Cu toate riscurile de sănătate pe care le implică o relaxare a restricțiilor, țările din Uniunea Europeană au început să-și repornească economiile. Deocamdată, circulația oamenilor și a mărfurilor este încă la un nivel scăzut, dar consumul de energie a crescut deja. Marea problemă pentru toate afacerile europene este, însă, alta: în ce măsură i-a schimbat pandemia pe cumpărători? Iată ce scrie prestigioasa publicație britanică Financial Times!
“O serie de date sugerează că în țările europene care au început să slăbească restrucțiile se simte o reluare a activității economice, deși circulația oamenilor și a mărfurilor pe continent rămâne în general la un nivel scăzut.
În ultimele două săptămâni, Germania, Italia și Spania au relaxat măsurile luate pentru combaterea pandemiei, permițând redeschiderea unor magazine și companii, iar Franța a anunțat marți că va renunța treptat la izolare începând cu data de 11 mai.
Deși este încă prea devreme ca asemenea schimbări să se reflecte în statisticile economice oficiale, unele aspecte de altă natură, cum ar fi consumul de curent electric și circulația, încep să dea deja semne de redresare.
“În ultima săptămână, au apărut deja câteva semne incipiente de redresare economică în cifrele legate de consumul de curent electric din Italia și Spania, precum și un declin mai lent în orașele germane“, a declarat Jessica Hinds, economist pentru Europa la Capital Economics (firmă de consultanță economică din Londra, n. red.).
Totuși, ea a avertizat că semnele sunt “încă incipiente“ și că alți indicatori ar trebui să fie cei care trebuie “să arate un progres, dacă există vreunul“.
În Italia și Spania, consumul de curent electric a început să crească de pe la mijlocul lunii aprilie, spre deosebire de Franța, unde nivelul este încă foarte scăzut comparativ cu cifrele din trecut. Consumul crescut de energie din cele două țări încetinește parțial declinul înregistrat la începutul izolării, apropiindu-l de nivelul de anul trecut, după cum reiese din cifrele pe ore oferite de ENTSO-E (Rețeaua Europeană a Operatorilor de Transport al Energiei Electrice, n. red.).
În același timp, cifrele legate de deplasarea camioanelor din Germania arată o ușoară creștere după declinul din luna aprilie, considerat ca fiind cel mai mare începând din anul 2005, cînd a fost inițiată înregistrarea unor asemenea date.
Indexul, care urmărește distanțele parcurse de camioanele de mare gabarit pe autostrăzile din țară, este oferit zilnic de Biroul German de Statistică. Există totodată o serie de dovezi din care reiese că angajații germani și spanioli încep să se întoarcă la lucru.
Indexul Google de monitorizare a mobilității – care urmărește deplasarea oamenilor spre fabrici și spre birouri - a relevat o schimbare în ultima săptămână, deși ea este încă la un nivel foarte scăzut.
La nivelul întregii Europe, mobilitatea rămâne la cam jumătate din nivelul anterior pandemiei; în Germania, deplasările la locul de muncă sunt cu 43% mai reduse comparativ cu cele înregistrate cu o săptămână înaintea apariției coronavirusului, iar în Italia, Spania, Franța și Regatul Unit, declinul se situează în jurul unor procente cuprinse între 63% și 68%.
Felix Huefner, economist european la UBS (cea mai mare bancă elvețiană, n. red.) a subliniat că sectoarele legate de comerțul cu amănuntul, transporturi, spectacole, cazare și alimente au avut cel mai mult de suferit din cauza virusului și că “orice măsură venită în ajutorul serviciilor este importantă“ pentru redresarea economică. “
Germania a ajuns acum să fie una dintre mariile economii din zona euro care sunt cel mai puțin restrictive“, a spus el. Totuși, ,,potrivit datelor oferite de Google, în privința călătoriilor de agrement nu există semne semnificative de redresare”.
Declinul a fost mai mic în țările unde izoiarea nu a fost oficializată, precum Suedia, sau în cele care au adoptat măsuri mai puțin restrictive, precum Olanda, dar în țările care au impus un control mai strict al deplasărilor, declinul a înregistrat cifre-record.
În Franța, Italia și Spania, cifrele legate de deplasarea oamenilor la cumpărături sau în locuri de agrement au scăzut cu peste 80%. În privința gravității declinului, variația sugerează că “impactul economic direct al coronavirusului este mai mare în țările din sudul zonei euro și în Franța, comparativ cu țările din nord, unde izolarea a fost mai puțin strictă“, afirmă Bert Colijn, economist principal la ING, o bancă olandeză.
Absența redresării demonstrează că “nu există o revenire bruscă la viața cotidiană anterioară apariției virusului COVID-19“, a adăugat el.
Olivier Vigna, economist la HSBC (cea mai mare bancă din Europa, cu sediul la Londra) afirmă că “întrebarea-cheie care se pune este dacă consumatorii vor avea curaj să cheltuiască de îndată ce măsurile de izolare se vor relaxa“.
Chiar dacă, luna viitoare, Europa își va relua într-un mod mai semnificativ activitatea, este de așteptat ca alte restricții să fie ridicate până în iunie numai dacă nu va apărea un nou val de infecții, iar analiștii afirmă că, din primele semne, rezultă că va mai trece mult timp până când activitatea economică se va redresa.
Angel Taslavera, economist la Oxford Economics, a declarat: “Se pare că procesul de ridicare a restricțiilor va dura câteva luni, ceea ce înseamnă că s-ar putea ca activitatea economică să se situeze sub nivelul anterior în tot restul anului“.