EXCLUSIV EVZ. Nu mai avem bani pentru întreţinerea drumurilor

EXCLUSIV EVZ. Nu mai avem bani pentru întreţinerea drumurilor

Şefii de la Compania de Drumuri au povestit pentru EVZ că cea mai mare licitaţie privind achiziţionare de utilaje necesare la întreţinerea drumurilor pe timp de vară şi iarnă s-a blocat. Motivul: nu mai sunt bani.

Utilajele necesare pentru întreţinerea drumurilor pe timp de vară şi iarnă nu mai vin, deşi şefii Companiei de Drumuri anunţau anul trecut că se vor cumpăra freze performante şi utilaje multi-funcţionale pentru drumuri naţionale şi autostrăzi.

Directorul Departamentului care trebuie să se îngrijească ca să nu fie gropi  pe autostrăzi şi drumurile naţionale să fie semnalizate şi sigure, Radu-Munteanu Dumitru, a explicat pentru EVZ, că s-au achiziţionat numai frezele de zăpadă pe fonduri europene.

"Intenţionam anul trecut să cumpărăm utilaje multi-funcţionale, care erau bune şi pentru iarnă şi pentru vară, la întreţinerea drumurilor, şi nişte autobasculante care erau dotate şi cu sistem de împrăştiere material antiderapant şi cu lamă. S-a demarat procedura de achiziţie anul trecut şi anul acesta nu am mai avut fonduri  pentru a face această achiziţie. Cert este că procedura s-a finalizat şi noi am anunţat firma că nu mai cumpărăm că nu avem bani. Societatea a plătit garanţie, nu este ok că i-am blocat. Dacă vrea firma să ne dea în judecată, poate să o facă. Frezele au venit. Lucrează. Ele au fost achiziţionate pe fonduri europene", a explicat directorul.

Primele utilaje au venit în 2015

CNADNR a primit deja, de la firma Fresia din Italia, primele trei utilaje - două autofreze, una de capacitate mare, de 5.000 de tone/oră, iar alta de capacitate medie, de 3.500 de tone/oră - şi o şenilată, respectiv un vehicul echipate pentru intervenţii speciale pe timp de iarnă, care permite deplasarea rapidă în ciuda blocajelor cauzate de viscol, în vederea acordării de ajutor, inclusiv medical, persoanelor blocate în propriile autoturisme.

Cât costau frezele şi de ce era nevoie de utilaje

În acest context, Florin Dascălu a spus că CNADNR are în pregătire un nou proiect în valoare de 50 de milioane de euro tot pentru achiziţia de utilaje pentru iarnă. "Vom cumpăra autobasculante cu lamă şi răspânditor, vreo 251, pentru drumurile naţionale, încărcătoare separat pentru drumuri naţionale şi autostrăzi, buldoexcavatoare, deci utilaje pentru întreţinerea de iarnă. Tot pe fonduri europene (ca şi primul contract - n. r.). Cu aceste utilaje noi, nu se vor mai închide autostrăzile. Cu acestea de 26 şi 50 de milioane de euro, adică 76, eu zic că nu", a dat asigurări directorul din CNADNR anul trecut.

Cu noile autofreze, zăpada poate fi aruncată până la o distanţă de maximum 35 de metri. "Ca şi caracteristici, motorul la autofreza mare este de 500 de cai putere, iar la cea medie de 400 de CP. Consumul, spre deosebire de autofrezele vechi, unde aveam un 80 litri pe oră, acestea noi au 20-25 litri pe oră. Deci, un consum mult mai mic şi o productivitate de 4-5 ori mai mare. Am făcut un calcul. De exemplu, Autostrada A2, de la Bucureşti la Constanţa, 205 kilometri, dacă autostrada ar fi plină de zăpadă cu o grosime de 1,5 metri, cu autofrezele mari va fi deszăpezită complet în 8,4 ore", spun specialiştii.

În luna mai 2014, CNADNR a demarat procedurile de achiziţie publică pentru 100 de autofreze de zăpadă şi şapte vehicule speciale de intervenţie, pe fonduri europene FEDR. Din cele 100 de autofreze, 31 sunt de capacitate mare (5.000 tone zăpadă/h) şi 69 sunt de capacitate medie (3.500 tone zăpadă/h). Valoarea estimata la momentul demarării procedurii a fost de: 69,75 milioane de lei (fără TVA) pentru 31 de freze de capacitate mare, 102,465 milioane de lei (fără TVA) pentru 69 de freze de capacitate medie şi 7,875 milioane de lei (fără TVA) pentru şapte şenilate. Totalul estimat al procedurii de achiziţie publică a fost 180,09 milioane de lei, fără TVA. După evaluarea ofertelor, s-au încheiat contracte în valoare de 118,231 milioane lei, fără TVA. Cele 100 de utilaje urmează să fie livrate în perioada februarie 2015