Ancheta vizează mai multe contracte uriaşe, încheiate în timpul guvernării lui Adrian Năstase. Otul a nceput la data de 21 mai 2013 a fost înregistrată la Direcţia Naţională Anticorupţie – Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie, sesizarea formulată de Corpul de Control al Primului – Ministru urmare a acţiunii de control efectuată la Ministerul pentru Societatea Informaţională şi la Ministerul Educaţiei Naţionale  în legătură cu închirierea de licenţe educaţionale.

  1.  „Contractul de închiriere de licenţe Microsoft de tip Enterprise Agreement Subscripţion” încheiat între Guvernul României şi Microsoft Ireland prin intermediul Fujitsu Siemens Computers Austria GesmbH, în valoare de 105  milioane USD, derulat în perioada 2004-2009,
  2.  „Contractul de închiriere de licenţe Microsoft de tip Enterprise Agreement Subscription” încheiat între Ministerul Comunicaţiilor si Societăţii Informaţionale şi consorţiul D-CON.NET (MCSI MS-EAS), in valoare de 96  milioane EUR, derulat în perioada 2009-2013 (extins în 2013 cu 33 milioane EUR, contract  în derlare).
  3. Contractul privind Sistemul Educaţional Informatizat (MEC SEI) încheiat între Siveco şi Ministerul Educaţiei, în valoare de 124  milioane EUR (contract derulat în 6 etape în perioada 2001-2009);
  4. Contractul privind Sistemul Integrat pentru Securizarea Frontierei de Stat (MAI SISF) încheiat intre EADS Deutschland GmbH Germania şi Ministerul de Interne, în valoare de 534  milioane EUR (extins în 2009 cu 200  milioane EUR).

Ancheta în cazul contractului cu EADS

Surse judiciare au explicat pentru „Evenimentul zilei” ce se investighează în cazul contractului „Sistemul Integrat pentru Securizarea Frontierei de Stat (MAI SISF)” încheiat intre EADS Deutschland GmbH Germania şi Ministerul de Interne. Contractula  fost încheiat în Guvernul Adrian Năstase.

Totul începe în  data de 15 iulie 2004, MAI a încheiat cu Bearing Point un contract privind încheierea studiului de fezabilitate pentru implementarea SISF, iar în termen de 2 zile, studiul respectiv de fezabilitate a şi fost predat părţii române care a efectuat o plată de 430.000 euro către Bearing Point.

Prima neregulă: studiul de fezabilitate

Potrivit procurorilor DNA, există indicii în sensul că acest studiu de fezabilitate, care indica firma EADS ca singura firmă din lume competentă  să furnizeze SISF pentru MAI, a fost întocmit de angajaţii Midocar Consulting  şi reprezintă o sinteză a unor studii anterioare, cu acelaşi obiect, realizate de alte firme în folosul poliţiei de frontieră. În baza studiului pus la dispoziţie  de Bearing Point, comisia de negociere a MAI, de la acea dată, a decis achiziţia SISF  prin negocierea cu sursă unică şi anume cu firma EADS în Germania

Aceleaşi surse au explicat că în perioada 2003 – 2004, „pe parcursul negocierilor oficiale dintre MAI şi EADS, ca unicul producător oficial, permiţându-i acestuia să fie la curent cu absolut toate informaţiile şi discuţiile din cadrul întâlnirilor şi permiţându-i un control asupra oficialilor EADS care să nu pericliteze înţelegerile ascunse privind subcontractanţii ce urmau să fie folosiţi în proiect  (FSC, UTI, Felix Telecom), subcontractanţi care aveau rolul de a derula mitele necesare aprobării contractului”.

Miza: 650 de milioane de euro

Astfel, susţin sursele din DNA, ca urmare, pe parcursul negocierilor s-a ajuns la formula  total nepotrivită pentru Statul Român, a unui contract – cadru  cu o sumă fixă de 650 milioane euro, dar fără să fie precizat în detaliu soluţiile tehnice, echipamentele şi serviciile  ce urmau să fie livrate, acestea urmând să fie agreate ulterior de către EADS împreună cu UIP din IPF. „În felul acesta, EADS putea controla permanent prin soluţiile tehnice oferite  profitul  care urma să-l realizez în acest contract, profit din care urmau să fie plătite mitele necesare aprobării contractului,” au explicat sursele citate din DNA. Contractul de achiziţie a SISF, în valoare de 650 milioane euro, a fost semnat în 12 august 2004.

Condiţionări pentru EADS

Potrivit datelor din anchetă, pentru ca EADS să obţină acest contract, managementul lui EADS a fost condiţionat să încheie un contract de promisiune irevocabilă de subcontractare cu FSC pentru comenzi de 40 până la 60 milioane de euro. Managementul FSC, la rândul său,  pentru a primi  aceste comenzi de la EADS, a fost condiţionat de un fost dircetor al unei firme subcontractante, să semneze în acelaşi timp,  contracte de comision pentru reuşită cu firma Gessa, comision 10% şi cu firma Profinet, comision 5%, bani care reprezentau mita pentru persoanele din conducerea MAI şi cabinetului primului –  ministru.

  • Din cercetările procurorilor, a rezultat că în februarie 2005 a solicitat  managementului FSC, schimbarea procentelor de comision către Gessa şi Profinet, noile procente fiind 7% pentru Gessa şi 8% pentru Profnet, totalul lor rămânând 15% din valoarea comenzilor pe care FSC urma să le primească de la EADS.
  • Potrivit datelor DNA, EADS a plătit în anul 2004, imediat după semnarea contractului  un avans de 4 milioane euro ce urmau să fie folosiţi pentru plata mitelor persoanelor, sumă din care FSC a plătit la rândul său, un avans de 2.000.000 euro către Profinet  şi un avans de 280.000 euro  către Gessa.