Două scurtmetraje româneşti pentru Berlinala din 2011

Două scurtmetraje româneşti pentru Berlinala din 2011

Cineaştii Anca Miruna Lăzărescu şi Cristi Iftime reprezintă România în competiţia Festivalului Internaţional de Film de la Berlin (10-20 februarie 2011).

Dacă anul trecut Strada Film avea în competiţia de la Berlinală lungmetrajul "Eu când vreau să fluier, fluier", de Florin Şerban, distins cu Ursul de Argint şi cu Premiul "Alfred Bauer", casa de producţie revine la festival în 2011, cu scurtmetrajul "Apele tac" de Anca Miruna Lăzărescu.

"În România anului 1986, Gregor şi Vali vor să fugă din ţară, trecând Dunărea înot, spre partea sârbă. Pentru a fi sigur de reuşita fugii, Gregor are o singură condiţie: Vali trebuie să-şi lase soţia în urmă", se arată în sinopsisul scurtmetrajului.

Pelicula este o coproducţie Filmallee (Germania) şi Strada Film şi îi are în rolurile principale pe Toma Cuzin, Andi Vasluianu şi Patricia Moga. Filmările au fost realizate cu sprijinul Poliţiei de Frontieră şi al primăriei din localitatea Eşelniţa, din zona Orşova. Au fost necesare recrearea epocii comuniste (cu ajutorul scenografului Dragoş Epure pentru filmarea din România) şi reconstituirea unei rugi (sau "nedee" - Sărbătoarea Sfântului Protector), în cadrul căreia localnicii poartă haine tradiţionale din partea locului. Producţia a fost realizată şi pe clisura Dunării, presupunând şi filmări din apă, atât în România, cât şi în lacul bavarez Worthsee din Germania, imaginea fiind semnată de Christian Stangassinger.

Ne puteți urmări și pe Google News

Anca Miruna Lăzărescu s-a născut în 1979 la Timişoara şi în prezent trăieşte şi lucrează în Germania, unde îşi pregăteşte debutul în lungmetraj.

La premiera de la Berlin vor fi prezenţi regizorul Anca Miruna Lăzărescu, actorul Toma Cuzin şi scenograful Dragoş Epure. Din partea Strada Film va fi prezent la eveniment producătorul executiv Florentina Onea, alături de producătorii germani David Lindner şi Daniel Schmidt.

Patru personaje şi o dată

Şi "15 iulie", scurtmetrajul regizat de Cristi Iftime, a fost selecţionat în secţiunea "Berlinale Shorts Competition" din cadrul Festivalului Internaţional de la Berlin. "Bianca e în trecere prin oraşul natal împreună cu prietenul ei. În drum spre mama, care-i aşteaptă la masă, ea încearcă să îndeplinească obligaţia de a-şi vedea tatăl". Astfel sună sinopsisul scurtmetrajului care, potrivit regizorului, "tratează lipsa de comunicare dintre generaţii şi faptul că azi ne acordăm din ce în ce mai puţin timp să o remediem. Te iubesc atât timp cât asta nu-mi strică planurile, cam asta par să-şi spună cele patru personaje în iureşul de vorbe fără sens pe care şi le rostesc unii altora".

Filmul lui Cristi Iftime îi are în rolurile principale pe Lorena Zăbrăuţanu, Adrian Titieni, Coca Bloos şi Lucian Iftime. Regizorul şi Anca Buja semnează scenariul, iar de imagine s-a ocupat George Chiper-Lillemark.

Cristi Iftime este regizor şi scenarist al scurtmetrajelor "Tu plus eu", "Patru instrumente" şi "Timi" şi a fost asistent de regie la lungmetrajul "Poliţist, adjectiv", de Corneliu Porumboiu. Cineastul este absolvent al Facultăţii de Filosofie din cadrul Universităţii "Babeş-Bolyai" şi al Facultăţii de Film, din cadrul UNATC "I.L. Caragiale".

O EDIŢIE CU ŞTAIF

Filme, femei şi 3D

Dieter Kosslick, directorul Berlinalei, promite o ediţie clasică a evenimentului din 2011, care va debuta cu premiera ultimului lungmetraj al fraţilor Coen, "Adevăratul curaj", potrivit declaraţiilor din "ScreenDaily". Afirmă şi că America latină şi India câştigă teren din punct de vedere cinematografic şi că "este uimitor cât de multe filme regizate de femei există în programul de anul acesta".

"Pentru prima dată vom avea trei filme 3D în programul oficial (inclusivul documentarul "Pina", de Wim Wenders) şi le-am concentrat pe toate în aceeaşi zi (13 februarie) pentru că astfel putem arăta trei lungmetraje complet diferite care demonstrează ce se poate face cu tehnologia 3D în domeniul artistic în opoziţie cu cel comercial", a afirmat Kosslick.

Deşi de când este director al festivalului a reuşit să ţină în frâu preţul biletelor pentru publicul larg, admite că la vizionările 3D din acest an se va plăti ceva mai mult pentru a recupera investiţia în echipament 3D şi cel pentru proiecţie digitală.

Kosslick a recunoscut şi că a devenit din ce în ce mai greu pentru festival să obţină producţii costisitoare ale studiourilor de la schimbarea datei la care se decernează Oscarurile din 2004.