Productivitatea angajaţilor a crescut de la implementarea muncii de acasă, arată rezultatele unui barometru realizat în România în luna octombrie. Însă eficiența muncii la distanță vine la pachet cu efecte secundare.
Circa 30% dintre companiile respondente ale Raportului HR Barometru, realizat de PwC România în luna octombrie, au declarat că productivitatea angajaţilor lor a crescut de la implementarea muncii de acasă, în timp ce 44% spun că a rămas constantă.
S-a majorat timpul de lucru efectiv
Dintre respondenţii care au menţionat creşterea productivităţii, 76% spun că principalul factor care contribuie la această evoluţie este majorarea timpului alocat muncii datorită lucrului de la distanţă, se precizează într-un comunicat PwC.
"Pandemia ne-a arătat că lucrul de la distanţă la scară mare este realizabil şi îngrijorările cu privire la productivitate s-au diminuat pe măsură ce companiile au rezolvat problemele legate de implementarea tehnologiilor necesare. Ultimele luni au fost un test de rezistenţă şi un experiment pentru companii şi angajaţi pe care vedem că până acum le-au trecut cu bine.
Prin urmare, este de aşteptat ca munca de la distanţă să fie aplicată de tot mai multe organizaţii pe termen lung. Acest fapt se observă din rezultatele sondajului având în vedere că mai mult de jumătate dintre respondenţi au introdus deja munca la distanţă pe durată nedeterminată", a declarat Ionuţ Simion, country managing partner PwC România.
Doar 7% dintre respondenţi au menţionat o scădere a productivităţii, iar dintre aceştia, cei mai mulţi consideră că principalele cauze sunt adaptarea limitată a modului de lucru la "noua normalitate", starea de spirit negativă şi lipsa instrumentelor de muncă la distanţă.
Implicarea este constantă Totodată, trei sferturi dintre companiile respondente cred că implicarea angajaţilor a rămas constantă, însă tot mai multe organizaţii sunt îngrijorate de evoluţia stării de spirit a acestora pe măsură ce situaţia sanitară evoluează negativ, iar izolarea aferentă continuă pe o perioadă mai lungă.
La nivelul pieţei, 20% dintre companii au implementat munca la distanţă pentru toţi angajaţii, iar 80% au implementat munca la distanţă doar pentru anumite categorii de angajaţi. Nu există nicio companie în eşantionul de participanţi care să nu fi implementat munca de la distanţă.
Nevoia de digitalizare s-a resimţit cel mai mult în departamentul de Resurse Umane (68%), urmat de cel financiar, arată 63% dintre respondenţi, IT (56%), operaţiuni (54%) şi vânzări (46%). Optimizarea proceselor interne reprezintă prima prioritate pentru 80% dintre companiile participante. În ceea ce priveşte pregătirea angajaţilor, 38% dintre companii spun că angajaţii deţin un nivel ridicat al competenţei digitale, 36% un nivel mediu şi 26% scăzut.
Studiul PwC România HR Barometru a fost derulat în perioada 17-22 octombrie 2020 pe baza informaţiilor furnizate de 41 de companii, din sectoarele: energie, retail/FMCG, farmaceutic, IT&C, servicii financiare, industrie.