Primăvara aceasta Comisia de Cenzori a Asociației Timișoara 2021 a verificat bilanțul contabil al instituției aferent anului 2019, fiind identificate mai multe probleme, pentru care s-au făcut recomandări și s-au dispus măsuri. O situație interesantă a fost identificată privind deconturile de deplasare.

”Cenzorii constată că acestea nu furnizează toate elementele și informațiile obligatorii prevăzute de OMFP 2634/2015 (…), că acestea sunt înregistrate și decontate în contabilitatea Asociației într-o altă perioadă decât în aceea în care deplasările au fost efectuate (ex.: deconturile din luna iunie sunt înregistrate în luna decembrie).

Se constată că într-un decont de deplasare se justifică doar parțial cheltuielile, spre exemplu: decont Simona Neumann (n.r. directorul executiv al Asociației Timișoara 2021) – deplasare Elveția (Verbier) 30.01.2019 – 04.02.2019 conține Factură Hotel Montpelier – 1.423 euro, Diurnă 6 zile – 228 euro. Cenzorii constată că în acest decont nu este evidențiat vreun bilet de avion sau alte dovezi de transport taxi, asigurări etc.

Din documentele evidențiate în decont nu reiese justificarea diurnei de șase zile fără dovada plecării și a sosirii din delegație. (…) Totodată, cenzorii mai arată că pe respectivele deconturi lipsesc semnături de aprobare, de control financiar, numărul și data înregistrării”  – se arată în Raportul Comisiei de Cenzori care a intrat în posesia Evz.ro.

Conform Wikipedia, Verbier este un sat situat în sud-vestul Elveției, în cantonul Valais. Este o stațiune de vacanță și zonă de schi din Alpii Elvețieni, recunoscută drept una dintre principalele stațiuni de schi din această țară.

Un alt aspect e semnalat în același raport: ”Cenzorii constată că prin cadrul Asociației au fost decontate servicii de cazare și altor persoane decât cele angajate în cadrul Asociației, spre exemplu: prin factura de cazare pentru perioada 30.01.2019 – 04.02.2019 la Hotel Montpelier, se decontează taxe de sejur pentru un număr de două persoane (32 de euro = 4 euro taxa / zi x 4 zile x 2 pers.).

Din cele constatate cenzorii arată că suma de 5.841,48 lei (cazare și masă), decontată din fondurile Asociației este aferentă cazării a două persoane (conform decontării taxei de sejur), iar conform documentelor, din cadrul Asociației s-a deplasat o singură persoană”.

Diurne calculate greșit

Alte trei deplasări ale directorului executiv al Asociației Timișoara 2021, Simona Neumann, prezintă inadvertențe cu privire la sumele decontate ca diurnă. Este vorba de deplasările în Macedonia de Nord ( Skopje) 1 – 3 iunie 2019, Portugalia (Lisabona – Almada) 3 – 7 iulie 2019 și Belgia (Bruxelles) 15 – 19 iunie 2019.

Pentru fiecare în parte, Comisia de Cenzori a constatat că deconturile diurnelor au fost rotunjite în plus, diferența calculată fiind, în total, de 51 de euro. ”Similare sunt și indemnizațiile acordate pentru deplasările efectuată în Germania și Elveția din data de 22 – 26 septembrie 2019”, mai arată cenzorii în același document.

Simona Neumann

Facturi personale de telefonie prinse în decont și bunuri neinventariate

O serie de bunuri achiziționate de Asociație în toamna anului trecut (120 mp de mochetă, 8 corpuri de iluminat, 3 televizoare LED, 3 standuri TV) nu au fost evidențiate în inventarul instituției și ”nici nu sunt contabilizate conform procedurilor legale”, scriu cenzorii.

Aceștia mai arată și că ”referitor la decontarea cheltuielilor, din documentele analizate de către Comisia de Cenzori, se constată și că Asociația a efectuat deconturi de cheltuieli în baza unor documente justificative (facturi, extrase de cont) ce nu sunt emise în numele Asociației Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii și fără a avea aprobarea Consiliului Director al Asociației”.

