H&M s-a lansat în România. "Nu poţi lua moda prea în serios. Stilul personal contează, indiferent de buget"

H&M s-a lansat în România. "Nu poţi lua moda prea în serios. Stilul personal contează, indiferent de buget"

Ann-Sofie Johansson, director de design al H&M, vorbeşte despre marele succes al acestei mărci. Compania va deschide, azi şi mâine, cele două magazine de la Bucureşti.

Anunţul făcut în urmă cu un an că unul dintre cele mai renumite branduri din lume îşi va deschide magazine şi în România a reaprins pasiunea pentru shopping a mii de iubitori ai modei. Cu aproape 2.000 de magazine în 35 de ţări, 76.000 de angajaţi şi un profit net realizat în 2009 de 16,4 miliarde de dolari, H&M rămâne unul dintre cele mai polulare dar şi mai accesibile branduri din lume.

Într-o perioadă în care branduri considerate puternice sunt ameninţate de faliment – Christian Lacroix, care în 2009 îşi anunţa sistarea activităţii, sau, mai nou, brandul GAP care, până în 2013, va închide 200 din cele 900 de magazine pe care le deţine în lumea întreagă – H&M deschide reprezentanţe noi, în România pornind, de astăzi, cu magazinul din AFI Palace Cotroceni, iar de mâine şi cu acela din Unirea Shopping Center.

EVZ a stat de vorbă cu Ann-Sofie Johansson, director de design la H&M, despre succesul brandului, despre colaborarile cu mari designeri dar şi cât de mult cântăreşte părerea bloggerilor de modă. Tot acum veţi afla şi ce se poartă anul acesta din perspectiva H&M. EVZ: Sunteţi un brand aşteptat de mult timp în România. Aţi strâns fani atât de fideli încât de două ori pe an, în perioada reducerilor, se organizau excursii de shopping în ţările învecinate unde H&M era deja prezent. Cum vă explicaţi succesul? Ann-Sofie Johansson: Cred că succesul este o parte destul de importantă a afacerii din care fac şi eu parte şi care se poate rezuma la trei principii de bază – modă şi calitate la preţuri foarte bune. Ce este cel mai important este aceea că nu ne dorim să fim exclusivişti, ci să reuşim să satisfacem un public cât mai larg. În altă ordine de idei, cred că moda ar trebui să fie ceva recreativ. Până la urmă, nu putem lua moda prea în serios. Şi, desigur, să nu uităm devotamentul celor care fac parte din echipa acestei companii care, putem să spunem fără nicio problemă, că este o companie deja cu tradiţie, cu valori solide. Credem mult în oameni.

Ne puteți urmări și pe Google News

Sunt anumite piese vestimentare sau accesorii care pot fi găsite exclusiv în magazinele H&M?Nu sunt foarte sigură în privinţa asta… Cred că de fapt distincţia este făcută de combinaţiile din abordarea stilistică, de diferenţele de look, aşa cum le spunem noi. Asta ne face oarecum unici. Una dintre particulraităţile noastre este versatilitatea. Se vorbeşte mult despre colaborarea dintre H&M şi designeri de top. Jimmy Choo sau Alber Elbaz sunt doar două dintre nume. Ce i-a convins să vi se alăture?Tradiţia colaborării noastre cu designeri de renume durează de câţi va ani, iar faptul că noi nu suntem un brand de nişă reprezintă pentru ei, cu siguranţă, oportunitatea de a deveni accesibili, de a fi cunoscuţi şi altui public, mai larg. Unde pot fi găsite colecţiile care poartă semnătura marilor designeri? De obicei alegem cel mai mare magazin din fiecare dintre marile oraşele unde suntem prezenţi. În România, probabil că aceste colecţii vor fi aduse în magazinul din Unirea. Cum se desfăşoară o zi obişnuită în atelierul de creaţie H&M?Deşi nu este o constantă, ziua de lucru începe cu o şedinţă. Ceea ce nu lipseşte însă sunt analizele de produs, analizele de stil şi, inevitabil, răspunsul la întrebarea: "Suntem sau nu în tendinţe". Misiunea mea este, desigur, de a mă asigura că toate aceste etape sunt parcurse aşa cum trebuie, mai ales că se întâmplă să lucrăm simultan la colecţiile pentru trei sezoane şi atunci este nevoie de şi mai multă atenţie. Acum, de exemplu, lucrăm asiduu la colecţia primăvară-vară 2012. Suntem în faza de stabilire a tendinţelor, de alegere a materialelor şi de a determina culoarea predominantă de anul viitor.

