Evenimentul Zilei > Actualitate > Ioana Lupea şi Mircea Marian nu vor tăia capete în direct
Ioana Lupea şi Mircea Marian nu vor tăia capete în direct

Ioana Lupea şi Mircea Marian nu vor tăia capete în direct

Emisiunea "2+1", realizată de cunoscuţii jurnalişti ai "Evenimentului zilei" Ioana Lupea şi Mircea Marian, va debuta luni, la ora 19.00, la televiziunea B1.

Emisiunea "2+1", realizată de Ioana Lupea şi Mircea Marian, va intra în grila postului B1 începând de luni, de la ora 19.00 şi va fi transmisă zilnic, de luni până joi. Într-un interviu acordat ziarului "Evenimentul zilei", cei doi jurnalişti oferă amănunte interesante despre noua emisiune, despre emoţiile pe care le au şi despre ce invitaţi vizează.

Proiectul a pornit din print

EVZ: Cum v-a venit ideea de a face emisiunea "2+1"?
Ioana Lupea
: Ideea de a face o emisiune pe formatul "Interviurilor 2+1" îi aparţine lui Claudiu Şerban, directorul Editurii Evenimentul şi Capital. Acest proiect este pornit din print, el va rămâne în continuare şi în print, şi are acum o prelungire pe TV.

Nouă ni s-a părut o idee foarte bună, gândindu-ne la experienţa pe care am avut-o de-a lungul timpului cu "Interviurile 2+1". Am avut oameni interesanţi, care îşi doreau să vină aici şi să vorbească despre politică, mersul societăţii şi doctrine. În schimb, am avut şi interviuri dificile, cred că printre acestea se numără cele cu Crin Antonescu, preşedintele Partidului Naţional Liberal.

Mircea Marian: Decizia noastră era să dăm noi un titlu, şi să nu ne spună altcineva care este titlul şi cel mai important aspect din interviu. Or, Crin Antonescu, după ce îşi dădea seama că a spus şi lucruri care nu erau neapărat în avantajul lui, voia să facem în aşa fel încât să le evităm. Ţin să precizez: nu ne-a cerut nimeni să le scoatem din interviu, dar ar fi vrut să cadă accentul pe altceva. Aşa se întâmplă de fiecare dată la interviuri în presa scrisă.

Atunci când eşti la televizor, în momentul în care i-a scăpat porumbelul din gură, nu mai are ce face. În presa scrisă îţi propui să pui accentul pe ceva, să transmiţi un mesaj. Dar poţi descoperi la finalul interviului că, în urma întrebărilor şi a răspunsurilor, accentul cade pe altceva. Sunt politicieni care au intrat puţin în panică.

De ce "2+1"?
Mircea
: Pentru că păstrăm brandul "Interviurilor 2+1" de la ziar, noi credem că este un brand. La EVZ, Laurenţiu Ciocăzanu şi Ovidiu Nahoi făceau "Interviul 2+1". În momentul în care ei au plecat să lucreze pentru Dinu Patriciu, Ioana şi Răzvan Ionescu (fostul redactor-şef) şi, după aceea eu şi Ioana am făcut acest interviu. După un anume timp, la "Adevărul", cei doi ziarişti care au plecat de la EVZ au început să facă şi ei "Interviurile 2+1".

Ioana: Ei au plecat cu numele acesta, dar nu au luat structura. Aceste interviuri au o structură, de când au fost inventate şi până în zilele nostre. Sunt două elemente de identitate: testul de sinceritate şi caracterizările. Am remarcat că invitaţii erau stârniţi de caracterizări şi unii dintre ei se gândeau care ar putea să fie persoana căreia va trebui să-i facă o descriere în câteva cuvinte, şi se gândeau chiar ce ar putea să spună despre acea persoană. Era ceea ce-i atrăgea foarte mult.

Numele e înregistrat la OSIM?
Ioana
: Există o înregistrare a "Interviurilor 2+1" făcută de compania Ringier.

"Nu vrem să fie încă un talk-show obosit"

Ce vor vedea telespectatorii la această emisiune?
Mircea
: Nu vrem să fie încă un talk-show obosit. Noi şi un invitat să bătem "apa în piuă".

Ioana: Sau zece invitaţi. Am remarcat că acum talk-showurile sunt nişte adunări populare, vin 20 de invitaţi care spun acelaşi lucru, fac un meeting.

Mircea: Într-o primă etapă, luam trei evenimente importante, facem un clasament cu tot ceea ce are cel mai mare impact asupra oamenilor şi încercăm să explicăm ce se află în spatele lor. "Să decojim ceapa", cum spune americanul, să dăm jos foiţele de ceapă şi să intrăm cât mai în interiorul fenomenului, fără să plângă nimeni.

În etapa a doua, avem un invitat (35-45 de minute) căruia încercăm să-i punem întrebări, nu să-i ţinem discursuri şi să-i sugerăm ce să răspundă. Pe final, un test de sinceritate şi trei caracterizări ale unor oameni.

Care va fi echipa?
Ioana
: Avem producătorii care realizează "Evenimentele zilei", sunt oameni pe care îi cunoaştem şi cu care am lucrat foarte bine, şi care, din punctul nostru de vedere, uitându-ne la cât a crescut emisiunea "Evenimentele zilei" în ultimul an, au ajutat mult la impunerea ei.

