Economia ungară depinde foarte mult de cea germană. Iar acest lucru are și beneficii, dar este și riscant.
Economia ungară depinde foarte mult de cea germană. Ţările Grupului de la Visegrad (Ungaria, Polonia, Cehia şi Slovacia - V4) exportă într-un procent de nouăzeci la sută în țările membre europene, ceea ce înseamnă o concentrare geografică ridicată, scrie Magyar Nemzet.
Indicatorul de concentrare a exporturilor este cel mai favorabil în cazul Slovaciei, în timp ce este cel mai ridicat în cazul Republicii Cehe. Ungaria se află într-o situaţie mai favorabilă cu un indice de 9,42 la sută, însă creșterea economică a tuturor țărilor din relație este puternic influențată de performanța economiei germane.
Cum a ajuns economia Ungariei dependentă de Germania
În Ungaria, şi mai cu seamă în ţările din împrejurimi, diversificarea structurii de export este o chestiune aflată pe ordinea de zi de ani zile. Conectarea dintre economia ungară şi cele ale ţărilor Grupului de la Visegrad, respectiv a economiei germane s-a format de-a lungul secolelor, s-a dezvoltat continuu, iar astăzi a luat mai ales forma industriei auto, scrie Institutul de cercetare și analiză economică Oeconomus din Budapesta, care a analizat nivelul de concentrare a comerţului exterior a V4.
Practic, indicatorul de export proporţional cu un PIB mai mare nu reprezintă o problemă în cadrul UE, însă acoperă o vulnerabilitate mai mare dacă performanța mai mare la export apare doar în câteva contexte, în țările țintă.
Economia din China, extrem de diversă
Modelul Chinei în diversificarea exporturilor/importurilor poate fi exemplar, deoarece structura sa de export este extrem de diversă din punct de vedere geografic, ceea ce înseamnă că fluctuațiile de performanță cu orice partener comercial pot apărea într-o măsură mai mică în performanța economiei naționale.
Cu alte cuvinte, dacă una dintre piețele sale cade, aceasta provoacă mai puține perturbări în comerțul exterior. Este o altă chestiune că piaţa chineză este practic o piață mare, multe țări exportă aici, iar acum încetinirea economiei sale provoacă perturbări în producția partenerilor săi comerciali. Toate acestea au un impact și asupra economiei globale.
(Doar un exemplu: În China se vând acum mai puține produse electronice, cum ar fi telefoane mobile sau dispozitive de calcul, în principal din cauza cheltuielilor mai prudente ale consumatorilor. Prin urmare, aceste dispozitive s-au acumulat în depozitele producătorilor globali, de exemplu, vânzările de PC-uri au scăzut de multe trimestre, ceea ce afectează întreaga piață.)
Ungaria încearcă să-și deschidă economia
În ultima perioadă, în Ungaria a fost acordată o atenţie mai mare deschiderii spre est și sud, care avea drept scop diminuarea concentrării geografice, iar în prezent, în contextul disputei politice create în jurul fondurilor UE, a devenit vizibil că în cazul investițiilor de capital străin, țările asiatice primesc mai mult accent, ceea ce politica economică îl consideră o realizare serioasă.
Nu este întâmplător că în 2022, procentul investițiilor de capital străin în regiune a fost destul de mare. Şi acesta este rezultatul diversificării geografice a exporturilor.
Este un fapt dincolo de dezbaterea economică că o structură de export de produse mai diversificată și o concentrare geografică mai scăzută contribuie la reducerea vulnerabilității economiilor naționale. Aceasta este şi un fel de măsură a rezistenței la criză, care este luată în considerare în companii de foarte mult timp. Metodologia este foarte asemănătoare cu calcularea vulnerabilității unei țări.
Geografia exporturilor Ungariei
Dacă analizăm concentrarea geografică a exporturilor Ungariei, putem observa că nouăzeci la sută din totalul exporturilor sunt concentrate în Europa, adică cel mai mare partener comercial al țării este UE însăși.
În cazul Ungariei așa-numitul indicator HHI, cunoscut în economie, este astfel 0,0942, respectiv 9,42 la sută, care este considerat al doilea cel mai scăzut dintre țările V4. (Cu cât este mai mic, cu atât mai bine.) Cu toate acestea, optzeci la sută din exporturile ungare sunt efectuate în 16 țări, ceea ce indică clar concentrarea geografică.
Economia din Polonia și Slovacia
În cazul Poloniei, ponderea Europei în exporturi este de asemenea de nouăzeci la sută, iar indicele HHI calculat este de 0,103, adică 10,3 la sută. Optzeci la sută din exporturile poloneze au loc în 17 țări, adică situația este aproximativ similară cu cea a exporturilor ungare.
Şi în cazul Slovaciei, accentul european este, de asemenea, puternic (nouăzeci la sută), dar indicatorul calculat aici este cel mai favorabil 0,0881, respectiv 8,81 la sută.
Cu toate că optzeci la sută din exporturile slovace sunt realizate "doar" cu 12 țări. (Desigur, indicatorul ține cont de apariția produselor de export în alte țări terțe, probabil că slovacii sunt foarte buni în acest sens.)
Cehia
În cazul Republicii Cehe, nouăzeci la sută din exporturi sunt realizate de asemenea în Europa, iar indicele HHI calculat este de 0,1291, respectiv 12,91 la sută, ceea ce este cea mai mare valoare în V4.
Doar 13 țări reprezintă optzeci la sută din exporturile cehe. În ceea ce privește exporturile, Germania joacă un rol primordial în toate relațiile și este clar că evoluția indicatorului este modelată de performanța exporturilor germane.
Traducerea: Rozália Gănciulescu /RADOR RADIO ROMÂNIA//rganciu/fmatei