Evreii au compus muzică în secret cât erau la Auschwitz. Acum lucrările lor sunt interpretate la Londra
- Dosofteea Lainici
- 8 decembrie 2023, 22:55
Melodia sfâșietoare „Regrete zadarnice” s-a auzit într-o sală de concerte din Londra după 80 de ani și multe vieți.
The Washington Post relatează că melodia este una dintre cele 210 piese muzicale găsite în arhivele de la Auschwitz care nu au fost niciodată cântate.
După ce i s-a cerut să scrie o piesă în onoarea expertului în Holocaust Martin Gilbert, compozitorul și dirijorul britanic Leo Geyer a descoperit efemeridele istorice în lagărul de exterminare nazist în 2015.
„Am avut o conversație cu unul dintre arhiviști, iar acesta a spus, într-un mod oarecum neașteptat, că există câteva manuscrise [muzicale] în arhivă”, a declarat Geyer pentru Washington Post.
„Aproape că am căzut din picioare când a menționat acest lucru, pentru că nu-mi venea să cred că un astfel de lucru putea exista și că fusese trecut cu vederea în tot acest timp”.
Muzica compusă de evreii de la Auschwitz, în secret
Auschwitz a ucis peste 1,1 milioane de bărbați, femei și copii între 1940 și 1945. Holocaustul a ucis peste 11 milioane de persoane, dintre care 6 milioane de evrei.
Muzica a consolat și a învins ororile sale aparent nesfârșite în acești cinci ani.
Naziștii au folosit artele „ca parte a mașinii de ucis”, a declarat pentru DW jurnalistul muzical britanic Norman Lebrecht.
Sarcina noastră era să cântăm în fiecare dimineață și seară la poarta lagărului, astfel încât comandourile de lucru care plecau și intrau să mărșăluiască frumos în pas cu marșurile noastre, a declarat pentru CNN Anita Lasker-Wallfisch, o supraviețuitoare de la Auschwitz care cânta la violoncel.
„Trebuia, de asemenea, să fim disponibili în orice moment pentru a cânta pentru personalul SS individual care venea în blocul nostru și dorea să asculte puțină muzică după ce trimisese mii de oameni la moarte”, a spus ea.
Evreii se refugiau în muzică pentru a-și exprima sentimentele
Prizonierii evrei foloseau muzica pentru a-și exprima durerea și teroarea în ciuda faptului că se aflau în iad.
A fost „o fărâmă de lumină în întuneric”, a declarat Geyer pentru Washington Post.
„Evreii din lagărele de concentrare nu puteau să-și documenteze condițiile. Într-un comunicat de presă, istoricul Shirli Gilbert a spus că acest lucru ar fi fost imposibil de scris sau fotografiat. Așa că și-au spus poveștile prin cântece și muzică.
Evreii au creat în secret muzică pentru a face față, a supraviețui și a-și documenta experiențele departe de ofițerii SS”.
Lui Geyer i-a fost greu să reînvie muzica din lagăr. Multe foi de muzică au fost parțial distruse, arse sau nu au fost niciodată terminate.
Potrivit lui Geyer, orchestrele foloseau un „amalgam de instrumente aleatorii care erau disponibile”. Inclusiv acordeoane, saxofoane și mandoline, ceea ce a complicat lucrurile, scrie Post.
Mai multe piese create la Auschwitz au fost cântate în fața publicului
Geyer a petrecut mai mult de șapte ani cercetând, intervievând supraviețuitori și vizitând Auschwitz pentru a crea o codă adecvată care să onoreze victimele.
Munca lui Geyer a culminat luni, când corzi de vioară au interpretat „Futile Regrets” (Regrete Zadarnice) și alte trei piese de la Auschwitz.
„Nu sunt evreică, rromă, poloneză, rusă, handicapată sau descendentă a vreunei persoane de la Auschwitz”, a declarat Geyer pentru Post. „Dar îi susțin pe cei persecutați pentru că sunt ei înșiși. Vreau să trăiesc într-o lume fără rău”, potrivit historynet.com.