E ultimul weekend pe Litoral înainte de tradiționala scumpire – a treia în cursul fiecărui sezon estival – de la 1 august.
Se întâmplă asta încă de pe vremea lui Ceașcă, până și mai ieftinele bilete prin sindicat dispăreau între 1 și 31 august. Românul s-a obișnuit cu ea și o ia ca atare, cum par rupte din tradiție și scumpirile de Paște sau Crăciun.
Explicațiile sunt multe, de la durata unui sezon la balansul dintre cerere și ofertă.
Numai că anul ăsta scumpirea vine pe un fond de rău augur pentru Litoralul românesc.
Grecia – chiar și acum, când e trecută pe lista țărilor pentru care se impune carantină la revenire – rămâne un El Doradoiachis pentru turistul român care, oricâte postări ar avea influencerii pe Tik Tok nu-și mai găsește liniștea la 2 Mai, nici spiritul rebel nu prea mai are loc în Vama Veche, iar fița de a căra șampania cu roaba la Mamaia nu mai e fiță, ci adaptare la mediu, în condițiile în care Perla Mării Negre este un uriaș șantier de blocuri.
Modificarea regulilor ”în timpul jocului” în Grecia e, însă, un semnal de alarmă pentru turistul român care nu și-a ales încă locul în care să petreacă luna lui Gustar, așa că va cântări de două ori înainte de a alege între Grecia și România. Prețul cazării și serviciile vor cântări, însă, mult.
Lovitura o dă, clar, Bulgaria, care în mod oficial anunță că îi favorizează pe români (ei reprezentând deja 63% dintre turiștii UE veniți aici), prin neaplicarea niciunei rigori legate de pandemie. În România, trebuie să o spun, mi-a îngălbenit certificatul de vaccin în portvizit, fără să mi-l ceară nimeni niciodată, și am călătorit destul anul ăsta. Prin măsurile luate, Bulgaria pare că va fi El Doradotătă-ul acestui an.
Ce va alege românul pentru cea mai intensă săptămână de vacanțe? Vom vedea din statisticile care vor apărea anul viitor. Anul ăsta, la bilanțul HORECA am aflat că, în 2020, măsurile de a limita drumurile la România nu au avut efectul scontat, 8 din 10 firme de turism au avut pierderi.