Luna trecută aţi lansat o colecţie pentru care aţi colaborat cu Elin Kling, o iubitoare de modă din Suedia, care are un blog de profil. Cum s-a stabilit această colaborare? Este opinia bloggerilor din ce în ce mai importantă?În Suedia Elin este deja faimoasă şi ne-am gândit că acest gen de colaborare va fi altceva decât se obişnuise majoritatea. Iar faptul că din ce în ce mai mulţi bloggeri ne urmăresc activitatea şi avem multe semnale din partea lor în acest sens, ne-am gândit că un astfel de parteneriat ar fi chiar benefic. În plus, nu le putem ignora opiniile, care sunt importante pentru noi. Bloggerii sunt acea parte a noii media care reprezintă un aspect al viitorului. Sunt interesanţi, au opinii pe care merită să le citeşti şi, de ce nu, chiar amuzanţi. Şi din ce în ce mai tineri. Colaborarea cu Elin a fost una interesantă şi ne vom gândi dacă mergem cu ea mai departe. Unde-şi găsesc inspiraţia designerii H&M? Tu de unde te inspiri?Inspiraţie găsim peste tot. De la oamenii de pe stradă – să nu uităm că moda străzii devine ea însăşi o entitate – până la filme, muzică, târgurile vintage, ultimele festivaluri de modă sau târgurile de ţesături care, pentru noi, sunt foarte importante.

Când am nevoie de inspiraţie, îmi urmez primul impuls şi răsfoiesc o revistă. Internetul este o altă sursă de inspiraţie pentru mine, mai ales din punct de vedere al informaţiei. Principale rămân însă revistele.

Vă lăsaţi influenţaţi în realizarea tiparelor de tendinţa tot mai evidentă la nivel global de creştere în greutate?Nu. Ne menţinem standardele legate de măsuri. Consider că silueta depinde de tendinţe. Acum, de exemplu, trendul pe care îl promovăm este cel al anilor 70, care se bazează pe silueta lejeră, care este mai permisiv din acest punct de vedere. Un trend pe care mulţi îl apreciază şi îl consideră binevenit. Designerii noştri nu sunt doar suedezi, iar multitudinea culturală este benefică pentru creaţie. Este adevărat că acum informaţia circulă cu repeziciune, iar tendinţele sunt aproape aceleaşi peste tot, dar un strop de amprentă naţională nu strică niciodată, chiar dacă ea este manifestantă la nivel de idei, de limbaj de designer.

Când ai început să faci modă şi ce înseamnă moda pentru tine?Lucrez de mult cu H&M. Am început în 1987, într-unul dintre magazinele noastre din Stockholm, pentru ca, în 1990, să ajung în departamentul de design care, la acea vreme, era destul de restrâns – maximum 15 designeri. În ceea ce priveşte moda, ea are semnificaţii distincte pentru fiecare, dar, până la urmă stilul personal contează, indiferent de buget.

Dacă nu ai fi făcut design pentru H&M, către ce altceva te-ai fi orientat?Mă interesează foarte mult arta sub toate aspectele ei, aşa că, probabil, aş fi fost proprietara unei galerii. Care consideri că trebuie să fie atuurile unui designer?În primul rând să fie un vizionar, să aibă mintea deschisă, să fie capabil să-şi transpună ideile în "moda pentru mase". Deşi termenul nu este considerat de toată lumea tocmai măgulitor, să faci modă pentru oameni este, până la urmă, un lucru bun. În primul rând trebuie să îţi doreşti să faci asta.

Cum aţi defini stilul pe care îl promovaţi?Mi-am pus de multe ori această întrebare şi de fiecare dată mi-am dat seama că H&M nu are un stil anume. Nu încercăm decât să ne înscriem în tendinţe, să menţinem o linie de confecţii de calitate şi poate ce ne defineşte stilul ar fi practicul. Important este să poţi să-ţi speli hainele în maşina de spălat şi să ştii că hainele pe care copilul tău le îmbracă sunt sigure din toate punctele de vedere. Care sunt tendinţele promovate de H&M pentru acest sezon?Am vorbit deja despre anii 70 cu tot ceea ce implică ei, romantismul – rochii şi fuste lungi – şi eleganţa – ţinute mai elaborate, mai chic. Nu lipsesc însă nici dungile care sugerează stilul marinăresc, iar din punct de vedere al culorilor ne-am axat în acest sezon pe roşu, albastru şi alb.

La jumătatea lui aprilie vom lansa o nouă colecţie albă, unde vor reintroduce ţesăturile organice – bumbac, lână, in – pentru ca, în mijlocul verii să revenim cu explozia de culoare. Deschiderea celor două magazine H&M în România vine chiar la timp sau mai târziu decât v-aţi dorit-o?Sperăm că s-a petrecut la timp însă, într-adevăr, venirea noastră aici a fost condiţionată de găsirea unui spaţiu adecvat. Vor fi diferenţe din punct de vedere al colecţiilor şi al preţurilor între magazinele din România şi cele din alte ţări?Cu siguranţă nu. România va beneficia de aceleaşi colecţii ca toate magazinele noastre, iar, în ceea ce priveşte preţurile, le vom menţine mici, ca peste tot. Mici diferenţe care ar putea să apară din acest punct de vedere ar putea fi determinate de costurile de transport sau de cursul valutar. 140 de designeri de 12 naţionalităţi lucrează pentru H&M