Există o legătură între numărul de prieteni și creier

Există o legătură între numărul de prieteni și creier

Cercetătorii sugerează că există o legătură între numărul de prieteni pe care îi avem şi mărimea regiunii creierului care se găseşte deasupra ochilor – cunoscută drept cortexul prefrontal.

Un studiu publicat pe 2 februarie în jurnalul britanic ”Proceedings of the Royal Society B” indică faptul că această regiune a creierului este mai mare la persoanele care au un număr mai mare de prieteni. Conform studiului, trebuie să ne folosim de un set de abilităţi cognitive pentru a ne păstra un număr de prieteni (şi cuvântul cheie este ”prieteni”, nefiind vorba de numărul total de oameni pe care îi cunoaştem). Aceste abilităţi sunt descrise de către oamenii de ştiinţă prin sintagma ”citirea minţii” – capacitatea de a înţelege ce gândeşte altă persoană, care este crucială în manifestarea abilităţii de a ne descurca în lumea noastră atât de complexă din punct de vedere social, inclusiv abilitatea de a purta conversaţii unul cu celălalt. Studiul sugerează în premieră faptul că mărimea unor regiuni cheie din creierul nostru (în special, lobul frontal) este cea care determină cât de dezvoltate sunt aceste abilităţi. Cinci stări mentale distincte  Profesorul Dunbar de la Institutul de Antropologie Cognitivă şi Evolutivă a explicat: “’Cititul minţii’ presupune capacitatea unei persoane de a urmări o ierarhie naturală a stărilor mentale ale celorlalţi indivizi. Spre exemplu, în piesa ‘Othello’, Shakespeare reuşeşte să ţină evidenţa a cinci stări mentale distincte: a intenţionat ca publicul să creadă că Iago doreşte ca Othello să presupună că Desdemona îl iubeşte pe Cassio. Majoritatea adulţilor pot în mod natural să ţină evidenţa stărilor mentale a maxim cinci persoane.” Cercetătorii au făcut poze anatomice (prin rezonanţă magnetică nucleară) creierelor a 40 de voluntari la Centrul de Cercetare pentru Analiza Imaginilor pentru a măsura mărimea cortexului prefrontal, partea creierului implicată în gândirea la nivel înalt. Participanţii au fost rugaţi să facă o listă a tuturor persoanelor cu care avuseseră contacte sociale, nu profesionale, în ultimele şapte zile. Au făcut, de asemenea, un test pentru a determina competenţa lor în cititul minţii.