Zilele de concediu medical ale piloților ar putea fi utilizate drept factor în decizia easyJet privind persoanele care vor face parte dintr-un val de concedieri, într-o tactică descrisă că fiind „scandaloasă” de către sindicate.

Linia aeriană bugetară va examina rapoartele concediilor medicale ale personalului ca etapă a unei matrice care va analiza, de asemenea, întârzierile și absențele cu scopul de a alege angajații care vor fi concediați pe fondul unei încercări de reducere a cheltuielilor.

Sindicatul piloților Balpa a declarat că sistemul este „complet inacceptabil pentru o industrie în care siguranța este esențială și în care piloții sunt obligați prin lege să nu se prezinte la muncă dacă nu sunt într-o stare adecvată”.

Într-o scrisoare adresată membrilor, se precizează: „Pedepsirea piloților pentru că au fost bolnavi sau nepregățiți pentru a zbura este scandaloasă și ar putea afecta semnificativ cultura siguranței zborului EasyJet, considerată de succes în trecut”.

EasyJet plănuiește să concedieze mai mult de 700 de piloți, ca reacție la prăbușirea cererii de călătorii aeriene cauzată de pandemia de coronavirus.

Legea obligă piloții să rămână la sol dacă aceștia „știu sau bănuiesc că starea lor fizică sau psihică le va afecta temporar sau permanent abilitățile” având în vedere că leziunile sau îmbolnăvirea, administrarea de medicamente sau tratamentele chirurgicale pot afecta capacitatea de a zbura. Piloții pot fi amendați sau chiar trimiși la închisoare pentru ignorarea regulilor.

Brian Strutton, secretarul general al Balpa, a declarat: „Siguranța zborului este bazată pe o cultură a transparenței și nu a fricii de repercusiuni. Acesta este un element fundamental pentru toți cei implicați în asigurarea siguranței aeriene.

„Este inutil și greșit faptul că EasyJet intenționează să folosească concediile medicale drept instrument de pedepsire a personalul esențial în materie de siguranță. În trecut, EasyJet a încurajat piloții să raporteze stările de îmbolnăvire sau oboseală, ceea ce este în interesul tuturor.

„A te răzgândi și a declara că luând decizia corectă s-ar putea să-ți pierzi locul de muncă, ar putea avea un efect înfricoșător asupra culturii siguranței la easyJet de acum încolo.”

EasyJet a precizat că lucrează îndeaproape cu propunerile sindicatului în privința planurilor de concediere aflate într-o fază incipientă.

Un purtător de cuvânt a spus: „Nu am prezentat niciodată propuneri care să compromită siguranța, deoarece avem o cultură a siguranței de top în industrie”.

Reducerile locurilor de muncă ale companiilor aeriene până în prezent

Ryanair a avertizat la începutul lunii mai că probabil va elimina 3.000 de locuri de muncă din cauza pandemiei de coronavirus. Compania de transport low-cost se va consulta cu sindicatele în privința celor 3.000 de „locuri de muncă pentru piloți și personal de zbor”. De asemenea, va solicita unor angajați să ia concedii neplătite și va pune în aplicare reduceri salariale.

EasyJet elimina 1.900 de locuri de muncă în Marea Britanie. Acestea includ 727 de piloți și reprezintă aproape o treime din echipajele de zbor ale EasyJet, împreună cu 1.2000 de locuri pentru personalul de zbor.

Qatar Airways a declarat în mai că va elimina peste 9.000 de locuri de muncă, sau o cincime din forța lor de muncă.

British Airways a anunțat în aprilie că va elimina 12.000 de locuri de muncă după ce a experimentat cea mai gravă pierdere trimestrială. Reducerile reprezintă mai mult de un sfert din forța de muncă a companiei aeriene de 45.000 de persoane.

Virgin Atlantic a anunțat în luna mai că intenționează să elimine mai mult de 3.000 de locuri de muncă.

Rapoartele Etihad Airways arată că au concediat un număr semnificativ de angajați din cauza pandemiei de coronavirus.

Emiratele (Emirates în original, Liniile aeriene din Emiratele Arabe Unite – n.red) au declarat că 600 de piloți și aproape 7.000 de membri ai echipajelor de zbor își pot pierde locul de muncă din cauza crizei transportului aerian.

Compania de transport aerian germană Lufthansa va elimina 22.000 de locuri de muncă.

Alan Tovey/ THE TELEGRAPH/ Traducere: Rador