Producătorii și procesatorii din piața cărnii, acum invadată de materie primă și produse din afară și cu o evaziune uriașă, așteaptă cu sufletul la gură reducerea promisă a TVA la carne până la 9%, din 2016. Până atunci, însă, luptă cu piața neagră.

Din păcate, însă, circa o treime dintre producătorii de carne de porc din România riscă să intre în incapacitate de plată după ce, anul trecut, odată cu embargoul comercial din Rusia, cantități uriașe de carne de porc din UE au rămas fără piață de desfacere și au ajuns, mai mult sau mai puțin legal în România, spun producătorii. „Noi suntem într-o concurență neloială totală. Ca să nu țină carnea în congelatoare, alte țări o aduc la noi. Când vindeam kilogramul de carcasă de porc cu 9 lei, ei o vindeau cu 8 lei și am ajuns s-o vindem cu 5 lei/kg, în condițiile în care ne costă 5,2 lei s-o producem”, declară, pentru EVZ, Gheorghe Caruz, fost președinte al Patronatului Român al Cărnii de Porc.

Noile etichete descurajează producătorii români

O altă piedică în dezvoltare pentru jucătorii din domeniu o reprezintă obligația de a scrie pe etichetă originea materiei prime. Acest lucru crește costurile de producție și, implicit, prețul final, avertizează Sorin Minea, acționarul majoritar al producătorului de mezeluri Angst și președintele patronatului Romalimenta. Potrivit acestuia, „la carnea proaspătă nu e o problemă să facem etichetele. Însă la salam, unde pot folosi carne din două- trei țări, în proporții diferite, costurile sunt foarte mari”. De fapt, prin acest tip de etichetare, „este descurajată producția românească”.

Carne made in România vs. carne adusă din afară

Pentru ca producătorii români să obțină cantitatea necesară de mezeluri care se vând în magazine au nevoie să importe o parte din carne, deoarece producția autohtonă nu acoperă cererea.

Conform estimărilor șefului Romalimenta, producția autohtonă acoperă doar circa 60% din necesarul de carne de porc, 70% din carnea de vacă, peste 80% din carnea de pui, circa jumătate din necesarul de curcan și doar 40% pe segmentul cărnii de oaie. În medie, 60-70% din carne este produsă în țară, iar restul vine din import. Principalele țări de unde importă carnea producătorii români sunt Germania (28,1%), Ungaria (18,4%) și Spania (10%), conform cifrelor statistice. Însă, la fel de bine, pe mesele conaționalilor noștri ajunge și carne din Austria, Irlanda, Scoția și chiar Noua Zeelandă sau Japonia.

TVA-ul și evaziunea

Jucătorii din domeniu estimează că evaziunea reprezintă în jur de jumătate din piața de carne și mezeluri. Sorin Minea susține că evaziunea se cifrează la peste 500 miliarde de euro pe an. Sunt două surse ale cărnii pe piața neagră: cea provenită din UE, fără TVA, care deține cea mai mare pondere, și cea produsă în țară și nefiscalizată. Programata reducere a TVA din 2016 ar face ca produsele românești nefiscalizate să devină mai scumpe decât cele vândute cu bon fiscal, consideră Minea. Potrivit acestuia, efectul reducerii TVA la carne la 9% se va vedea la raft începând cu a doua zi.

Capital românesc

O parte din capitalul companiilor românești producătoare și procesatoare de carne este străin. Până și cea mai profitabilă companie din agricultură este deținută de străini. Este vorba despre compania cu capital chinez Smithfield, care se ocupă cu creșterea porcilor și care a avut, în 2013, un profit net de aproape 105 milioane lei. Pe de altă parte, Transavia, locul 3 în topul profiturilor din agricultură în 2013, cu un profit net de peste 46 milioane lei, este o companie românească. Alți jucători importanți de pe piața cărnii cu capital autohton sunt Kosarom, Cris-Tim, Meda, Sergiana, Aaylex, Nutrientul, Ana&Cornel, Fox, Gepeto, Elit, Marex.

Te-ar putea interesa și: