F-16, cea mai dramatică tranzacţie a armatei bulgare

F-16, cea mai dramatică tranzacţie a armatei bulgare Sursa foto: Arhiva EVZ.

"Există deja informații că livrarea noilor avioane de vânătoare bulgare F-16 va fi amânată, iar asta nu cu puțin timp. Acest lucru este extrem de îngrijorător pentru Forțele Armate Bulgare, pentru că pune personalul la încercare.

Există riscuri ca Bulgaria să-şi piardă suveranitatea aeriană, riscuri ca Bulgaria să-și piardă oportunitatea de a-și proteja propriul spațiu aerian, care este spațiul aerian al NATO". Asta a spus președintele bulgar Rumen Radev, la 10 februarie 2022. Atunci, șeful statului bulgar a menţionat că Boiko Borisov și guvernul său ar trebui să spună în ce condiţii au semnat contractul pentru avioanele de vânătoare, scrie segabg.com

La acea vreme, din spusele președintelui s-au simţit note puternice de mulţumire de sine cu privire la faptul că exact atunci va eșua afacerea pentru opt avioane F-16 noi. Radev a fost cu siguranță împotrivă și a făcut lobby aproape deschis pentru achiziționarea de avioane de luptă Gripen din Suedia. Probabil că de aceea în momentul în care guvernul lui Borisov și majoritatea din parlament au aprobat contractul pentru primele opt avioane de luptă, a început şi ruptura serioasă dintre el și Boiko Borisov. În iulie 2019, Rumen Radev chiar a respins legea de ratificare a contractelor pentru avioanele F-16 Block 70.

F-16, cea mai costisitoare tranzacție

Odată cu aceasta, au început şi previziunile dramatice ale lui Radev despre cum va rămâne Bulgaria fără avioane, cum nu va fi nimeni care să păzească spațiul aerian bulgar, cum îşi va pierde Bulgaria suveranitate. Desigur, nimic din toate acestea nu s-a adeverit și este puțin probabil să devină realitate atâta timp cât Bulgaria este în NATO. Cu toate acestea, cea mai costisitoare tranzacţie din istoria armatei bulgare a fost marcată de un dramatism permanent și de tensiune.

Ne puteți urmări și pe Google News
România este un model pentru antrenarea piloților ucraineni să zboare cu F-16. Raport Air Force Magazine

Sursa foto: Arhiva EVZ

În 2019, guvernul bulgar de atunci - al treilea cabinet Borisov - a plătit 1,3 miliarde de dolari, aproximativ 2,2 miliarde de de leva, pentru un contract între SUA și Bulgaria pentru producția și achiziția a opt avioane F-16 Block 70 (șase cu un loc și cu două locuri). Pachetul include pregătirea piloților și a echipajului la sol, logistică, echipament de sprijin și echipament militar. Plata a fost aprobată și de Parlament în data de 26 iulie 2019.

Începutul procesului

În aprilie 2020, a fost anunțat un contract între Lockheed Martin și Forțele Aeriene ale SUA pentru atribuirea contractului de producție a avioanelor F-16 Block 70. Acesta a fost considerat începutul procesului și a fost anunțat pe pagina oficială a Pentagonului. Potrivit contractului interguvernamental, primele două avioane urmau să fie livrate la jumătatea anului 2023, iar ultimele două - în primul trimestru al anului 2024. După livrarea avioanelor, trebuia să înceapă o perioadă de trei ani de întreținere a echipamentelor și sistemelor, care ar trebui să se încheie la începutul anului 2027.

În 2022, însă, a devenit clar că va exista o întârziere de doi ani, explicată prin pandemie. În întreprinderea în care sunt fabricate avioanele bulgare - din Greenville, Carolina de Sud, Lockheed Martin duce la îndeplinire comenzi pentru un total de 128 F-16 Block 70/72 pentru cinci țări. Bahrain a devenit clientul de start cu 16 avioane, urmat de Slovacia cu o comandă pentru 14, Bulgaria este pe locul trei cu 8 avioane, urmată de Taiwan cu 66 și Maroc cu 24.

Noua schemă de obținere a avioanelor F-16

În urmă cu câteva zile, ministrul interimar al apărării de la Sofia, Atanas Zaprianov, a anunţat noua schemă pentru obținerea primelor opt avioane noi F-16 bulgare.

Potrivit ministrului apărării, sapte din avioanele pentru Bulgaria se află în prezent pe linia de asamblare. Primele trei vor fi livrate până la sfârșitul acestui an. "Cu toate acestea, ele vor rămâne în Statele Unite până în martie 2025 pentru a se pregăti personal tehnic bulgar cu ele. În al doilea trimestru al anului viitor, Bulgaria va mai primi trei avioane, iar până la sfârșitul lui 2025 - restul de două. Practic, la sfârșitul anului viitor, Bulgaria va avea opt avioane și 14 piloți pregătiți”, a spus Zaprianov.

Pentru pregătirea unui pilot de F-16 Bulgaria plătește câte 2 milioane de dolari. Acesta va pilota un avion de 150 de milioane de dolari, iar cu armamentul din dotare - ar costa peste 200 de milioane de dolari, dar când se va întoarce în Bulgaria, pilotul va primi practic un salariu foarte mic.

În timp ce drama cu întârzierea primelor 8 avioane era în desfășurare, Adunarea Națională a dat undă verde, în noiembrie 2022, guvernului interimar de atunci, numit de președintele Rumen Radev, pentru tranzacţia prin care Bulgaria să achiziționeze încă opt avioane americane F-16C/D Block 70. La acea dată, deputații au ratificat tratatele semnate de cabinet cu SUA la 9 noiembrie în acelaşi ani. Cu câteva zile înainte, Parlamentul adoptase o hotărâre de aprobare a achiziției în principiu.

