Dragostea, subiect tabu în școlile din Republica Moldova. Majoritatea elevilor evită subiectul

Dragostea, subiect tabu în școlile din Republica Moldova. Majoritatea elevilor evită subiectulElevi. Sursa foto: Dreamstime.com

Date interesante relevate de o cercetare făcută în Republica Moldova de către un grup de 16 copii, membri ai Platformei Copiilor. Subiectul a fost legat de educația sexuală din școli.  În tandem cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), grupul a constat că aspectul intimității emoționale este unul dintre subiectele cele mai puţin discutate, deși este baza relațiilor sănătoase și satisfăcătoare.

Așadar, un procent de 68 % dintre copiii din Basarabia nu au abordat niciodată subiectul spațiului intim emoțional cu dascălii.

Abordarea intimității emoţionale este un element al educației sexuale comprehensive (n.r. - care se înțelege repede și corect), ajută adolescenții să-și recunoască și să îşi exprime emoțiile, să înțeleagă nevoile și dorințele partenerului sau partenerei și să comunice deschis și empatic.

Studiul a fost realizat având ca punct de sprijin un chestionar cu întrebări închise și întrebări deschise și a fost completat de 190 de copii.

Studiu despre subiectele evitate de copii în școlile din Republica Moldova

De asemenea, fiecare al doilea copil consideră că profesorii, la lecții, abordează superficial cu elevii și elevele subiecte legate de emoții, sentimente. Aproape un sfert dintre copiii respondenți au menționat că nu discută deloc cu profesorii la lecții despre aceste subiecte.

Atunci când copiii își împărtășesc emoțiile și stările, doar 40 % dintre ei se simt ascultați și acceptați atât de părinți, cât și de profesori. În același timp, 27 % dintre copii au spus că se simt ascultați și acceptați doar de părinți, iar fiecare al patrulea copil nu și-a împărtășit niciodată emoțiile nici părinților, nici profesorilor.

Discuțiile despre relațiile de dragoste sunt abordate în mod diferit la băieți și fete. Băieții sunt încurajați să înceapă viața sexuală mai devreme, pe când fetele – mai târziu.

68 % dintre participanți nu abordează niciodată subiectul spațiului intim emoțional cu profesorii. Acest lucru sugerează că există o reticență semnificativă în comunicarea acestor aspecte sensibile cu cadrele didactice.

43 % dintre copii spun că nu discută niciodată cu profesorii despre relațiile de prietenie, iar 74 % – că nu abordează nici subiectul relațiilor de dragoste.

Limitele emoționale cu cadrele didactice

Fiecare al patrulea copil participant la chestionar a răspuns că a avut cel puțin o situație când profesorii i-au încălcat limitele personale fizice (îmbrățișări, atingeri pe corp, luat de mână etc.), iar mai mult de jumătate dintre respondenți au experimentat cel puțin o situație în care colegii au încălcat limitele personale fizice, manifestând comportamente precum îmbrățișări, atingeri sau luarea de mână fără consimțământ.

Pe lângă încălcarea limitelor fizice, copiii au relatat și despre încălcarea limitelor emoționale. Aceste limite sunt încălcate de către profesori prin inițierea unor teme de discuții incomode copiilor: # despre situația familială; # despre starea financiară a familiei copiilor; # povestirea în public a unor situații private, menționând numele copiilor.

Fiecare al treilea copil se simte uneori intimidat sau constrâns de colegi să dezvăluie detalii despre viața sa personală. În plus, fiecare al șaselea copil întâmpină astfel de situații de intimidare sau constrângere frecvent sau foarte frecvent, conform diez.md.