Aici sunt menționate trei facturi de telefonie mobilă emise de Vodafone România către directorul executiv Simona Neumann (536,61 lei – 20.11.2019, 630,57 lei – 20.05.2019 și 1.013,87 lei – 20.06.2019) și plătite prin contul bancar al soțului ei.

În legătură cu toate problemele constatate, se dispun ca măsuri analiza facturilor, ”recuperarea sumelor aferente cazării nejustificate, îmbunătățirea procedurilor interne cu privire la decontarea avansurilor în numerar, pentru a se respecta legislația aplicabilă și pentru ca documentele aferente să conțină elementele minime obligatorii solicitate de către legislația aplicabilă”.

Probleme de contabilitate

Totodată, în urma analizei contabilității, Comisia de Cenzori constată și că Asociația ”nu conduce evidența contabilă analitic pe fiecare proiect în parte”.

Conform aceluiași document, datoriile curente ale Asociației însumează 2.328.349 lei, prezentând furnizori neachitați în sumă de 1.951.549 lei, salariile lunii decembrie 2019 datorate personalului angajat și persoanelor cu drepturi de autor sunt în sumă de 251.402 lei ( suma de 555.195 lei aferentă drepturilor salariale și suma de 196.207 lei ca fiind aferentă contractelor de drepturi de autor), contribuție și impozitele aferente salariilor în sumă de 51.374 lei, TVA de plată 35.088 lei, creditori diverși 38.935 lei.

Asociația Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii, care acum exact un an a devenit asociație de utilitate publică, este finanțată din bani publici (de la Primăria Timișoara, Consiliul Județean Timiș, Guvern), din cotizațiile membrilor și din sponsorizări. În cursul anului 2019 Asociația înregistrat un deficit de 130.849 lei.

Explicațiile directorului executiv: ”erorile se corectează”

Referitor la “Raportul Comisiei de Cenzori privind verificarea, analiza și certificarea bilanțului contabil al Asociației Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii” pentru anul 2019 , Simona Neumann, directorul executiv al Asociației, a făcut o serie de precizări.

Acest document  ”este un raport standard pe care Asociația Timișoara 2021 îl face anual, conform legislației în vigoare și al Statutului, cu scopul de a identifica erori de proceduri și erori în operațiunile financiar-contabile ale asociației în vederea luării de măsuri.

În prezent documentul este supus analizei interne a Executivului, urmând a fi redactat “Răspunsul la recomandările și măsurile indicate în Raportul Comisiei de cenzori” în ședința Consiliului Director și, apoi, în Adunarea Generală. După prezentarea celor două documente acestea se fac publice”.

Simona Neumann a explicat pentru Evz.ro și cum au apărut erorile semnalate de Comisia de Cenzori. ”Erorile formale constatate de către Comisia de Fenzori, fapt care se întâmplă în orice organizație, firmă sau instituție, se corectează prin recuperarea sumelor plătite în plus, rambursarea sumelor de plătit și aplicarea de măsuri atunci când e vorba de alte observații și recomandări. Totul, în termeni legali.

În cazul nostru, după primirea Raportului, am procedat la analiza aspectelor semnalate, urmând ca Asociația să recupereze sumele plătite în plus (rezultate, de exemplu, în cazul calculării eronate a diurnelor, sau a taxei de sejur în Elveția la care faceți referire – camera fiind dublă în regim single). Totodată, diurnele calculate în minus se vor compensa către beneficiarul deplasării pentru că au fost și astfel de erori, după cum rezultă din analiza internă pe care o facem acum”, a declarat directorul executiv.

Cum au ajuns la decontare facturile telefonice personale

Acesta a explicat și de ce a transmis spre decontare facturi telefonice personale. ”În privința facturilor telefonice, de 8 ani de când sunt în Asociație, folosesc EXCLUSIV telefonul personal. Cele 3 facturi în tot anul trecut, care au fost date spre decontare, au fost operate greșit în contabilitate, întrucât trebuiau înregistrate ca beneficii la salariu și nu ca decontare. Chiar și așa stând lucrurile, am decis returnarea banilor către Asociație.

Un alt aspect important este că niciodată nu am luat bani în avans de la asociație, deși puteam să o fac în mod legal. Am așteptat întotdeauna deconturile până când asociația a avut bani la dispoziție. Întotdeauna am avansat din banii personali pentru deplasări oficiale. Am urmărit prioritățile asociației și m-am pus pe ultimul loc, investind din bani proprii în interesul asociației.

