebuie să investeşti mult în echipamente şi mijloace din domeniul IT”, spune Sorin Trofin, directorul firmei Disan.