Incendiile care implică mașini electrice se sting diferit față de incendiile mașinilor convenționale. Pentru un automobil Tesla Model S, producătorul explică faptul că este nevoie de „aproximativ 11.356 litri de apă turnată direct pe baterie pentru a o stinge și a o răci complet”. Curată ecologie!
Calitatea bateriilor litiu-ion se îmbunătățește constant. Tot mai compacte, tot mai puternice, ele suferă totuși de o slăbiciune în fața căreia oamenii de știință nu au găsit încă o soluție: tind să ia foc.
Internetul a debordat de imagini ale telefonului Samsung Galaxy Note 7 care s-a aprins spontan, dar și de accidentele recurente ale țigărilor electronice. Acest fenomen este cauzat de ceea ce se cheamă „thermal runaway” care determină supraîncălzirea bateriei de-o manieră exponențială, până când aceasta explodează.
Deja periculoase, aceste incidente pot fi dramatice atunci când afectează automobilele. Aceste combustii nu sunt frecvente, dar fenomenul este suficient de recurent pentru a fi îngrijorător.
Recent, spre exemplu, producătorul sud-coreean de automobile Hyundai a rechemat peste 25.000 de vehicule, din cauza riscului de aprindere a bateriilor.
Focul începe adesea după o coliziune, dar unele vehicule se aprind singure.
Și pe măsură ce vehiculele electrice se „democratizează” și devin din ce în ce mai accesibile, se așteaptă ca aceste incendii să devină, la rândul lor, din ce în ce mai frecvente.
Prin urmare, pompierii trebuie să se pregătească pentru aceasta și să dobândească noi reflexe. Dar este ușor de spus și mai greu de pus în practică.
În timpul incendiilor mari, apa singură este rareori capabilă să stingă flăcările. Acesta este motivul pentru care toate serviciile moderne de pompieri sunt echipate, printre altele, cu materiale bazate pe spumă care privează flăcările de oxigen și, astfel, înăbușă combustia.
Numai că, spre deosebire de mașinile cu motoare termice, la mașinile electrice bateriile trebuie stinse cu apă.
Pentru un automobil Tesla Model S, producătorul explică faptul că este nevoie de „aproximativ 11.356 litri de apă turnată direct pe baterie pentru a o stinge și a o răci complet”.
În continuare, vin alte necazuri. De obicei, odată ce o mașină cu motor termic (benzină sau diesel) este consumată de flăcări, ea nu mai prezintă un pericol.
Nu este cazul vehiculelor electrice: bateriile puternice utilizate în aceste mașini își creează propria energie și, prin urmare, un incendiu poate reîncepe din nou, la mult timp după ce a fost stins.
Arde, uite cum arde...
După un accident în Florida, un autoturism Tesla s-a reaprins la câteva ore după ce a fost stins. În California, o mașină de aceeași marcă a ars de trei ori în aceeași zi.
În sfaturile sale de prim ajutor, producătorul american de vehicule electrice Tesla precizează că, dacă începe un incendiu, o baterie necesită 24 de ore până să se stingă. Și sugerează „lăsați bateria să ardă, sub supraveghere”.
Potrivit Bloomberg, jumătate din unitățile de pompieri din Statele Unite nu au un protocol în vigoare pentru combaterea incendiilor vehiculelor electrice și doar un sfert dintre acestea au un program de instruire pentru aceste situații specifice.
Deoarece numărul mașinilor alimentate cu baterii este în continuă creștere pe drumurile publice, în garaje și în parcările publice, pare urgent ca pompierii să fie instruiți corespunzător pentru a face față incidentelor potențial grave generate de aprinderea bateriilor.