Deplasările au avut loc în urma invitațiilor pe care instituții și organizații de prestigiu din țară și din străinătate mi le-au făcut și unde Timișoara a fost reprezentată cu succes, fapt apreciat și de comisia de monitorizare a Uniunii Europene în raportul oficial despre Timișoara 2021. Alte deplasări au avut legătură directă cu proiectele aflate în derulare și au avut drept consecințe crearea unor parteneriate pe baza cărora am câștigat fonduri europene pentru proiecte comune”, a mai declarat Simona Neumann.

”O diversiune”

”Repet, aspectele semnalate în Raportul Comisiei de Cenzori sunt erori formale, care sunt inerente oricărei organizații sau instituții, iar faptul că acest document devine public, înainte de Răspunsul Asociației Timișoara 2021, este o diversiune.

Prin aceasta se dorește a fi distrasă atenția de la grava problemă recentă din organizație și care este publică de câteva zile, anume: conflictul dintre Președintele Consiliului Director și colegii mei din Unitatea Artistică, pe tema contractelor acestora de colaborare, discutate în ședința convocată de Președintele Consiliului Director în ziua de 19.05.2020, la care, din păcate, nu am fost invitată”, a mai punctat directorul executiv al Asociației Timișoara 2021 – Capitală Europană a Culturii, Simona Neumann.

Angajații și colaboratorii nemulțumiți au început să scrie scrisori 

Săptămâna aceasta două scrisori ale angajaților sau colaboratorilor nemulțumiți au fost transmise boardului Asociației. Patru din colaboratorii artistici reclamă că, deși au continuat să muncească, nu au contractele reînnoite de 3 sau 4 luni, drept pentru care, de tot atât timp, nu sunt plătiți.

Pe de altă parte, angajații au reclamat faptul că, invocându-se criza declanșată de pandemie, li s-au redus salariile cu 30% ”pe perioadă nedeterminată”, conform declarației unuia din ei.  În acest timp au fost angajate noi persoane în Asociație, deși pentru ceilalți nu s-au căutat soluții. Angajații nemulțumiți dau de înțeles că reducerile salariale nu au vizat pe toată lumea.

”Președintele boadrului a decis că prioritară este contractarea unor oameni pe comunicare și marketing din banii tăiați din salariile celor cu contracte de muncă și nu contractarea celor din Unitatea Artistica. Directorul executiv aplică deciziile boardului”, a mai declarant, pentru Evz.ro, directorul Executiv al Asociației Timișoara 2021, Simona Neumann.

Vineri, primarul Timișoarei a anunțat că se va implica în activitatea Asociației, inclusiv pentru a regla problema oamenilor neplătiți. ”Implicarea mea va pune lucrurile pe făgaşul normal şi va face ca acolo totul să funcţioneze cum ar trebui să funcţioneze. I-am asigurat pe semnatari că vom găsi cât mai repede soluţii să rezolvăm şi problema lor, evident pe bază de rezultatele muncii. Ei m-au asigurat că au muncit, că au ce să prezinte. Sunt oameni pe care îi ştiam, de calitate”, a declarat edilul Nicolae Robu.

În prezent echipa Asociației Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii numără 21 persoane. Patru dintre acestea fac parte din Unitatea Artistică și nu mai au contracte. Alte 10 persoane sunt angajate cu contracte de muncă, șase cu contracte de colaborare și încă o persoană cu contract de voluntariat. Șase din cei 21 au funcții de conducere.

Raportul Comisiei de Cenzori, care, conform informațiilor Evz.ro, a fost adus la cunoștința boardului Asociației, urmează să fie făcut public în perioada următoare, conform procedurii.

Președintele boardului asociației: ”Nu am ieșit să comentez multe dintre atacurile primite”

Președintele boardului Asociației Timișoara 2021, Horațiu Rada, a explicat care e circuitul birocratic al raportului cenzorilor. ”Raportul comisiei de cenzori a asociației ne-a fost transmis în 21 mai 2020. I-am cerut Directorului Executiv un punct de vedere argumentat la toate recomandările cenzorilor.