Valoarea noii tranzacții

Valoarea noii tranzacții este de 1.296.412.185 de dolari. Aceasta include achiziționarea unui sistem radio tactic. Această sumă nu va fi achitată în rate pe o perioadă de 10 ani. Prima tranșă este scadentă deja în acest an și se ridică la aproape 16 milioane de dolari. Statul bulgar va trebui să plătească cel mai mult în 2026, când contribuția este de 761 de milioane de dolari. Astfel, afacerea pentru un total de 16 avioane de vânătoare se ridică la aproximativ 5 miliarde de leva.

În urmă cu câteva zile s-a anunţat că SUA trimit o inspecție serioasă pentru certificarea celei de-a III-a baze aeriene de la Graf Ignatiev pentru primirea noilor avioane de vânătoare bulgare F-16, iar dacă nu vor avea succes, este posibil ca Bulgaria să trebuiască să se bazeze temporar pe avioanele unui teritoriu străin, așa cum s-a întâmplat în cazul Slovaciei.

Contractele pentru F-16, încheiate până la sfârșitul lui 2024

În urmă cu trei săptămâni, Todor Tagarev, pe atunci încă ministru bulgar al Apărării, a anunțat că Ministerul Apărării lucrează intens privind primirea primelor avioane de luptă. El a explicat că proiectele de edificare a infrastructurii sunt împărțite în două categorii - unele sunt legate direct de aeronave, dar sunt şi altele legate de îmbunătățirea infrastructurii. Contractele care sunt legate în mod direct de recepția avioanelor trebuie să fie încheiate până la sfârșitul anului 2024.

Dar în urmă cu câteva zile, Tagarev a avertizat că „riscurile de a nu fi pregătiţi să primim avioanele rămân”, pentru că eforturile echipei conduse de el de la Ministerul Apărării nu au reușit să compenseze „suficient rămânerile în urmă”.

Momentan, există și o problemă serioasă cu pista de la Graf Ignatiev. Ministerul Apărării a vorbit în Raportul cu privire la Starea Apărării despre faptul că au fost raportate probleme cu scoaterea apei de pe pista de decolare şi aterizare, care nu este întreţinută.

Rezolvarea tuturor problemelor legate de pistă, hangare, întreaga infrastructură în general, este de așteptat să depășească jumătate de miliard de leva.

Numele bazei aeriene, asociată cu Imperiul Rus

Între timp, Tagarev a comentat că a dorit să rezolve „problema” cu numele celei de-a treia baze aeriene, cunoscută drept Graf Ignatiev, întrucât este încă asociată cu numele unui oficial al Imperiului Rus. "Sper ca cei din conducerea militară să găsească o soluție pentru a da acestei baze un nume demn. Există mulți aviatori și piloți care și-au dat viața în lupta pentru a proteja Bulgaria, cerul bulgar și cetățenii ţării", a adăugat el.

Există și o altă dramă legată de viitoarele avioane de luptă ale Bulgariei - proiectul de achiziție de noi radare 3D, care vor fi cu siguranță necesare pentru F-16, oricât s-ar susține că vor face treaba și radarele actuale din epoca sovietică, pentru că au fost modernizate. În ziua în care parlamentul a votat pentru demisia cabinetului de la Sofia, conducerea politică a Ministerului Apărării a aprobat clasarea participanților, iar în cele din urmă nu a cerut nicio îmbunătățire a ofertelor. Compania franceză Thales se află pe primul loc, dar contractul necesită și sancțiunea parlamentului.

În luna august a anului trecut, ofertele Lockheed Martin (SUA), Leonardo (Italia), Elta (Israel), Indra (Spania) și Thales (Franța) au fost deschise public, dar deschiderea propunerilor de preț a fost amânată, deși ministrul bulgar al Apărării, Todor Tagarev, se aștepta să fie încheiat un contract încă din 2023.

Armata vrea să achiziționeze șapte radare noi cu trei coordonate

Conform așteptărilor Ministerului Apărării, termenul de livrare a radarelor este de așteptat să fie de circa 30 - 36 de luni de la semnarea contractului. Astfel, în practică, vor veni multe după sosirea primelor avioane de vânătoare F-16, ceea ce se așteaptă să se întâmple în 2025. Și asta dacă Ministerul Apărării sau Adunarea Națională nu schimbă condițiile și clasificarea. Armata vrea să achiziționeze șapte radare noi cu trei coordonate, iar pachetul ar trebui să includă și instruirea și întreținerea timp de cinci ani. Problemele cu acoperirea radar a țării sunt cunoscute de multă vreme și devin și mai riscante în condițiile unui război lângă Bulgaria.

În orice caz, atât fostul ministru Tagarev, cât și actualul ministru Atanas Zaprianov au anunțat că avioanele MiG-29 sovietice, pentru care se găsesc încă firme care să le repare motoarele, nu vor fi puse pe linie moartă.

Probabil că întreaga escadrilă de 16 avioane va fi gata și operațională până în 2029-2030. Până atunci, tensiunile, problemele și semnele de întrebare vor fi în continuare valabile. Cu toate acestea, un lucru este sigur - jumătate din lume vrea și cumpără F-16 sau F-35, ceea ce are probabil şi o explicație obiectivă. Și Bulgaria este cu siguranță în joc.

Articol de Aleksadr Aleksandrov. (Traducerea-Rador)