Exportul de petrol rusesc, afectat de sancțiuni. O nouă provocare pentru Kremlin

Rusia. Sursă: Aleksandr Gerasimov | Dreamstime.com

În cele din urmă, exporturile rusești de petrol, care alimentează mașinăria de război a Kremlinului, încetinesc. Rafinăriile din India - al doilea cel mai mare client al Rusiei după China începând cu invadarea Ucrainei în 2022 - nu vor mai accepta petrolierele deținute de compania rusă de stat Sovcomflot PJSC, din cauza riscului crescut generat de sancțiuni, relatează Bloomberg.

Sancțiunile occidentale afectează exporturile de petrol rusești

De la începutul lunii octombrie, Statele Unite au intensificat sancțiunile asupra flotei petroliere care transportă țiței rusesc. Ca rezultat, multe petroliere nu mai sunt în uz, iar cantități tot mai mari de țiței rusesc rămân nemiscate pe oceane, conform analiștilor de la firma Kpler. Aceste dezvoltări vor conduce treptat la o scădere a veniturilor Rusiei din petrol, un obiectiv politic cheie pentru Statele Unite și aliații lor.

În ciuda sancțiunilor, Rusia a continuat să exporte cantități semnificative de petrol. Deși nu sunt așteptate reduceri dramatice ale aprovizionării la acest moment, întrebarea este până unde vor merge autoritățile occidentale în aplicarea sancțiunilor, mai ales în contextul în care prețul barilului de țiței se apropie de 90 de dolari, iar președintele Joe Biden a început o campanie electorală în care alegătorii sunt încă afectați de inflație.

„Sporesc presiunile asupra exporturilor ruseşti de petrol, în special către India. Suntem în stadiul în care fricţiunile legate de sancţiuni devin extrem de evidente”, a apreciat Richard Bronze, director în cadrul companiei de consultanţă Energy Aspects Ltd.

Sursa foto: dreamstime.com

O nouă provocare pentru Kremlin

Conform datelor Bloomberg, petrolierele rusești care sunt supuse sancțiunilor impuse de SUA nu mai efectuează transporturi. Kremlinul se confruntă cu impactul deciziei luate de India - un important aliat comercial în timpul războiului - de a evita petrolierele rusești. În plus, Ucraina a început bombardarea rafinăriilor rusești, o decizie care nu a fost bine primită.

„Vedem cu siguranţă accentuarea presiunilor sancţiunilor SUA atât asupra exporturilor cât şi asupra ţiţeiului rusesc, într-un moment în care SUA nu reuşesc să trimită mai mult ajutor Ucrainei şi Rusia pare să câştige teren pe front”, susţine Greg Brew, analist la Eurasia Group în New York.

Anul trecut, compania de stat Sovcomflot a transportat aproximativ o cincime din totalul livrărilor de ţiţei rusesc. Această cifră părea să scadă chiar înainte ca rafinăriile din India să anunțe că nu mai acceptă petrolierele.

„Ne aşteptăm ca cei care cumpără petrol să fie mai puţin dispuşi să facă afaceri cu Sovcomflot decât în trecut”, a declarat un purtător de cuvânt al Trezoreriei SUA, adăugând că măsurile nu ar trebui să afecteze piaţa petrolului deoarece Rusia va menţine discounturile la vânzarea ţiţeiului.

Rusia mai are totuși o variantă de rezervă

Oficialii Sovcomflot au recunoscut că operațiunile companiei sunt afectate de sancțiuni.

„Vizarea Sovcomflot reprezintă o înăsprire semnificativă a sancţiunilor SUA contra Rusiei. Nu va rezolva problema eludării dar va majora costurile de transport şi discounturile la vânzarea ţiţeiului rusesc”, a apreciat Janis Kluge, de la German Institute for International and Security Affairs în Berlin.

Chiar dacă exportul de petrol rusesc este afectat de sancțiunile occidentale, Rusia încă poate folosi ceea ce se numește „flotă din umbră”. Aceasta a fost înființată imediat după invazia din 2022, constând în nave mai vechi fără asigurare adecvată și cu un acționariat neclar. Potrivit unor estimări, există aproximativ 600 de astfel de nave.

Costurile de livrare pentru petrolul rusesc sunt considerabile. Costurile sunt estimate la aproximativ 14,50 dolari pe baril pentru a transporta încărcătura din Marea Baltică către China, conform datelor Argus Media. Mai mult de jumătate din această sumă este generată de sancțiuni.