Acest răspuns trebuie transmis până pe 5 iunie 2020, ora 12.00. Raportul și răspunsul vor fi analizate  în ședința de Consiliu Director din data de 10.06.2020. Ulterior, documentul va fi supus aprobării Adunării Generale a asociației. Raportul inițial a ajuns la toți colegii din Consiliul Director și în ședința de board îl vom discuta. Conform procedurii, acesta va fi aprobat de Adunarea Generală a asociației”, a transmis Horațiu Rada.

Acesta a transmis detalii cu privire la întâlnirea din 19 mai 2020 cu reprezentanții echipei artistice. ”A fost o întâlnire despre care Directorul Executiv a fost informat cu o zi înainte. Verbal mi-a transmis că nu poate participa pentru că are o întâlnire video programată. Au participat, online sau fizic, toți cei care nu aveau contracte semnate pentru anul în curs. Astfel de întâlniri au mai avut loc, în funcție de solicitările departamentelor sau de nevoia de comunicare pe diverse aspecte.

Convocarea întâlnirii la care se face referire a fost o necesitate, în condițiile în care executivul asociației nu a gestionat problema.
Legat de cei cinci semnatari ai scrisorilor, nu consider că suntem într-un conflict. Eu am încercat să găsesc o soluție legală și punctuală, dictată de contextul economic și de situația financiară existentă pe moment, până la semnarea contractelor de finanțare cu instituțiile care ne asigură banii. În toți anii trecuți au fost situații identice.

Dacă mi se poate reproșa ceva, este faptul că am încercat să găsesc soluții. Oamenii din echipa artistică vă pot confirma că nu am fost în conflict niciodată și de câte ori m-au apelat, am răspuns prompt și i-am ajutat și susținut cu tot ce a fost posibil. Le-am înțeles perfect nemulțumirile, însă rezolvarea cererilor lor nu depinde de mine până la final. Pot să spun că mare parte din anul trecut m-am preocupat să fac lobby și diligențe ca să obținem legislația necesară pentru finanțare multianuală.

Și în final a fost emisă O.G. 42. Pe 14.01.2020 i-am înmânat personal o scrisoare premierului Ludovic Orban, a doua, prin care i-am solicitat finanțare prioritară pentru proiect. Chiar înainte de declanșarea pandemiei am avut două întâlniri la Ministerul Culturii și în ambele am discutat despre bani. Ulterior am discutat de mai multe ori cu domnul ministru despre finanțare. Am acționat tocmai pentru că îmi doresc să se rezolve situația banilor și să nu avem tensiuni și nemulțumiri.

Legat de aducerea unor oameni noi în ultimele două luni, în condiții de criză, selecția a fost făcută înainte de declanșarea pandemiei, pe posturi care erau vacante de multă vreme. Cu siguranță, fără marketing și comunicare nu am fi putut avea o activitate cu rezultate foarte vizibile, așa cum s-a întâmplat. Perioada prin care tocmai am trecut a fost o perioadă de criză și trebuia gestionată ca atare.

Deși nu sunt un om al conflictelor, nu pot să rămân impasibil la atacurile îndreptate împotriva mea. Știu că am devenit incomod pentru că solicit permanent eficiență, transparență, legalitate. Cel mai simplu este să suspicionezi și să faci acuzații. Nu am ieșit să comentez multe dintre atacurile primite, deși știam clar de unde mi se trag, doar ca să nu permit escaladarea unor conflicte cu care să generez imagine negativă suplimentară la adresa asociației.

Am ales să-mi fac treaba, ceea ce se va vedea din raportul de activitate pe care îl voi prezenta Consiliului Director. Sunt un om al dialogului și un om de echipă. Dacă aș fi altfel, dacă ar fi să văd conspirații sau acțiuni de sabotaj, aș putea să speculez și să spun că diversiunea invocată poate fi interpretată și în sens invers.

Ținând cont că scrisorile de nemulțumire apărute în spațiul public au fost lansate abia la o săptămână după ședința referitoare la contracte, dar la câteva zile după data la care Directorul Executiv a luat deja act de raportul comisiei de cenzori. Aleg să nu merg pe varianta aceasta”, a mai transmis președintele boardului.

Sursa foto: Facebook / Timișoara 2021