Efectul pervers. Mașinile electrice, viitorul coșmar al pompierilor

Efectul pervers. Mașinile electrice, viitorul coșmar al pompierilor Mașină Tesla în flăcări Sursa foto: EVZ

Incendiile care implică mașini electrice se sting diferit față de incendiile mașinilor convenționale. Pentru un automobil Tesla Model S, producătorul explică faptul că este nevoie de „aproximativ 11.356 litri de apă turnată direct pe baterie pentru a o stinge și a o răci complet”. Curată ecologie!

Calitatea bateriilor litiu-ion se îmbunătățește constant. Tot mai compacte, tot mai puternice, ele suferă totuși de o slăbiciune în fața căreia oamenii de știință nu au găsit încă o soluție: tind să ia foc.

Internetul a debordat de imagini ale telefonului Samsung Galaxy Note 7 care s-a aprins spontan, dar și de accidentele recurente ale țigărilor electronice. Acest fenomen este cauzat de ceea ce se cheamă „thermal runaway” care determină supraîncălzirea bateriei de-o manieră exponențială, până când aceasta explodează.

Deja periculoase, aceste incidente pot fi dramatice atunci când afectează automobilele. Aceste combustii nu sunt frecvente, dar fenomenul este suficient de recurent pentru a fi îngrijorător.

Ne puteți urmări și pe Google News

Recent, spre exemplu, producătorul sud-coreean de automobile Hyundai a rechemat peste 25.000 de vehicule, din cauza riscului de aprindere a bateriilor.

Focul începe adesea după o coliziune, dar unele vehicule se aprind singure.

Și pe măsură ce vehiculele electrice se „democratizează” și devin din ce în ce mai accesibile, se așteaptă ca aceste incendii să devină, la rândul lor, din ce în ce mai frecvente.

Prin urmare, pompierii trebuie să se pregătească pentru aceasta și să dobândească noi reflexe. Dar este ușor de spus și mai greu de pus în practică.

În timpul incendiilor mari, apa singură este rareori capabilă să stingă flăcările. Acesta este motivul pentru care toate serviciile moderne de pompieri sunt echipate, printre altele, cu materiale bazate pe spumă care privează flăcările de oxigen și, astfel, înăbușă combustia.

Numai că, spre deosebire de mașinile cu motoare termice, la mașinile electrice bateriile trebuie stinse cu apă.