Drumurile „maicii“ Rusia, mină de aur pentru britanici

Drumurile „maicii“ Rusia, mină de aur pentru britanici

Compania de consultanţă şi audit Ernst&Young are deja în buzunar un contract de 6,5 miliarde de euro.

Companiile din Marea Britanie sunt conştiente că există o mare oportunitate. Administraţia de la Moscova plănuieşte să demareze un plan, în valoare de peste 320 de miliarde de euro, ce are ca obiect construcţia şi reabilitarea de şosele, după cum scrie publicaţ ia „The Times“.

Firma de consultanţă şi audit Ernst&Young a câştigat deja un contract de peste 6,5 miliarde de euro. Britanicii vor consilia autorităţile de la Moscova în mai multe aspecte, atât financiare, cât şi tehnice, legate de acest proiect. De asemenea, gigantul bancar insular HSBC, alături de ruşii de la Gazprombank şi de firma de investiţii Basic Element, controlată de miliardarul Oleg Deripaska, au format un consorţiu care urmăreşte câştigarea proiectului pentru construirea unei centuri a Sankt Petersburgului. Valoarea investiţiei se ridică la circa 5,2 miliarde de euro.

„Există o mare conductă de contracte în Rusia pe o perioadă lungă şi o mare nevoie de infrastructură“, a declarat Trevor Sturmy, director la divizia de investiţii în infrastructură la HSBC. Şi alte companii din Marea Britanie, precum Arup, KPMG, Mott MacDonald, Steer Davies Glave sau EC Harris, speră să apuce măcar o firimitură din festin. Infrastructură rutieră în paragină În următorii 6 ani, guvernul de la Moscova şi-a propus un obiectiv foarte ambiţios: construirea a peste 50 de mii de kilometri de autostradă cu costuri de circa 2,6 milioane de euro pe kilometru. Proiectul include tuneluri, poduri şi autostrăzi care să unească marile oraşe, dar şi unele care să lege Rusia de ţările cu care are parteneriate economice sau politice.

Ne puteți urmări și pe Google News

Până acum au fost strânse peste 100 de miliarde de euro, restul banilor urmând să fie atraşi prin parteneriat public privat. Astfel, segmentele de drumuri care vor fi construite cu bani proveniţi de la investitorii din sectorul privat le vor fi concesionate acestora pe o anumită perioadă de timp. Majoritatea şoselelor din Rusia sunt într-o stare jalnică. Mai mult, deşi autorităţile fostei Uniuni Sovietice au investit sume enorme în construcţia de drumuri, lipsesc autostrăzile care să unească măcar marile oraşe.

Foarte multe localităţi rurale nu au avut vreodată un drum asfaltat. În multe zone, transportul se face la fel ca în Evul Mediu, pe drumuri de pământ. Situaţia este oarecum lesne de înţeles, dacă ţinem cont de faptul că Rusia este cel mai mare stat din lume, ca suprafaţă. Drumurile proaste cauzează economiei ruse pierderi ce echivalează cu circa 10% din produsul intern brut şi provoacă, de asemenea, o mulţime de accidente. Spre exemplu, anul trecut 34.000 de oameni au murit în accidente rutiere în Rusia.

AUTOSTRĂZI Străinii, cu ochii pe proiectele româneşti Şi construcţia autostrăzilor din România este o oportunitate pentru firmele străine. Contracte de milioane de euro au fost atribuite unor firme precum Bechtel din SUA, companie ce se ocupă de construcţia Autostrăzii Transilvania, sau unor firme din Italia, Portugalia şi Austria. Constructorii români au acuzat în mai multe rânduri că sunt dezavantajaţi în faţa unor constructori de talie mondială, care au pus ochii pe proiecte din România.

Cei aproape 1.800 de km de autostrăzi ce ar urma să fie construiţi până în 2013 vor fi finanţaţi din fonduri europene cu aproape 2 miliarde de euro (17% din suma totală); alte 6,5 miliarde de euro vor veni de la buget (51% din total) şi prin concesiune - 4,2 miliarde de euro (32% din banii necesari). Pentru realizarea programului în perioada 2007-2013 este necesară o finanţare anuală de 1,86 miliarde de euro, potrivit datelor Ministerului Transporturilor. (Mihaela Dincă)