Festival de bătut toaca la Giroc

Festival de bătut toaca la Giroc

A patra ediţie a festivalului "În glas de toacă" reuneşte aproximativ 80 de concurenţi din judeţul Timiş.

La Giroc, o comună situată la câţiva kilometri de Timişoara, a început, ieri după-amiază, a patra e diţie a Festivalului de bătut toaca. Spre deosebire de anii trecuţi, festivalul se va termina la Timişoara. Astfel, astăzi, de la ora 19.00, concurenţii se vor întrece în bătut toaca în apropierea Catedralei Mitropolitane din Timişoara.

Care este semnificaţia numărului 33

"Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul“. Rugăciunea Inimii o spun în şoaptă sau în gând copiii şi măicuţele în timp ce bat toaca. Sunt 33 de tocaşi la Giroc, copii de şcoală primară şi gimnaziu instruiţi de o dăscăliţă de la Colegiul Naţional de Artă, Alina Cuiar. Iar fiecare din cele 33 de toace este din lemn de tei, datorită rezonanţei acestui tip de lemn. "Câte una pentru fiecare an petrecut de mântuitor pe pământ", a explicat semnificaţia numărului 33 preotul consilier al Arhiepiscopiei timişorene, Zaharia Pereş.

Ne puteți urmări și pe Google News

Scenă amenajată în grădina de vară

Într-o linişte sfântă, plini de emoţie şi de evlavie, participanţii s-au rugat cu faţa la icoana pusă deasupra scenei amenajate în grădina de vară din Giroc, apoi au ascultat cu rugăciunea în gând, imnul toacelor înălţat de copii.

"Este ceva monumental faptul că, la noi, această dăscăliţă ţine aprinsă lumina credinţei pentru aceşti copii. De mici bat toaca, suntem convinşi că vor creşte şi vor deveni oameni de mare nădejde", spune unul dintre sătenii din Giroc.

Spectatorii pot bate şi ei toaca

La eveniment participă 80 de concurenţi din mai multe localităţi din judeţul Timiş. În afara festivalului "În glas de toacă", toţi credincioşii pot bate cu ciocanele de lemn pe toacele instalate în jurul scenei pe stative decorate cu frunze proaspete de salcie.

De la oamenii Bisericii, aceştia au învăţat că, în mănăstiri, toaca se bate pe tot parcursul anului pentru a chema monahii la slujbe.

În parohii, sunetul lemnului suspendat se aude numai înaintea Paştelui, din Joia Mare până în Noaptea de Înviere. În acest interval, de altfel, nu se mai trag clopotele.