Efectul Greta îi face să se răsucească în mormânt pe Vuia şi Vlaicu: Oamenilor le este ruşine să zboare ca să nu polueze

Efectul Greta îi face să se răsucească în mormânt pe Vuia şi Vlaicu: Oamenilor le este ruşine să zboare ca să nu polueze

Activiştii pentru mediu, precum Greta Thunberg, au indus în rândul oamenilor un fenomen, botezat „Flight Shaming” („ruşinea de a zbura”), care îi determină să renunţe la transportul cu avionul pentru a nu distruge planeta.

O cercetare sociologică realizată de banca elveţiană UBS, în lunile iulie şi august, pe un eşantion de 6000 de americani, francezi, britanici şi germani a descoperit că, în medie, unul din cinci călători a renunţat la cel puţin un zbor anul trecut din cauza preocupării sale pentru mediul înconjurător, informează Reuters.

Sondajul a mai arătat şi că numărul persoanelor care se gândesc să-şi reducă zborurile din acelaşi motiv a atins 27%, faţă de 20%, cât arăta un sondaj similar realizat în luna mai 2019. Adică o creştere de 7% în două luni!

„Dat fiind ritmul dezbaterilor privind climatul, credem că este corect să presupunem că aceste tendinţe vor continua pe pieţele dezvoltate”, apreciază analista UBS Celine Fornaro.

De asemenea, UBS afirmă că se aşteaptă ca numărul de zboruri din Uniunea Europeană să crească doar cu 1,5% pe an, ceea ce înseamnă jumătate din creşterea prezisă de Airbus.

Orice reducere a ritmului călătoriilor cu avionul va însemna o lovitură dură la adresa constructorilor de avioane. Din acest motiv, estimează UBS, Airbus şi rivalul său american, Boeing, vor suferi fiecare o scădere a comenzilor pentru avioanele de dimensiuni mai mici cu câte 110 bucăţi anual.

Zborurile civile sunt responsabile pentru circa 2% din emisiile globale de carbon şi pentru 12% din emisiile de carbon din domeniul transporturilor, potrivit Air Transport Action Group.

Greta poluează şi nu se ruşinează

În august, activista suedeză de 16 ani, Greta Thunberg, o icoană a mişcării ecologiste, a traversat Atlanticul într-un iaht de curse, fără toaletă şi duş, pentru a participa la o Adunare Generală a ONU, în New York, dedicată protecţiei climatice. Greta a ales acest mijloc de transport în locul deplasării cu avionul pentru a nu polua. Însă, potrivit unei dezvăluiri din revista germană Der Spiegel, Greta nu a realizat nici o economie de emisie de carbon. Dimpotrivă. Două persoane s-au deplasat la New York cu avionul pentru a ajuta la aducerea yachtului în Europa.

Pe de altă parte, Greta Thunberg a declarat că nu ştie cu ce mijloace de transport se va întoarce acasă, dat fiind că şi vapoarele sunt considerate mari poluatoare. Drept care şi-a prelungit turneul prin America.

Aviaţia a ajuns un „elefant în cameră”

Nu întâmplător, patria Gretei Thunberg, Suedia, este la originea acestui curent anti-avioane. Aici a apărut termenul „Flygskam” – tradus în engleză ca „Flyight Shaming” şi în franceză ca „Avihonte”.

Ca urmare a acestei „ruşini de a zbura”, compania scandinavă SAS AB s-a confruntat anul acesta cu o scădere a traficului civil cu 2%, scrie Reuters. În acelaşi timp, operatorul aeroporturilor suedeze a anunţat că a avut cu 9% mai puţini pasageri pentru zborurile interne decât anul trecut, din acelaşi motiv.

Companiile suedeze se conformează şi ei acestui curent ideologic. Klarna Bank AB a interzis angajaţilor săi să se mai deplaseze cu avionul în Europa, în interes de serviciu, şi a redus drastic numărul zborurilor transcontinentale.

Mişcarea anti-avion a apărut în Suedia în 2017, după ce cântăreţul Staffan Lindberg a promis că nu va mai zbura pentru a nu polua planeta. De atunci, ea s-a întins cu repeziciune, depăşind graniţele ţării.

Germania a anunţat un program pentru încurajarea călătoriilor cu trenul prin reducerea taxelor. În schimb, guvernul Merkel intenţionează să sporească taxele pentru transportul cu avionul.

Reuters dezvăluie o scenă senzaţională care s-a repetat pe tot parcursul summit-ului ONU privind climatul, de luna trecută: membrii delegaţiilor participante se întrebau unii pe alţii, când cu suspiciune, când cu reală curiozitate, cum au ajuns la New York. Ceea ce a făcut-o pe Ola Evestuen, ministra norvegiană pentru Climat şi Mediu, să exclame: „Dacă există un elefant în cameră, acesta este cu siguranţă aviaţia”.

Ne puteți urmări și pe Google News