Se bazează pe dorinţa oamenilor de a vedea elite

Ce fel de oameni intenţionaţi să invitaţi în studio?
Mircea
: Încercăm să ieşim puţin din zona politicului, nu foarte mult. Să aducem personalităţi cu care să discutăm şi politică, dar din afara zonei.

Ioana: Încercăm să aducem experţi, oameni care nu au notorietate publică, dar care, în domeniul lor de activitate, sunt recunoscuţi şi reprezintă nişte valori. Am auzit şi am citit foarte des exprimată dorinţa oamenilor de a vedea elita din varii domenii.

De exemplu, EVZ i-a promovat pe cercetătorii români care au succes în afară. Cititorii noştri pun mereu întrebarea: "De ce nu i-am cunoscut când erau aici?". Noi încercăm să-i facem cunoscuţi.

Mircea: Noi ne-am propus, cândva, să o aducem pe Laura Ştefan, de la Societatea Academică Română, care probabil este cel mai bun expert în materie de sistem juridic şi de legislaţie anticorupţie, dar telespectatorii ar putea să prefere să-l vadă pe Ioan Ghişe cetrându-se cu Olguţa Vasilescu.

Ioana : De aceea îi rugăm pe telespectatorii noştri să aibă puţină răbdare şi să-i asculte şi pe oamenii pe care nu-i cunosc, dar care au ceva de spus.

OBIECTIV

Cei doi realizatori afirmă că mizează pe prospeţime. În plus, vor continua să fie şi jurnalişti de presă scrisă, la "Evenimentul zilei", aşa cum i-au obişnuit pe cititori.

În ceea ce priveşte lupta pentru audienţă, realizatorii noii emisiuni din grila de toamnă a televiziunii B1 sunt conştienţi că nu vor câştiga publicul care preferă ştirile dramatice, dar speră, în schimb, să-i adune pe acei oameni care au răbdare să asculte şi altceva.

"Mircea poate să spună «Bună seara» în cel mai atractiv mod cu putinţă"

Care dintre voi va fi moderatorul principal?
Ioana
: Asupra acestei chestiuni încă dezbatem, dar eu înclin să cred că Mircea e cel care poate să spună "Bună seara" în modul cel mai atractiv cu puţinţă.

Mircea: Este în discuţie să schimbăm şi rolurile, din când în când, după ce Ioana îşi va învinge timiditatea.

Ce aduceţi diferit faţă de alte producţii de acest gen?
Mircea
: Mai puţină isterie, sau chiar deloc, pe cât posibil.

Ioana: Nu vom tăia capete în direct.

Ce obstacole aveţi de trecut, în calitate de jurnalişti de presă scrisă?
Ioana
: Timiditatea. Niciunul dintre noi nu are, în acest moment, aplombul unui moderator de televiziune versat, cu experienţă în spate. Asta poate reprezenta un avantaj, telespectatorilor s-ar putea să le placă prospeţimea noastră, dar ne va fi şi foarte greu. Se va emite pe tronsonul ştirilor.

Nu vă este teamă de audienţă?
Mircea
: Nu ne bătem cu cei ce vor să vadă icoane lăcrimând sau bărbaţi care şi-au fugărit nevestele cu toporul. Publicul acesta niciodată nu o să se uite la dezbateri cu tentă politică.

Ioana : Nu ne gândim să batem audienţa ştirilor, vrem doar să ne formăm un public al nostru.

În afară de "Evenimentele zilei", aţi mai cochetat cu televiziunea?
Ioana
: Da, eu am vrut la un moment dat, prin anii ’96-’97, să merg la TVR, să fiu reporter la ştiri, dar am constatat că este vorba despre o muncă destul de complicată, pe care nu prea ştiam să o fac.

Mircea: Am mai fost invitat la tot felul de emisiuni, dar niciodată nu am fost în postura de moderator. Atunci, când moderatorul rămânea fără întrebări sau intra într-o lungă perioadă de tăcere, nu era problema mea.

În schimb, acum lucrurile se schimbă. Nu suntem acum mari entertaineri de televiziune. Rămânem, în primul rând, jurnalişti de presă scrisă, vom continua să ne scriem editorialele şi, pe cât posibil şi pe cât de des vom putea, vom face "Interviurile 2+1" la ziar.

AMBIŢII

"Într-o primă etapă, luăm trei evenimente importante, facem un clasament cu tot ceea ce are cel mai mare impact asupra oamenilor şi încercăm să explicăm ce se află în spatele lor. «Să decojim ceapa», cum spune americanul, să dăm jos foiţele de ceapă şi să intrăm cât mai în interiorul fenomenului, fără să plângă nimeni.”
MIRCEA MARIAN, jurnalist "Evenimentul zilei"

"Încercăm să aducem experţi, oameni care nu au notorietate publică, dar care, în domeniul lor de activitate, sunt recunoscuţi şi reprezintă nişte valori. Am auzit şi am citit foarte des dorinţa oamenilor de a vedea elita din varii domenii. Îi rugăm pe telespectatorii noştri să aibă puţină răbdare şi să-i asculte şi pe oamenii pe care nu-i cunosc, dar care au ceva de spus.”
IOANA LUPEA, jurnalist "Evenimentul zilei"