EXCLUSIV. Unu’ dă în greu cu sapa şi altu’ îşi plimbă mapa, la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale

EXCLUSIV. Unu’ dă în greu cu sapa şi altu’ îşi plimbă mapa, la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR fostă CNADNR), vestită pentru politizarea sa și, implicit, incapacitatea de a construi autostrăzile și drumurile pentru care a fost înființată, este totuși campioană la ceva.

Potrivit informațiilor obținute de Evenimentul zilei, la CNAIR din totalul personalului de 6.953 salariați, la nivelul anului 2019 de când există ultimele date, 3.978 reprezintă TESA, deci 57,21%.

Mai mult, sunt și mulți „filozofi” angajați, care nu au nici în clin, nici în mânecă cu „drumurile noastre toate”, cum ar fi: Directorul de Resurse Umane care tocmai a demisionat, specializat în educația și știința comunicării, directorul general adjunct, fost director al Direcției Tehnice, Gabriel Budescu, care, potrivit sindicaliștilor, a afirmat public că va implementa în CNAIR filozofia ZEN, sau Ion Lixandru, membru CA, care nu are nici un fel de studii, nici măcar bacalaureatul.

Salariu dublu la birou

Pe aceeași linie, a sinecurilor gras plătite, e de remarcat că, de exemplu, un inginer de drumuri de la o Secție a Regionalei Moldova este încadrat cu minimul din grilă, adică 3.531 lei (salariu brut), iar la CNAIR Central, un alt inginer de drumuri, cu aceeași experiență în domeniu, este încadrat cu maximul din grilă – 6.586 lei (salariu brut).

Ne puteți urmări și pe Google News

Pentru revenirea la normalitate în CNAIR, Sindicatul Drumarilor „Elie Radu” a solicitat conducerii „o remunerare reală a muncii prestate, eliminarea inechităților salariale și a criteriilor subiective de încadrare salarială (filiere politice, cunoștințe, relații etc.)”.

Sindicaliștii au și o propunere concretă pe care au înaintat-o conducerii CNAIR: reintroducerea normării muncii, ținând-se cont de Normativele în vigoare, astfel încât să se poată remunera personalul după criterii de muncă și productivitate.

Însă nu s-a putut implementa nici acest lucru!

Conducerile CNAIR, vremelnice, numite politic și schimbate aproape în fiecare an, au invocat că normele de muncă specifice activității sunt depășite în mare parte, ultimele fiind din anul 1975.

Dar, mai aproape de realitate, este că nimeni din Centrala CNAIR, unde nu ai loc de birocrați, nu știe cum se plătesc oamenii aplicând normele de muncă.

„Poate la câteva secții mai sunt câțiva salariati care își amintesc”, spun sindicaliștii, care au insistat pentru introducerea plății în regie normată, respectiv aplicarea măcar a normelor de timp (fără preț unitar), dar nu au fost înțeleși nici sub acest aspect.

Ce este rușinos pentru conducerea CNAIR

„În teritoriu, la nivelul Secțiilor și a Districtelor de drumuri, sunt posturi de muncă care nu se ocupă, deși au fost scoase în mai multe rânduri la concurs.

Momentan, oamenii calificați preferă să lucreze în privat unde se oferă condiții mai bune de muncă, iar salariile sunt mult mai competitive (când spunem condiții mai bune de muncă, facem referire la dotările minime necesare cum ar fi: grupuri sanitare corespunzătoare, sursă de apa potabilă, unelte și mașini cu care să muncească). În prezent, sunt colegi în țară care pentru a munci vin cu unelte de acasă”.

Radu Ciobotea, de la Departamentul de Comunicare al Sindicatului „Elie Radu”, a și detaliat pentru Evenimentul zilei:

„Muncitorii aduc de acasă lopeți, cazmale, coase sau motocoase. Am solicitat la ultima negociere aContractului Colectiv de Muncă (CCM) o anexă cu un minim de dotare cu unelte pentru un district, dar am fost refuzați, motivându-se că este „rușinos” să apară așa ceva în CCM”.

Concluzia

„Strategia de personal dusă în ultimii ani în CNAIR a fost una catastrofală: personalul TESA, a depășit, procentual, personalul muncitor.

Întâlnim posturi și organigrame transformate/schimbate peste noapte, pentru a face loc clientelelor de partid cu alte profesii care nu au nici o legătura profesională cu domeniul de activitate a CNAIR si aici putem enumera: specialiști relații cu publicul, filozofi etc.

În aceste condiții nu se pot contura și nici implementa strategii pentru o dezvoltare durabilă și sănătoasa a CNAIR S.A”, arată Sindicatul Drumarilor „Elie Radu”.

 

 

 

 

 

 

Dacă ai date sau informaţii care pot deveni o ştire, transmite-le pe adresa pont@evz.ro