Școala online estompează contactul direct între elevi, deci frica de pedeapsă sau de un oprobriu public este mult diminuată. Psihologii atrag atenția că educația digitală a deschis o adevărată cutie a Pandorei.
Școala online a dus la un nou fenomen în rândul elevilor: agresiunea digitală sau cyberbullying-ul. Mesajele răutăcioase și criticile sunt mai ușor de transmis în mediul virtual decât față în față.
Cyberbullying-ul e la cote uriașe
Psihologii vorbesc despre adevărate rețele de minori care își jignesc și umilesc colegii pe internet, uneori chiar în timpul cursurilor. Dacă părinții ori profesorii nu descoperă la timp, copiii agresați pot intra în depresie și au nevoie de terapie.
”Eu am un canal de youtube şi aveam o prietenă şi acum nu mai suntem pentru că ne-am certat. Îmi zicea opreşte-te din tutoriale, că nu faci bine, eu mă pricep mai bine, zicea că nu scriu corect, că nu fac nimic bine″, mărturisește o elevă:
″M-am simţit foarte jignită şi mă simţeam de parcă eram atât de rea la lucrul ăla, nu mă descurcam deloc, eram furioasă, dar nici nu mai aveam încredere în mine”, spune Mara. Sunt mărturiile unor eleve de clasa a 4-a care i-au povestit învăţătoarei ce au păţit pe diferite platforme online în ultimele luni.
Jignirile sau intimidările pe care un copil le primeşte de la un alt copil în mediul online se numesc cyberbullying sau agresiune digitală.
Învățătoarea Coziana Zaharia atrage atenția: ”Iată că există această agresiune pe internet, sincer să vă spun nu m-aş fi gândit că poate să atingă cote atât de înalte. Important este atunci când sunteţi în postura de victimă să vă retrageți″.
Cresc tulburările de comportament și anxietatea
Mesajele pe care minorii le primesc pe diferite platforme şi aplicaţii ori criticile care sunt mai uşor de făcut în mediul virtual, expunerea îndelungată în faţa unui ecran, izolarea în casă şi emoţiile pe care copiii nu le mai împărtăşesc cu prietenii duc la tulburări emoționale și de comportament.
″Majoritatea copiilor care trec printr-o astfel de hărţuire pot avea simptomatologie anxioasă, se sperie foarte tare de orice interacţiune şi mai mult, o dată ce acest fenomen nu se întrerupe, nu e nimeni acolo care să-l ajute pe copil cu ceea ce se întâmplă, există riscul să apară şi alte forme de tulburări emoţionale: unul dintre el putând fi de exemplu episodul depresiv pentru că e un sistem în care copilul îşi dă seama că a intrat şi din care nu reuşeşte nicium să iasă″, spune psihologul Raluca Anton.
Cu astfel de probleme se întâlnesc inclusiv adolescenţii de liceu, iar asociaţiile elevilor le cer autorităţilor să intervină pentru că există deja adevărate reţele de tineri care fac cyberbullying.
Agresiunea online poate fi probă în instanță
Rafael Barac Bologa, vicepreședinte CNE, declară: ″Educația a trecut printr-un proces de digitalizare accelerate, de asemenea şi cyberbullyng-ul şi formele de agresiune online au prins amploare. În acest sens cred că ar trebui să desfăşurăm mai multe actvități de informare publică mai multe acţiuni de prevenție″.
Grav este că mulţi copii nu le spun părinţilor sau profesorilor ce păţesc. Spre deosebire de agresiunea față în faţă, cyberbullying-ul lasă amprente digitale: înregistrări pe telefon ori laptop care pot dovedi această agresiune. De aceea, psihologii spun că părinţii trebuie să ştie în primul rând ce fac copiii lor în mediul online, să verifice conturile şi istoricul navigărilor şi să discute în permanență cu ei.
Sursa: Știrile Pro TV